Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:01:35 GMT

ایتالیا وارد بحران بی سابقه سیاسی شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۱۱۴۸۴

ایتالیا وارد بحران بی سابقه سیاسی شد

رم - ایرنا - 'جوزپه کونته' نخست وزیر انتصابی ایتالیا ماموریت تشکیل دولت از سوی رئیس جمهوری را رد و بدین ترتیب بحران سیاسی در این کشور تشدید شد تا جایی که سخن از انتخابات دوباره برای خروج از بن بست سیاسی شده است.

به گزارش یکشنبه شب خبرنگار ایرنا ، پس از گذشت حدود سه ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، بن بست سیاسی ناشی از عدم توافق میان احزاب، این کشور را به سوی یک بحران بی سابقه سیاسی سوق داده تا جایی که کونته که روز چهارشنبه ماموریت تشکیل دولت را از 'سرجو ماتارلا ' رئیس جمهوری دریافت کرده بود، امشب پس از دیدار با وی این ماموریت را رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کونته امشب پس از دیدار با رئیس جمهوری و رد ماموریت تشکیل دولت، اعلام کرد: من نهایت تلاش خود را برای انجام این وظیفه کردم و می توانم تضمین کنم که تلاش خود را در یک فضای همکاری با نمایندگان نیروهای سیاسی انجام دادم.
وی سپس از رئیس جمهوری و از رهبران سیاسی حزب 'اتحاد' و جنبش 5 ستاره که وی را به عنوان نخست وزیر دولت به رئیس جمهوری معرفی کرده بودند، تشکر کرد.
بر اساس این گزارش ، گفته می شود که استفاده از حق وتو از سوی رئیس جمهوری برای رد 'پائولو ساوونا' به عنوان وزیر اقتصاد، فردی که بخاطر مواضع ضد اروپایی و ضد یورویی مورد مشاجره قرار دارد، سبب شد که کونته نیز ماموریت تشکیل دولت را رد کند. این در حالی که ساوونا مورد تائید رهبران سیاسی حزب اتحاد و 5 ستاره بود ولی این زورآزمایی مانع تشکیل دولت شد.
کونته' حقوقدان و استاد دانشگاه فلورانس، چهارشنبه شب و پس از گذشت 80 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی و رایزنی های متعدد رئیس جمهوری با احزاب و شخصیت ها، مامور تشکیل دولت شد.
در انتخابات 4 مارس گذشته، حزب اتحاد موفق به کسب تنها 17 درصد از آرا در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شده بود. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب 'فورتسا ایتالیا ' متعلق به 'سیلویو برلوسکونی'، حزب 'اتحاد' و حزب 'برادران ایتالیا' مجموعا 37 درصد آرا را بدست آورده بود. در حالی که میان احزاب، جنبش پنج ستاره به رهبری لوئیجی دی مایو با کسب 32.5 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.
ائتلاف راست میانه به ریاست متئو سالوینی طی انتخابات 36 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا بدست آورد و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست متئو رنتزی 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد برای سنا را کسب کرد و در نهایت هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نشد.
با توجه به ناتوانی احزاب و ائتلاف های سیاسی در انتخابات پارلمانی برای کسب حد نصاب آرا (40 درصد) برای داشتن اکثریت لازم جهت تشکیل دولت، این کشور وارد بحران سیاسی شد که حدود 3 ماه از آن می گذرد.
شبد**اروپام**461 **1010

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بحران سياسي ايتاليا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانا و جبهه پایداری در جستجوی ۳ کاندیدا /لیست مشترک قطعی شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصولگرای صبح نو در گزارشی نوشت:

نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف شب گذشته در مسجد نور تهران برگزار شد. بیش از ۱۴۰ نماینده در این نشست حاضر شدند.

گفتنی است در این نشست که با حضور حدادعادل، قالیباف، حجت الاسلام آقاتهرانی، نیکزاد، حاجی بابایی، سردار کوثری، حاجی دلیگانی، مالک شریعتی، علی خضریان و... برگزار شد که ۱۰ نفر از منتخبان به بیان نظراتشان پرداختند. امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی روز گذشته با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف گفت: «این نشست سه‌شنبه برگزار می‌شود.»

وی افزود: «این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار میشود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزار میکند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.» رسولی در پایان با اشاره به برخی تخریب‌ها گفت: «برخی روشی جز بی‌اخلاقی و تخریب ندارند، بی‌محلی سیاست ما به این قلیل افراد است. مسئله ما مردم و کشور است و با عنایت به رهنمودهای رهبرانقلاب در باب وحدت و پرهیز از مجادلات بیهوده سیاسی ازآنها و رفتارشان عبور می‌کنیم.»

شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم هم لیست مشترک می‌دهند

بنابراین جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در دور اول انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موفق به ارائه یک لیست مشترک ۳۰ نفره برای تهران شدند که از بین ۳۰ گزینه پیشنهادی، ۱۳ گزینه به دور دوم انتخابات که قرار است جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شود، راه یافتند.

یک عضو شورای ائتلاف در همین زمینه به خبرنگار تسنیم گفته است که برای دور دوم انتخابات، لیست ۱۶ نفره ارائه خواهد شد و به گفته وی، قرار شده است سه نامزد از لیست‌های دیگر به لیست شانا اضافه شود؛ او گفت که سه نامزد از بین نامزدهای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات توسط شورای انتخاب شانا به لیست ۱۳ نفره فعلی اضافه و در نهایت لیست ۱۶ نفره به مردم معرفی خواهد شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه لیست آتی قرار است به‌زودی منتشر شود، این سوال مطرح است که آیا ائتلاف شانا و جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات همچنان برقرار است یا ممکن است جبهه پایداری، لیست مستقل ارائه کند.

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال به خبرنگار تسنیم گفت: «ائتلاف جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات نیز پایدار است و ما همانند دور اول انتخابات، در دور دوم نیز لیست واحدی با شانا ارائه خواهیم کرد.» وی درباره سه گزینه دیگری که قرار است به لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف اضافه شوند، گفت: «درباره سه گزینه باقی‌مانده، جبهه پایداری پیشنهادهای دارد و پیشنهادهای خود را به شورای ائتلاف اعلام کرده است. ما سعی می‌کنیم لیست پیشنهادی خود به مردم را انقلابی‌تر کنیم.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901645

دیگر خبرها

  • شانا و جبهه پایداری در جستجوی ۳ کاندیدا /لیست مشترک قطعی شد؟
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه و شهرسازی
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد