Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@23:28:28 GMT

خداحافظی با شمایل جوانمردی

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۰۸۱۵۸

خداحافظی با شمایل جوانمردی

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - سعید مروتی‌- روزنامه‌نگار:از «واریته بهار» (پرویز خطیبی ۱۳۲۸) تا «برزخی‌ها» (ایرج قادری ۱۳۶۲)، ناصر ملک‌مطیعی در طول بیش از سه‌دهه فعالیت، دیرپاترین ستاره سینمای ایران بود.

اولین جوان اول سینمای ایران که با فیلم مهم و تأثیرگذار «ولگرد» (مهدی رئیس‌فیروز 1332) مورد توجه سینماروها قرار گرفت و بعد از آن در موج ملودرام‌های اخلاقی سینمای فارسی دهه30، ستاره‌ای بی‌گفت‌وگو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر در نقش جوان‌هایی که دوستان ناباب از مسیر راستی و درستی منحرفش می‌کردند و البته در اغلب موارد ناصر ملک‌مطیعی این امکان را می‌یافت که به زندگی بازگردد. در همان سال‌ها فیلمی با عنوان «بازگشت به زندگی» (عطاءالله زاهد1336) هم بازی کرد.

در سال‌هایی که سینمای ایران پس از وقفه‌ای 11ساله با حداقل امکانات و کمترین نیروی متخصص، تولد دوباره‌ای یافته بود، ملک‌مطیعی اولین بازیگری بود که استعداد و توانایی حضور مقابل دوربین را داشت. به همین دلیل هم ساموئل خاچیکیان بهترین کارگردان سینمای ایران در آن سال‌ها، سراغش رفت و «چهارراه حوادث» (1334) را با حضور او ساخت و هم دکتر هوشنگ کاوسی منتقد سختگیر و نخبه‌گرای آن دوران در اولین فیلمش «هفده روز به اعدام» (1335) سراغش رفت. معدود فیلم‌های استاندارد آن دوران معمولا با حضور ملک‌مطیعی ساخته می‌شد.

در ابتدای دهه40 که به‌مرور سینمای فارسی با مؤلفه‌ها و ویژگی‌های خاصش شکل می‌گرفت، ملک‌مطیعی بازیگری باتجربه و محبوب بود؛ بازیگری که سال‌ها در نقش آدم‌های طبقه متوسط شهری حاضر شد و نقش معلم زبان، مهندس، پلیس، نقاش، کارمند، افسر نیروی دریایی، پزشک و... را ایفا کرد.

با تغییر مسیر سینمای فارسی، تغییر شمایل داد و کلاه مخملی به سر گذاشت. درواقع این سینمای فارسی بود که با ابداع ژانر سینمای جاهلی، کلاه مخملی بر سر ناصر ملک‌مطیعی گذاشت. از اوایل دهه40 تا اواخر دهه50 که قصه سینمای فارسی پایان یافت، ملک‌مطیعی بیشتر در شمایل مرد سنتی و بامعرفتی ظاهر شد که به ارزش‌های اخلاقی احترام می‌گذاشت، مرام و معرفت داشت و از سنت عیاران و جوانمردان پیروی می‌کرد.

در دهه 40 ملک‌مطیعی با ساخت فیلم‌هایی چون «سوداگران مرگ» (1341) و «مردها و جاده‌ها» (1342) نشان داد از اغلب فیلمسازانی که در فیلم‌هایشان بازی می‌کند، کارگردان بهتری است؛ هر چند فیلم سر و شکل‌دار و خوش‌ساختی چون مردها و جاده‌ها با فیلمنامه‌ای از احمد شاملو به فروش بالایی دست پیدا نکرد و به مرور ملک‌مطیعی قید کارگردانی را زد.

در انتهای دهه40 که با ظهور فیلمسازان جوان و خوشفکر سینمای فارسی تن به تحول می‌داد، ملک‌مطیعی هم با بازی در «قیصر» (مسعود کیمیایی1348) با این تغییر همراه شد. با قیصر و «گاو» (داریوش مهرجویی 1348) موج نوی سینمای ایران شکل گرفت و سهم ملک‌مطیعی از موج نو بازی در فیلم‌هایی چون «طوقی» (علی حاتمی 1349) «بابا شمل» (علی حاتمی 1350)، «سرقاپ» (زکریا هاشمی 1350)، «قلندر» (علی حاتمی 1351) و «شورش» (رضا میرلوحی 1352) بود.

