Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: "بازداشت فعالان حامی حقوق زنان نخستین ترکش از مرگ احتمالای بن سلمان است که به تنه اصلاحات جنجالی او در عربستان را فرو می‌نشاند."

همزمان با احتمال مرگ بن سلمان قواعد اصلاحاتی او تغییر کرده و بازداشت 13 زن سعودی یکی از نمودهای آن است.

به گزارش رکنا، پایگاه اینترنتی آتلانتیک در مطلبی که توسط سایمون هندرسون، یکی از کارشناسان موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن نوشته شده، آورده است: چند ماه است که عربستانی‌ها شاهد طوفان در عرصه روابط عمومی در این کشور بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با دیدگاهش درخصوص یک ملت مدرن جدید، توجه جهان را به خود جلب کرد. در این کشور کنسرت‌های زنده برگزار شد، سینماها گشایش پیدا کردند و خیلی اتفاقات دیگر برنامه‌ریزی شد. زنان می‌توانند در بازی‌های فوتبال جزو تماشاچیان باشند. سپتامبر گذشته محمد بن سلمان قول جسورانه‌ای برای لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان را داد که این قول قرار است از 24 ژوئن عملی شود.

با این حال اواخر جمعه همه این لذت‌ها به یکباره رنگ باخت. گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه فعالان حقوق زنان در عربستان که به دنبال تغییر سیاست‌ها بودند بازداشت شده و به زندان Prison افتادند. تا صبح امروز گزارش شده که 13 زن دستگیر شده اند. به غیر از مساله رانندگی، آنها علیه قانون Law اجبار به گرفتن رضایت مردان محرم درخصوص بسیاری از تصمیم‌های زنان عربستانی در زندگی نظیر مسافرت تبلیغ می‌کردند.

یکی از این بازداشت شده‌ها "لجین الهذلول" بود که در سال 2016 در اجلاسی به نام اجلاس یک جهان جوان، عکسی را گرفت که در آن هیچکس دیگری بجز "مگان مارکل" که اخیرا با شاهزاده هری، شاهزاده بریتانیایی ازدواج کرد، نبود.

در عربستان چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ محمد بن سلمان ممکن است بخواهد جلوی اعتراضات مردمی که به دنبال تغییرات سیاسی یا اجتماعی بیشتر هستند را بگیرند. (در جریان تعطیلات آخر هفته یک مقام آمریکایی به من گفت این بازداشت‌ها در عربستان نشان دهنده سبک عملکرد شخصی این شاهزاده هستند حتی اگر که نام او به طور علنی با آنها مرتبط نباشد).

اصلاحات او همواره این احتمال را داشت که مخالفان را در داخل جامعه مردسالار عربستان که از تفسیر سفت و سختی از اسلام تبعیت می‌کند تحریک کند. این نیاز آشکار برای بازداشت زنان فعال حاکی از آن است که محمد بن سلمان مجبور شده دوباره در طرح‌های بزرگش بازاندیشی کند.

در عربستان برخی محمد بن سلمان را با صدام، دیکتاتور کشته شده عراق تشبیه می‌کنند. آنها اغلب از او با عنوان "صدام خوب" یاد می‌کنند که به عنوان معاون رئیس‌جمهور، یکی از نیروهای محرک مدرنیزه سازی عراق در دهه 1970 بود و اینکه در آن زمان صدام به رغم بی رحمی، مورد احترام قرار داشت. با این حال او در دهه‌های 1980 و 1990 شروع به رعب افکنی گسترده کرد. من با عربستانی‌هایی که نگران هستند محمد بن سلمان از این روش پیروی کند، صحبت کرده‌ام‌.

یک روایت درباره محمد بن سلمان که هر سفیری در ریاض می‌گوید روایت "گلوله" است. هنگامی که محمد بن سلمان 22 سال داشت (حدودا 10 سال قبل) می‌خواست یک تجارت به راه بیندازد. در یک موقعیتی نیاز داشت که یک قاضی Judge عربستانی یک سندی را برای او امضا کند اما این قراداد مشکلی داشت بنابراین قاضی از این کار سر باز زد.

براساس این ماجرا محمد بن سلمان یک گلوله از جیبش بیرون کشید و روی میز این فرد گذاشت و به او گفت یا شما این را امضا می‌کنید یا این نصیب شما خواهد شد. این مرد قرارداد را امضا کرد اما بعدا شکایت محمد بن سلمان را نزد ملک عبدالله، پادشاه آن زمان مطرح کرد و او حضور محمد بن سلمان در دربار سلطنتی را ممنوع کرد.

این داستان‌ها و نگرانی‌ها درباره محمد بن سلمان نشان دهنده چهره نوظهوری در سلطنت عربستان است که کم طاقت بوده و به دنبال تغییرات عجولانه در این کشور سلطنتی است. شاید این ولیعهد اکنون گمان می‌کند که جنبش اصلاحاتی که به راه انداخته از کنترل خارج شده است، شاید هم فکر می‌کند که بیش از حد سریع جلو می‌رود و نخبگان پیر را که اکنون نیاز به راضی شدن دارند، ناراحت کرده است.

شاید پدر او به او توصیه کرده – یا گفته شده که به او توصیه کرده – که او باید از سرعت خود بکاهد. این امکان که محمد بن سلمان ممکن است با مخالفت‌های قدرتمندی در عربستان روبرو شود ماه گذشته میلادی در اجلاسی عربی به میزبانی ملک سلمان در شهر ظهران بروز پیدا کرد. این گردهمایی متمرکز بر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای منتقل کردن سفارت آمریکا در اسرائیل به شهر قدس بود. در بیانیه پایانی این اجلاس بسیاری از صحبت‌های معمول درباره حمایت از فلسطینی‌ها مطرح شد. این چندان شگفت آور نبود. البته بجز این حقیقت که محمد بن سلمان (که در این اجلاس شرکت کرد اما به عنوان یک نقش پشتیبان برای پدرش) از یک تور سفر سه هفته‌ای به آمریکا بازگشته بود، در حالی که در آنجا مکررا شیفتگی جامعه میلیاردها و تجار و یهودیان آمریکا را برانگیخته بود.

محمد بن سلمان براساس گزارش‌ها به جامعه یهودیان آمریکا گفته بود که مساله سرنوشت فلسطینی جزو 100 مساله اول عربستانی‌های عادی نیست. – این گفته براساس گزارش‌ها باعث شگفتی بسیاری از مردم شد. کسانی که با محمد بن سلمان دیدار کردند می‌گویند او در تعاملاتش حتی با کسانی که با آنها مخالف است، مشابه بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا عمل می‌کند. با این حال او به ندرت نظرش را تغییر می‌دهد. با این حال این ناگوار است زیرا او همچنین در حال مشهور شدن به خاطر گرفتن تصمیمات بد است. از جمله این تصمیمات بد بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان، جنگ ادامه‌دار عربستان در یمن علیه حوثی‌ها، مناقشه دیپلماتیک با قطر و بازداشت حدود 400 شاهزاده و تاجر متهم به فساد در عربستان است. علاوه بر آن اجرای سند دورنمای 2030 که سند تغییرات اقتصادی در عربستان است با سرعت لاک‌پشتی جلو می‌رود.

شاهکار این طرح فروش بخشی از شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان است اما این اتفاق به تاخیر افتاده است. در این میان افشاگری‌های رسوا کننده‌ای علیه افراط گری‌های محمد بن سلمان در حال بروز است.

به نظر می‌رسد محمد بن سلمان واقعا علاقه‌مند به تغییر نیست. بازداشت این فعالان نشان دهنده ادامه همان شیوه رفتار عربستان در گذشته است. در سال 1990 ده‌ها زن عربستانی به اتهام رانندگی در ریاض دستگیر شدند اما عربستان امروز قرار است متفاوت باشد و قرار است محمد بن سلمان یک چهره سلطنتی متفاوت باشد. امیدهای جهان به این است که او یک کشور عربستان مدرن به وجود آورد که بتواند خود را از قید و بندهای محافظه کارانه رها کند. بعد از این بازداشت‌های اخیر اکنون قابلیت محمد بن سلمان برای ارضا این امیدها زیر تردید قرار می‌گیرد.

و اما با توجه به خبرهایی مبنی بر مرگ بن سلمان به نظر می رسد قواعد بازی تغییر کرده و یکی از نمودهای آن بازداشت این زنان است.

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت عربستان بازداشت حامی فمنیست حقوق زنان عکس حوادث ایران تجاوز انتشار فیلم رابطه پنهانی قتل نجات آزار و اذیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بازداشت ۸ هزار و ۵۰۵ فلسطینی در کرانه باختری طی ۲۰۶ روز
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!