Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@04:01:16 GMT

85 درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی بد سرپرست هستند

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۱۵۸۲۰

85 درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی بد سرپرست هستند

به گزارش ایرنا، محمد نفریه شامگاه یکشنبه در شیرخوارگاه شهید ثمین تاب بهزیستی استان زنجان درجمع خبرنگاران افزود: 26 هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست در سراسر کشور زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد 9 هزار و 800 نفر در 640 مرکز بهزیستی و مابقی در خانواده ها بصورت فرزند خواندگی، خانواده های جایگزین و امین موقت تحت پوشش قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسئول اضافه کرد: نسبت کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در سال های گذشته روند افزایشی داشته که پنج سال گذشته این رقم در مراکز تحت پوشش یک درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: از مجموع 640 مرکز به جز 40 واحد آن که دولتی محسوب می شوند مابقی آن توسط نهاد و خیریه ها اداره می شوند و ماهانه مبلغی به خیریه ها برای نگهداری کودکان پرداخت می شود.
نفریه خاطرنشان کرد: این سازمان تلاش دارد کودکان را به دامان خانواده ها بسپارد و بر این اساس سالانه یکهزار و 600 کودک به فرزند خواندگی، امین موقت به اصطلاح خانواده های جایگزین معرفی می شوند.
این مسئول ادامه داد: امیدواریم با این کار کودکان بیشتری در دامان خانواده ها باشند تا در مراکز تحت پوشش پرورش یابند و کودکان باقی مانده نیز در مراکز تحت پوشش بهزیستی و در رده های سنی سه تا 6 ساله، 6 تا 12 ، 12 تا 18 سال را شامل می شود.
نفریه افزود: هم اکنون به ازای هر کودک قابل واگذاری حدود 7.5 خانواده در نوبت هستند، که این آمار در استانها از 5 تا 15 خانواده متقاضی متغیر است.
وی اظهار کرد: این سازمان تلاش دارد روند فرزندخواندگی را در کشور را تسهیل کند که قانون قبلی دراین بخش به سال 53 اختصاص داشت که خوشبختانه پس از پیگیری لازم در سال 83 ، لایحه مشترک بین بهزیستی و قوه قضائیه تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
این مسئول ادامه داد: این قانون در سال 92 با 37 ماده و 17 تبصره تصویب شد و بسیاری از مشکلات در امر فرزند خواندگی را برطرف کرد، هم اکنون با اجرای این قانون متقاضیان فرزند خواندگی بیشتر شده در حالی که پیش از این روند، به خانواده هایی که فرزند نداشتند این قانون اجرا می شد که هم اکنون زنان مجرد بالای 30 سال و والدین دارای فرزند نیز مشمول این قانون می شوند.
نفریه افزود: ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می توانند متقاضی فرزندخواندگی باشند که در بسیاری از موارد قانون قبلی از قبیل بیمه، پشتوانه های مالی و مستمری کودکان مسکوت مانده بود که در این قانون جدید این مسائل تعیین تکلیف شده است.
وی بیان کرد: از سال 92 تاکنون 50 درصد میزان فرزندخواندگی در کشور افزایش یافته و بهزیستی تلاش دارد مراکز تحت پوشش را به مراکز کوچک تبدیل کند.
این مسئول خاطر نشان کرد: قانون جدید راهگشا بوده در حالی که در قانون قدیم فقط کودکان بی سرپرست به فرد متقاضی قابل واگذاری بودند که در قانون جدید خوشبختانه کودکان بد سرپرست نیز می تواند واگذار شوند.
نفریه، مهمترین علت های واگذاری کودکان در مراکز تحت پوشش بهزیستی را اعتیاد والدین، طلاق، بد سرپرستی، خشونیت علیه کودکان و حوادث ذکر کرد.
7320/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 بهزیستی خانواده طلاق کودکان لایحه تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه توکلی، صبح شنبه در همایش گرامیداشت روز روانشناس و تجلیل از فعالین طرح محب در استان کرمان گفت: بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر کشور خدمات سلامت روان و مشاوره روانشناسی را به مردم ارائه می‌دهند که این نشان از ظرفیت، پتانسیل و سرمایه سازمان بهزیستی دارد و مشخص می‌کند که بهزیستی چقدر در این خصوص تلاش و فعالیت کرده است.

وی افزود: به جرأت اعلام می‌کنم سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌ها و متولیان موضوع ارائه خدمات روانشناسی اجتماعی، خدمات بسیاری در حوزه سلامت روان انجام داده که این هم مرهون نیروی انسانی و سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی است که در این زمینه در اختیار داشته است.

وی تصریح کرد: بهزیستی در بخش دولتی بیش از ۶ هزار نیروی تحصیل کرده و متخصص در مقاطع مختلف دارد که بضاعت بزرگی است و باید قدرشان را بدانیم.

معصومه توکلی، ادامه داد: در بخش خصوصی نیز بالغ بر چند ۱۰ هزار مرکز خصوصی در سراسر کشور داریم که در موضوعات مختلف اعم از توانبخشی، اجتماعی، معلولین و موضوعات مختلف آسیب دیدگان اجتماعی خدمات ارائه می‌دهند و روانشناس پای ثابت تمامی این خدمات است.

وی افزود: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه بهزیستی، حدود ۳ میلیون جلسه مشاوره در این سامانه به ثبت رسیده و بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر به مراکز ما مراجعه کرده اند که این نشان می‌دهد خدمات و توانمندی‌های این مراکز توسط مردم درک شده و جامعه دارد از خدمات ما استفاده می‌کند و فکر نمی‌کنم هیچ دستگاهی با این بزرگی و عظمت وارد این موضوع شده باشد

توکلی، با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مردمی و حمایتی یکسری خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهد گفت: خط ۱۴۸۰ ما از ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات مشاوره‌ای رایگان به مردم ارائه می‌دهد و متخصصان کارکشته و تحصیل کرده‌ای پشت خط وجود دارند که آماده ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و هشتصد هزار خدمت توسط مراکز مشاوره تلفنی رایگان بهزیستی به جامعه ارائه شده است افزود: در کنار مراکز مشاوره دولتی، یاری برگ مشاوره نیز برای افراد بی بضاعت و یا کسانی که توانمندی پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق آمارهای موجود در سال گذشته ۸۵۰ هزار نفر از انواع آموزش‌ها از جمله مهارت‌های زندگی، زندگی و خانواده، پنج سال اول زوجین و انواع و اقسام آموزش‌هایی که بهزیستی عمدتاً رایگان و با استفاده از بخش دولتی و خصوصی ارائه داده بهرمند شده اند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در سامانه تصمیم هم که مخصوص ارائه مشاوره به زوجین به منظور کاهش و کنترل طلاق می‌باشد ۱۶۵ هزار زوج در سال گذشته خدمت گرفته اند و بالغ بر ۷۰۰ هزار جلسه مشاوره ارزیابی غربالگری و خدمات روانشناختی برای این عزیزان برگزار شده که بسیار کار ارزشمندی است.

توکلی، افزود: در طلاق‌های توافقی ما توانستیم بیش از ٢٢ درصد زوجینی که برای طلاق توافقی به توافق رسیده بودند به سازش برسانیم و دوباره به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

کد خبر 6090131

دیگر خبرها

  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی
  • اهدای ۱۴ سری جهیزیه به ۱۴ زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است