آیا فقط در حال نماز نباید مست بود و در زمان غیر آن اشکالی ندارد؟!
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۱۵۴۹۵
اگر کسی به دنبال جواب یک سؤال باشد نه به دنبال فرار از حکم الهی؛ باید بداند که به جز روش تفسیر آیات در مقابل آیات دیگر (همانند توضیحات بالا)، دلایل عقلی و نیز روایات معتبر بسیاری بر گناه کبیره بودن شرابخواری وجود دارد که با بودن آنها، راه هیچگونه توجیهی در این رابطه باقی نمیماند. به عنوان نمونه امام رضا علیه السلام میفرمایند: «مـا بَعَثَ اللّهُ نَـبیّا اِلاّ بِـتَحْرِیمِ الْخَـمْرِ [۳]خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر با حرام کردن شراب!»
برخی از ناآگاهان که فقط ظاهر آیات وحی را میبینند، چنین شبهه میاندازند که:
قرآن کریم در سوره نساء میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون [نساء/۴۳]اى اهل ایمان! در حالى که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که [مستىِ شما برطرف شود و از روى هوشیارى]بدانید [که در حال نماز]چه مىگویید»
لذا فقط در حال نماز نباید مست بود و در زمان غیر آن اشکالی ندارد!
پاسخ:
برای پاسخ گفتن به این شبهه از راههای مختلفی میتوان وارد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بررسی آیات دیگر در مورد شراب و شرابخواری در قرآن کریم
به جز این آیه سه آیه دیگر در قرآن کریم در رابطه با شرابخواری و حکم آن آمده است که با دقّت در آنها میتوانیم به منظور آیه مورد بحث پی ببریم.
آیه اوّل:
«یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما [بقره/۲۱۹]درباره شراب و قمار از تو مىپرسند بگو: در آن دو، گناهى بزرگ و سودهایى براى مردم است، و گناه هر دو از سودشان بیشتر است».
آنچه که نیاز به یادآوری در اینباره است اینکه مردم عصر جاهلی در حجاز در زمان بعثت به شدّت به شراب عادت کرده بودند و به شکل عادی از آن استفاده میکردند لذا برای برداشتن این عادت که به شکل یک فرهنگ درونی شده و همهگیر درآمده بود باید پله پله و قدم به قدم حرکت کرد تا کم کم شرایط اعلام حکم نهایی آماده شده و بتوان حکم آخر را بیان و ابلاغ کرد. "از روایات استفاده مىشود:حتى بعد از تحریم شراب مسأله ممنوعیت آن براى بعضى از مسلمانان فوقالعاده سنگین و مشکل بود، تا آنجا که مىگفتند: «ما حُرِّمَ عَلَیْنا شَىْءٌ أَشَدَّ مِنَ الْخَمْرِ [۱]هیچ حکمى بر ما سنگینتر از تحریم شراب نبود» " [۲]آیه دوم:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون [مائده/۹۰]اى اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مستکننده و قمار و بتهایى که [براى پرستش]نصب شده وپاره چوبهایى که به آن تفأل زده مىشود، پلید و نجس و از کارهاى شیطان است پس از آنها دورى کنید تا رستگار شوید».
یکی از اصلیترین دلایل ایجاد شبهه در مورد آیات قرآن، در نظر نگرفتن آیات دیگر قرآن است. در حالیکه اگر آن آیه را با آیات دیگر قرآن معنا کنیم قطعا شبهه برطرف میشود. در رابطه با آیه مورد بحث نیز این آیه شریفه به صراحت هر چه تمام، پلیدی و شیطانی و حرام بودن شرابخواری، قمار و... را اعلام میکند. با مقایسه این آیه شریفه با آیه پیشین و نیز آیه مورد سؤال درمییابیم که ابتدا باید معلوم کنیم که حکم نهایی - و مربوط به زمان ما - کدام حکم است؟
جواب به این سؤال مشخص است. مسلّما آیهای که بعد از آیات دیگر نازل شده است حکم نهایی را مشخص میکند. به شهادت مفسّرین و مورّخین این آیه به عنوان مشخّص کننده حکم نهایی شرابخواری است که بعد از آیات پیشین نازل شده است؛ لذا باید درجات صراحت در بیان حکم شراب را در شیوه قرآن کریم برای زدودن یک فرهنگ غلط و نهادینه شده دانست. یعنی وقتی مردم در زمان و محیطی، قادر به درک خطرات فرهنگ اشتباه خود نیستند باید ابتدا آنها را نسبت به خطرات آن آگاه کرد تا زمینه پذیرش فرهنگ و حکم صحیح به وجود بیاید.
