Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرنوشت محوطه‌ای که قرار بود تبدیل به موزه در یکی از محله‌های قدیمی استان قزوین شود، نگرانی بومیان منطقه و ترس از ایجاد پارکینگ طبقاتی را شدت بخشیده است.

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، ناهید منصوری، در یکی از محله‌های قدیمی استان قزوین که اکثر افراد محلی آن را نام به «سردار» می‌شناسند، فضایی وسیع قابل رویت است که به گفته اهالی این منطقه قرار بوده به موزه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه بومیان اطمینان داشتند این محوطه، مجموعه‌ای از آثار تاریخی خواهد شد اما شهرداری استان قزوین بعد از ویران کردن ساختمان‌هایی که در این منطقه وجود داشته، این بخش از شهر را همچنان خالی نگه ‌داشته است.

یکی از مواردی که چهره نامناسبی از این شهر برای هر گردشگر ترسیم می‌کند، عدم فعالیت شهرداری قزوین و تبدیل شدن این منطقه به پاتوقی برای معتادان است. دیوارهایی که با وجود قدمتشان، بر اثر افروخته شدن آتش سیاه شده‌اند و زباله‌هایی که در حاشیه محوطه ریخته شده از منظره‌های فراری‌دهنده برای هر مسافر و توریست است که علاوه بر تمام زشتی‌هایش، هر فرد را از بازدید بخش‌های تاریخی که در مجاورت این محوطه قرار گرفته منصرف می‌کند.

بر اساس نظر ساکنان این منطقه از شهر، شهرداری قزوین بجای ساخت موزه تصمیم به احداث پارکینگ طبقاتی دارد تا ممر درآمدی در مقابل زمینی که رها شده باشد.

در بخش کناری این محوطه یک آب‌انبار وجود دارد که در حال حاضر از سوی سازمان میراث فرهنگی مرمت شده تا در آینده‌ای نزدیک به موزه آب تغییر کاربری پیدا کند. همچنین وجود مدرسه تاریخی سردار با معماری خاص و ویژه‌ای که دارد، با اینکه امروزه به کارگاه‌های مرمتی تغییر کاربری داده است اما با نابسامانی که در بخش بیرونی به چشم می‌خورد قطعا برای هر فرد بی‌تمایلی به بازدید را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس نظر اکثر میراث دوستان، یکی از مشکلاتی که در استان‌های مختلف باعث تخریب تدریجی میراث و محوطه‌های تاریخی می‌شود برنامه‌هایی است که هیچ‌گاه شکل اجرایی به خود نمی‌گیرند. مشابه این موارد در هر شهری به چشم می‌خورد چراکه بسیاری از اتفاق‌ها در سکوت و در حالی که کسی انتظار ندارد، روی می‌دهد.

از این دست رویدادها می‌توان به تخریب خانه‌ها و بناهای تاریخی در محله بهارستان استان تهران، تخریب‌ ابنیه قدیمی استان یزد که با وجود ثبت جهانی شدن هر روزه خبر ویرانی یکباره آن به گوش می‌رسد، هم اشاره کرد.

حتی این اتفاق در برخی استان‌ها از جمله قزوین هم نه یکبار بلکه چندین بار روی داده است، برای مثال در محله دارالشفا که پشت مسجد جامع، مجموعه سعدالسلطنه، کاروانسرای وزیر قرار گرفته؛ چندی پیش تخریب‌هایی از سوی شهرداری در خانه‌ای که نمونه‌ای از یک خانه شازده‌نشین است، انجام شد. این بنا از خانه‌های اهل حرم صفوی با حمام‌های شخصی بازمانده از 400 سال پیش بود که الگو گرفته از حمام‌های عمومی بوده و در مقیاسی کوچک ساخته شده بود. این خانه صفوی از دیگر بخش‌های تاریخی است که برای مدتی هم که شده، مورد تخریب قرار گرفت.

از دیگر بناهایی که در استان قزوین این روزها در معرض تخریب واقع شده، گرمابه تاریخی حاج میرزا علی اکبر واقع در محله راه ری است که به عنوان یادگاری از دوره قاجار برجای مانده است. با وجود اینکه این گرمابه، بخاطر برخورداری از الگوهای سنتی و ارزش‌های ملی در سال 1384 به ثبت ملی رسید، اما امروزه با سهل‌انگاری مالکان بنا و عدم مشارکت در مرمت و احیا این اثر تاریخی به مکانی برای تجمیع زباله و حضور افراد معتاد تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای ساکنان این محله، بوجود آورده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۶۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در خصوص مطلب درج شده در یک سایت با عنوان «عبور آزادراه از قلب تاریخ مازندران» گفت: مطالعات احداث پروژه آزادراه قائم شهر - ساری در سال ۱۳۹۲ آغاز شد و در ه‍مان زمان شرکت توسعه آزادراه‌های کشور مسیر پیشنهادی را از اداره‌کل میراث‌فرهنگی وقت استعلام کرد.   حسین ایزدی افزود: با بررسی پیمایشی از مسیر پیشنهادی مشخص شد چند اثر تاریخی در مسیر آزادراه مذکور قرار دارد بنابراین با بررسی و اعلام نظر کارشناسان مسیر آزاد راه تغییر داده شد و علاوه بر آن شرکت توسعه آزاد راه‌های کشور متعهد شد چنانچه در حین انجام کار به گورستان تاریخی و یا آثاری دیگر برخورد کند کار متوقف و اداره‌کل میراث‌فرهنگی را در جریان قرار دهد.   او با اشاره به سرکشی و بازدید کارشناسان و یگان حفاظت از اجرای پروژه آزادراه، گفت: اطلاعات ارایه شده در مستند منظر ناشناخته و مغفول باستان‌شناسی قائم‌شهر از نواقص علمی برخوردار است و غیر کارشناسی و مردود است.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: تپه گردکوه جمنان قائم شهر تا روستای واسکس در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در آثار ملی برخورد قانونی شده و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

آزادراه قائم شهر - ساری با بیش از ۴۴ کیلومتر طول و ۳۶ متر عرض از قائم شهر شروع می‌شود و با عبور از زمین‌های کشاورزی روستا‌های این شهرستان پس از گذر از ساری به سورک در شهرستان میاندرود امتداد می‌یابد.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری تهران از سه پروژه
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • احداث بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور در اصفهان
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • برنامه‌ریزی برای احداث پارکینگ در خیابان شهید چمران قم