هر چند تماشاگر آن سال‌ها ترجیح می‌داد از ملک‌مطیعی جای فیلم‌هایی چون شورش که اقتباسی از شکسپیر بود، «اوستا کریم نوکرتیم» (محمود کوشانی 1352) و «آقا مهدی وارد می‌شود» (فریدون ژورک 1353) را تماشا کند. تیپ کلاه‌مخملی در دهه 50 بارها و بارها توسط ملک‌مطیعی بازتولید شد، چون سینماروها چنین شمایلی را برازنده او می‌دانستند. در واقع بازی در فیلم‌های جاهلی پیشنهاد بازار بود؛ پیشنهادی براساس نظام عرضه و تقاضا. ملک‌مطیعی قهرمان مردم پایین‌شهر و شهرستان‌های دور و نزدیک بود. قهرمان مردمی که او را به مثابه شمایلی از جوانمردی و لوطی‌گری دوست می‌داشتند.

بسته شدن غیرطبیعی پرونده بازیگری ملک‌مطیعی در سال‌های پس از انقلاب، باعث شد او در میانسالی بازنشسته شود و تصویرش در ذهن مردم همان قهرمان بامعرفت و بزن‌بهادر فیلم‌های سیاه و سفید بود که پای ارزش‌های سنتی می‌ایستاد و منادی مردانگی و گذشت می‌شد. ملک‌مطیعی در 4دهه دوری از سینما (با یک استثنا؛ باز در نقش کوتاهی در فیلم نه‌چندان جالب‌توجه «نقش‌ نگار») در این سرزمین ماند و حاضر به مهاجرت نشد.

با تمام بی مهری ها و بی انصای ها، ملک مطیعی به شهادت گفت و گوهایش، همیشه حامی سینمای فرهنگی پس از انقلاب بود و بی عقده هنرها و توانایی های نسل های پس از خود را ستایش می کرد.

همیشه می گفت علاقه ای به مهاجرت ندارد و می خواهد در وطنش بمیرد. حالا او در سرزمینی که بسیار دوست می داشت به خاک سپرده خواهد شد. با محبوبیتی پردوام و ماندگار و روی دوش دوستداران پرشمارش به منزلگاه آخر رهسپار خواهد شد.

به مثابه شمایلی از جوانمردی و منادی ارزش هایی منبعث از سنت های این سرزمین. لوطی فیلم های سیاه و سفید، که مرام و معرفت را با زبانی قابل فهم برای عامه مردم معنا می کرد، آن قدر با استعداد بود که در اوج فیلم های کلاه مخملی اش، امیرکبیری با صلابت در "سلطان صاحبقران" ( علی حاتمی 1355) باشد.خداحافظی با ناصر ملک مطیعی حکم وداع با ستاره ای از روزگاری سپری شده دارد؛ روزگار سپری شده سینمای فارسی که ملک مطیعی چهره مهم، تاثیرگذار و جریان سازش بود.

در همین زمینه: گزارش خبری از مراسم تشییع پیکر ملک مطیعی انجمن بازیگران سینما درگذشت ناصر ملک مطیعی را تسلیت گفت تهران سر در گوشی همراه! بالا کشیدن کرکره فرهنگ در محله‌ها

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۸۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، فیلم‌های سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۳۰ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۸ میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۶ میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان و «آسمان غرب» با فروش بیش از یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون تومان به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم و فروش میلیاردی جدول فروش هفتگی را به خود اختصاص دادند.

فیلم‌های «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از ۸۳۱ میلیون تومان، «آپاراتچی» با فروش بیش از ۳۵۲ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از ۲۰۵ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۲۳ میلیون تومان، «روز مات» با فروش بیش از ۶ میلیون تومان در رتبه‌های ششم تا دهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.

همچنین فروش کلی سینمای ایران از ابتدای اردیبهشت تا ۱۴ این ماه به بیش از ۹۷ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان رسید و سینمای ایران جمعه ۷ اردیبهشت ماه با فروش بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۱ میلیون تومان بیشترین فروش و سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با ۲۷۹ هزار و ۲۹۸ نفر، بیشترین مخاطب را در این ماه داشته است.

کد خبر 6097271

دیگر خبرها

  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • توقیف ۱۰ تن شن و ماسه غیرمجاز در رحیم‌آباد رودسر
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • جوان گیلانی بر اثر برق گرفتگی جان باخت
  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟
  • فیلم/ مرثیه‌سرایی میثم مطیعی در ‌روز شهادت امام صادق(ع)
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف + عکس