آیه سوم:
«إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون [مائده/۹۱]مسلماً شیطان مىخواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنى و کینه [سخت]اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد آیا شما [از این امور با همه زیانها وخطراتى که دارد]خوددارى خواهید کرد؟»
این آیه نیز که در ادامه آیه دوم آمده است با توجه به آیه قبل خود معنا میشود و پرده را از حکمت اصلی پلیدی و شیطانی بودن شرابخواری و قمار و حرام بودن آن برمیدارد. این آیه میتواند دلیلی باشد بر آنهایی که میخواهند به آن آیه متشابه مورد بحث تمسّک کرده و خود را از رعایت این حکم شرعی آزاد بدارند.
خلاصه و نتیجه:
اگر کسی به دنبال جواب یک سؤال باشد نه به دنبال فرار از حکم الهی؛ باید بداند که به جز روش تفسیر آیات در مقابل آیات دیگر (همانند توضیحات بالا)، دلایل عقلی و نیز روایات معتبر بسیاری بر گناه کبیره بودن شرابخواری وجود دارد که با بودن آنها، راه هیچگونه توجیهی در این رابطه باقی نمیماند. به عنوان نمونه امام رضا علیه السلام میفرمایند: «مـا بَعَثَ اللّهُ نَـبیّا اِلاّ بِـتَحْرِیمِ الْخَـمْرِ [۳]خداوند هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر با حرام کردن شراب!»
پینوشت
[۱]. درّ المنثور، ج. ۳، ص. ۱۶۰.
[۲]. تفسیر نمونه، ج۵، ص. ۷.
[۳]. بحارالأنوار، ج. ۷۹، ص. ۱۳۴. منبع: فردانیوز
منبع: پارسینه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۵۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، روز گذشته علی آبادی، وزیر صمت، درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفت: من هم این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند.
وی افزود: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت ها خواسته ایم که پیش برنامه ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد.
قرائت گزارش تفحص از خودروسازان | دو خودروساز بیش از ۱۸۰ شرکت دارند رانت ارزی مونتاژ کاران زیر نظر رسانه هاگفتنی است، اخیراً گمرک ایران لیست ۱۰۰ واردکنندۀ نخست بهلحاظ ارزش دلاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد، نکتۀ قابلتوجهی که در این لیست و بین شرکتهایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کردهاند به چشم میخورد، نقش پررنگ شرکتهای خودروساز مونتاژی است.
رانتهای چینی در بازار خودروهمانطور که در پیوست شماره ۲ گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافتکنندگان ارز در سال ۱۴۰۲ قرار دارند، بهعنوان مثال در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران حدود ۱ میلیارد دلار، کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود ۶۳۵ میلیون دلار و بهمن موتور حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کردهاند.
لازم به ذکر است این موضوع از دید رسانه ها دور نماند و با توجه به وضعیت ملتهب بازار خودرو و عدم برقراری ثبات در این بازار، این سئوال توسط رسانه ها مطرح شد که لزوم تخصیص این میزان ارز به شرکت های مونتاژکار در شرایطی که شاهد تاثیر گذاری کم آن ها در بازار خودرو هستیم، چیست؟
کد خبر 848601 برچسبها واردات خودرو ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت صنعت، تجارت و معدن