Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@08:52:37 GMT

تقاضا برای مس در بورس کالا 10 برابر افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۰۳۵۴۹

تقاضا برای مس در بورس کالا 10 برابر افزایش یافت

پول‌نیوز - علیرضا کلاهی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست خبری با عنوان "چشم انداز برجام بدون آمریکا"، اظهار کرد: وضعیت مبهم اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه، شرایط سختی را برای تولید به وجود آورده است و بسیاری از تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند که ادامه وضع موجود می‌تواند برای سایر تولیدکنندگان پایین دستی نیز مشکل ساز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش بی سابقه تقاضا برای مس، تصریح کرد: افزایش تقاضا برای خرید مس از ۲ هزار تن به ۲۰ هزار تن در هفته، نشان از تلاش افرادی برای حفظ سرمایه و حفاظت از ارزش منابع مالی دارد.

وی ادامه داد: تا قبل از تحولات هفته‌های اخیر تولیدکنندگان هفته‌ای اقدام به تأمین مواد اولیه می‌کردند که به علت عدم اطمینان در حال حاضر تهیه مواد اولیه به صورت ماهانه صورت می‌گیرد.

کلاهی با بیان اینکه نرخ ارز برای مواد اولیه ثبات ندارد، بیان کرد: با وجود قیمت‌گذاری بانک مرکزی بر نرخ ارز در بازار، قیمت ارز برای خرید مواد اولیه، پتروشیمی فولاد متفاوت است و با این شرایط تولید رقابت امکان پذیر نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تصمیم دولت برای بازار ارز، تصریح کرد: تصمیم‌گیری دولت برای قیمت ارز در سال گذشته با توجه به شرایط کشور قابل توجیه بوده است، اما در ادامه باید مشکلات و نواقص آن مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکلات سامانه نیما، گفت: متوسط نرخ ارز وارداتی برای مواد اولیه حدود ۵ هزار تومان است، که به طور کامل نیاز متقاضیان و واردکنندگان مواد اولیه را تأمین نمی‌کند و در صورت ادامه این روند شاهد کاهش صادرات خواهیم بود به دلیل اینکه تناسبی میان نرخ ارز بازار و سامانه نیما وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک تولید کننده از ۳۶ تقاضا برای دریافت ارز دولتی، بانک تنها با ۸ مورد آن موافقت کرده است که این می‌تواند جریان تولید را با اختلال مواجه کند.

به گفته وی؛ مشکلات پیش رو برای تامین مواد اولیه، موجب کاهش بهره وری و عدم اطمینان برای ادامه فعالیت اقتصادی را به همراه دارد.

کلاهی با انتقاد از بهره وری پایین شرکت‌های خصولتی بیان کرد: توجه بیش از حد و اعطای تسهیلات به شرکت‌های خصولتی با وجود بهره وری پایین این شرکت ها، باعث بی توجهی به صنایع کوچک و متوسط شده است.

وی با اشاره به سیاست دولت برای کاهش مصنوعی قیمت دلار تصریح کرد:پایین نگه داشتن نرخ ارز در سال‌های اخیر باعث در رفتن فنر نرخ ارز شود و شوک سنگینی به اقتصاد کشور وارد شود در صورتی که قیمت ارز به صورت طبیعی روال خود را طی می‌کرد مشکلات ارزی به وجود نمی‌آمد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نیاز همکاری بخش خصوصی و دولتی برای توسعه بیان کرد:حمایت از شرکت‌های واقعی خصوصی و تامین مواد اولیه راهکار اصلی برای افزایش توسعه و کاهش اثرات تحریم برکشور است.

کلاهی در پایان با اشاره به اینکه سوداگری سرمایه اثرات منفی براب اقتصاد خواهد داشت، گفت: فعالیت‌های اقتصادی کشور در ۱۲ سال گذشته نشان از سوداگری سرمایه در اموری مانند مسکن و ارز را دارد، که باعث کاهش سرمایه گذاری در طرح‌ها بلند مدت تولیدی با ارزش افزوده و اشتغال بالا شده است باید شرایطی را فراهم کرد که سرمایه گذاری به سمت تولید روانه شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس کالا مس پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۳۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه

تصویبنامه هیات وزیران موضوع تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1403/02/02 هیات وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال 1403» طی نامه شماره 18978 در تاریخ 1403/02/08 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

برهمین اساس، داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه دارویی، تجهیزات و ملزومات پرشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات  وملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو و زیبایی و دندانپزشکی؛ تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران؛ شیرخشک رگولار/رژیمی، فراورده های متابولیک/ غذای ویژه بیمارستانی و مواد اولیه آنها؛ ملزومات دارویی شامل محلول چشمی و هیالورونیک اسید و مواد اولیه آنها در سال 1403 در فهرست اقلام سلامت محور مشمول ارز ترجیحی قرار گرفته اند.

در این بخشنامه تأکید شده است: اقلامی که تا پیش از این مصوبه، مشمول ارز ترجیحی بوده و کالای آن از گمرکات ترخیص شده و با قیمت مصوب و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فروش رسیده‌اند، درصورتی که ارز خود را دریافت ننموده اند نیز مشمول دریافت ارز ترجیحی در سقف باقی مانده بودجه ارزی مصوب تفاهم نامه سه جابنه سال 1402 بابت تامین ارز اقلام سلامت محور می باشند.

همچنین فهرست کالاهای اساسی کشاورزی مشمول دریافت ارز ترجیحی، موضوع بند الف تبصره 4 ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور بخش اول به شرح جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین میشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • بررسی معاملات بورس کالا