Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان آزادشهر گفت: در حوزه شهرستان آزادشهر ۴۸ هزارو ۳۲۹ هکتار اراضی, شامل ۶ روستا در طرح ترسیب کربن قرار دارد. ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان آزادشهر, جلال عجم ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال در شهرستان آزادشهر اظهار داشت: روستاهای نراب, تیل‌آباد, خوش ییلاق, سیب چال ,کاشیدار و وامنان با دارا بودن اقلیم خشک و 6 هزارو 800 نفر جمعیت و 2 هزار و 64 خانوار در این طرح قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه این روستاها در گلستان کمتر توسعه‌یافته هستند و وابستگی معیشتی آنها به منابع طبیعی و آب و خاک بود, از طرفی فرسایش خاک در اراضی کشاورزی وجود داشت, این روستاها در طرح ترسیب کربن قرار گرفتند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر تصریح کرد: تاکنون 160 هزار اصله نهال مثمر مانند, گیلاس, گلابی, گردو, و غیره به جوامع محلی به صورت رایگان توزیع شده و در 140 هکتار از اراضی مرتعی نیز با نهال‌های مرتعی و دارویی بوته‌کاری شده است.

عجم تاکید کرد: 90 هزار بوته گلدانی از نوع مرتعی و دارویی و 8 تن بذر یونجه خریداری و در بین جوامع محلی به صورت رایگان توزیع شد.

وی یادآور شد: خرید و توزیع 35 کیلو گل‌گاوزبان, 67 هزار اصله نهال گل محمدی, خرید و کشت 2 هزارو 800 اصله زرشک کوهی, لایروبی و ذخیره نزولات آسمانی در 2 بند خاکی به حجم هزار متر مکعب, مرمت و بهسازی حدود 8 چشمه آب با اعتبار تقریبی 50 میلیون تومان از دیگر فعالیت ها منابع طبیعی در حوزه طرح ترسیب کربن بوده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر گفت: خرید و توزیع 200 دستگاه پنل خورشیدی با هدف انرژی پاک, نصب 2 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در این منطقه برای استفاده بهینه از انرژی پاک, خرید و توزیع کود سفید در راستای تقویت مراتع جوامع محلی در سطح یک‌هزار هکتار با اعتبار 15 میلیون تومان در سال جاری, ساخت مدرسه 6 کلاسه با مشارکت خیرین و منابع طبیعی نیز از فعالیت‌های منابع طبیعی در این حوزه است.

عجم با اشاره به تشکیل صندوق خرد اعتباری در این روستاها در جهت کمک به اقتصاد خانواده‌ها, اظهار کرد: 6 صندوق خرد اعتباری در 6 روستا, به صورت زنجیره‌ای و از درآمد اهالی روستاهای تحت پوشش این طرح تشکیل شده که تاکنون یک‌هزار و 900 نفر عضو داشته و وام و تسهیلات بدون بهره برای خود این افراد پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین 2 شرکت تعاونی در حوزه زعفران و فراگیر به صورت فعال تشکیل شده است و تلاش داریم تا در زمینه صنایع تبدیلی, خشکبار و بسته‌بندی نیز طرح هایی را راه اندازی کنیم و در این زمینه پیگیری‌هایی صورت گرفته که نیاز به اعتبارات کلان دارد.

عجم اظهار داشت: بنا داریم در جوار ایستگاه بازرسی تیل آباد, نمایشگاه دائمی از محصولات این 6 روستا را برپا کنیم تا محصولات بدست آمده توسط اهالی این روستاها برای مسافرین و گردشگران در مسیر جاده عرضه شود و از این طریق محصولات و تولیدات داخلی بدون واسطه و با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

وی گفت: تاکنون 3 هزار ساعت دوره آموزشی برای 400 نفر در بخش هایی چون, تابلو فرش, گیاهان دارویی, قارچ, قالیبافی, طراحی گلخانه ،زعفران, قلاب بافی و غیره برگزار کردیم.

انتهای پیام/ش

R41471/P1377/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت:محصولات فرعی جنگلی و مرتعی نیشابور به ویژه گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی نیازمند توجه، حفاظت بیشتر و بهره‌برداری اصولی هستند. در حالیکه محصولات جنگلی و مرتعی نیشابور رو به نابودی هستند.
حسین سهرابی افزود: بهره‌برداری و استحصال محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع از دیرباز مورد توجه بوده است. امروزه نیز این محصولات نقش مهمی در جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور‌های دارای اکوسیستم‌های جنگلی و مرتعی ایفا می‌کنند.
وی گفت: در کشور ما با توجه به تنوع شرایط اقلیمی گونه‌های مختلف محصولات از جنگل‌ها و مراتع قابل استحصال بوده و تاثیر بسزایی در اقتصاد خانوار‌های بهره‌مند از این منابع دارد.
سهرابی افزود: طی سال‌های گذشته نادیده گرفتن بهره‌برداری صحیح از جنگل‌ها و مراتع و محصولات فرعی حاصل از آن همراه با افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر از یک سو و نیز بروز خشکسالی‌های متوالی از سوی دیگر سبب انحطاط و در معرض خطر جدی قرار گرفتن این سرمایه‌های باارزش ملی شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: مهم‌ترین مسأله در بهره‌برداری این محصولات تناسب تولید و برداشت است که باید به نحوی صورت گیرد که آسیبی به رویشگاه‌ها وارد نشود و دوام بقای این گونه‌های مرتعی و جنگلی حفظ شود.
وی افزود: هرگونه بهره برداری و برداشت از محصولات فرعی مرتعی و جنگلی تنها با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و بهره‌برداران عرفی مطابق قوانین و مقررات مجاز است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: بهره‌برداری از محصولات مرتعی نیشابور از جمله آنغوزه شیرین، باریجه، کلپوره، کنگر، ریواس، موسیر، آویشن (کاکوتی)، چای چوپان، سریش، بومادران، زیره سیاه، وشاء- کتیرا، همچنین انواع میوه و گل درختان جنگلی بادام جنگلی (کوهی)، پسته جنگلی، بنه، میوه زرشک وحشی، سماق، زالزالک و میوه نسترن وحشی به طورکلی ممنوع و غیر قانونی است.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس