Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز – محمد ممتازپور؛ این وابستگی باعث شده تا با همه خوبی‌های اینترنت و دستگاه‌های رایانهای ، «اعتیاد دیجیتال» به تهدیدی برای جوامع تبدیل شود و روانشناسان درباره شیوع این معضل نوظهور هشدارهای جدی به دولت‌ها و خانواده‌ها می‌دهند.

به نظر می‌‌ رسد این معضل جهانی با توجه به جوان بودن جمعیت ، کشور ما را هم تهدید می‌کند و این تهدید با دیدن افراد موبایل به دست در جای جای کوچه و خیابان به وضوح به چشم می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس آمارها در حال حاضر از هر چهار کودک در جهان یک نفر به استفاده از دستگاه‌های رایانه ای اعتیاد دارد . البته اعتیاد دیجیتال سن و سال نمی‌شناسد و این روزها بیشتر افراد کوچک و بزرگ به نوعی وابستگی به دستگاه‌های دیجیتال به ویژه گوشی‌های هوشمند پیدا کرده اند. اما چه افرادی معتاد دیجیتال حساب می‌شوند و وابستگی بیش از حد به گجت‌ها چه مخاطراتی را به همراه دارد؟

الهه جهان خواه روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال به امتداد نیوز گفت : نمی‌توان زمان خاصی را برای تعریف اعتیاد دیجیتال عنوان کرد ؛ چون افراد با توجه به نوع زندگی و کار خود زمان‌های متفاوتی را به استفاده از دستگاه‌های رایانه ای اختصاص می‌دهند .

به گفته وی اعتیاد دیجیتال برای هر فردی تعریف جداگانه ای دارد؛ به عنوان مثال نمی‌توان یک کارمند بانک را که روزانه حدود ۸ ساعت با رایانه سروکار دارد را معتاد دیجیتال نامید .

جهان خواه اظهار کرد : برای تشخیص اعتیاد دیجیتال در افراد باید دید فرد چقدر از زمان آزاد خود را در اختیار اینترنت یا گجت‌های رایانه ای می‌گذارد و این عامل نیز در سنین مختلف ، متفاوت است.

این روانشناس ادامه داد : افرادی که استفاده از محصولات رایانه ای روی زندگی روزمره آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود تا به وظایف کاری و خواب و خوراک خود کم توجهی کنند ، معتاد دیجیتال نامیده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد دیجیتال تاثیرات منفی بسیاری روی جسم و روان افراد می‌گذارد، گفت : مهمترین عامل منفی در معتادان دیجیتال ، ایجاد افسردگی و غضب خواهد بود که به مرور زمان در بیماران تشدید می‌شود و کار به جایی می‌رسد که بیمار مدت بسیار کمی‌را با افراد دیگر در دنیای واقعی می‌گذراند .

جهان خواه افزود : مشکلات جسمانی زیادی مانند تنبلی چشم یا مشکلات استخوانی نیز برای فرد به ویژه کودکان و نوجوانان به وجود می‌آید که متاسفانه بیشتر این مشکلات تا آخر عمر با بیمار خواهند ماند.

این روانشناس با اشاره به نقش خانواده‌ها در جلوگیری از ابتلا به اعتیاد دیجیتال افراد گفت: تجربه نشان داده است که تک فرزندان ، به دلیل نبود همبازی و همزبان ، بیشتر در معرض وابستگی به دستگاه‌های دیجیتال هستند که والدین باید بیشتر به این کودکان در استفاده از رایانه و دیگر دستگاه‌های دیجیتال حساسیت نشان دهند.

وی با بیان اینکه اعتیاد دیجیتال تنها مختص به کودکان و نوجوانان نیست اظهار کرد : افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید بیشتر با افراد خانواده و یا دوستان خود ارتباط داشته باشند و بیشتر برای گفتگوی رودررو با یکدیگر وقت بگذارند و از سوی دیگر استفاده خود از دستگاه‌های دیجیتال را محدود کنند.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۹۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود

تورج شیرزادیان مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : در راستای تأمین مطالبات بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود و در خصوص بهبود خدمت‌رسانی در واحد‌های پاراکلینیک و تصویربرداری، یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل بیمارستانی باارزشی بالغ‌بر سی میلیارد ریال تحویل بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود گردید.

وی بابیان این‌که مراحل نصب و آموزش آن در مرکز به‌صورت کامل صورت گرفت، افزود: از ویژگی این رادیولوژی قابل‌حمل یا پرتابل (portable) این است که در اکثر مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها در اتاق بیماران، بخش ریکاوری، بخش مراقبت‌های ویژه، حیاط بیمارستان و بخش نوزادان قابل‌استفاده هست.

مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: این دسته از تجهیزات در شرایط اورژانسی یا مواقعی که بیمار به هر دلیلی نمی‌تواند حرکت کند برای عکس‌برداری اشعه ایکس استفاده می‌شوند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند