Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علوم شیمی یکی از رشته‌های مهندسی را به خود اختصاص داده است که مهندسی شیمی نامیده می‌شود. یک مهندس شیمی، یک مهندس آشنا به فرآیند‌های شیمیایی، سنتز و جداسازی شیمیایی است.

اگرچه نام این شاخه مهندسی با شیمی همراه شده است، موفقیت در این رشته، مستلزم داشتن پایه ریاضی قوی و توانایی انجام محاسبات مختلف ریاضی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندسی شیمی در ابتدا یکی از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک محسوب می‌شود؛ در حقیقت یک مهندس شیمی باید فرآیند‌ها، تغییرات و تركیب مواد  را به کمک اصول علم شیمی و مكانیك  محاسبه نماید.    

حل معادلات ترمودینامیکی و دروسی مثل سینتیک، پدیده‌های انتقال و موازنه انرژی و مواد همگی بر اساس فرمول‌های ریاضی است.
مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی عبارتند از: مهندسی صنایع پالایش، مهندسی صنایع پتروشیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی صنایع گاز، مهندسی صنایع شیمیایی معدنی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی طراحی فرآیند‌های صنایع نفت و مهندسی بهره برداری است.

بیشتر دروس اصلی در گرایش‌های فوق یکسان هستند؛ موازنه ماده و انرژی (مهم‌ترین درس مهندسی شیمی درمقطع کارشناسی)، پدیده‌های انتقال و ترمودینامیک، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، کنترل فرایندها، عملیات واحد و طراحی رآکتور از دروس اصلی تمامی گرایش‌های مهندسی شیمی است.

بازار کار رشته‌ مهندسی شیمی چگونه است؟

به دلیل تنوع بالای گرایش‌های مهندسی شیمی، فارغ التحصیل این رشته می‌تواند در بسیاری از صنایع، نظیر صنایع غذایی، صنایع نفت و گاز، صنایع دارویی، پتروشیمی، رنگ و نساجی فعالیت داشته باشد. یک مهندس شیمی می‌تواند به جای مهندس مکانیک و صنایع مشغول به کار شود، از سوی دیگر با تخصصی شدن مشاغل، متخصصان نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی می‌توانند بعضی از وظایف یک مهندس شیمی را به عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته روانشناسی + دانلود نمونه سوالات آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی 

آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی  در آزمون سراسری سال ۹۶ در گرایش‌های ؛  ترموسینتیک و کاتالیست، فرآیند‌های جداسازی، طراحی فرآیند، مدل سازی، شبیه سازی و کنترل، فرآوری و انتقال گاز، محیط زیست، صنایع پتروشیمی، صنایع غذاییصنایع شیمیایی معدنی، نانوفناوری،  زیست پزشکی (بیومدیکال)، پلیمر و پدیده‌های انتقال برگزار شد. 

همچنین عناوین دروس امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی عبارتند از زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، ریاضیات (کاربردی، عددی)، ترمودینامیک،  انتقال حرارت (۱ و ۲)، مکانیک سیالات، کنترل فرآیند، انتقال جرم و عملیات واحد (۱ و ۲) و  طرح راکتور‌های شیمیایی. 

ترمودینامیک، انتقال حرارت و انتقال جرم و عملیات واحد از مهمترین دروس امتحانی در رشته مهندسی شیمی هستند. 

ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد 

برای اطلاع از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، پیام نور  و غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اینجا کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید: دانلود نمونه سوالات پیام نور رشته حقوق  + معرفی رشته حقوق دانلود نمونه سوالات دروس رشته مهندسی شیمی پیام نور

معادلات دیفرانسیل
شیمی عمومی ۱
شیمی عمومی ۲
شیمی آلی ۱
شیمی فیزیک
شیمی تجزیه ۱
شیمی معدنی ۱
شیمی تجزیه دستگاهی
خوردگی فلزات
اقتصاد طرح مهندسی
محاسبات مهندسی پالایش
ترمودینامیک مهندسی شیمی
شیمی و تکنولوژی چرم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان نمونه کردستان معرفی شدند

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان کردستان از اعلام اسامی معلمان نمونه استان در بخش کشوری و استانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، منوچهر مخدومی اظهار کرد: با اعلام دبیرخانه برنامه شناسایی معلمان نمونه، «آرمان حسنی»، فرهنگی کردستانی به‌عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب و معرفی شد.

وی افزود: آرمان حسنی جزو پرسنل آموزش و پرورش منطقه زیویه است که پیش از این به همراه سه نفر دیگر از معلمان استان برای مرحله کشوری برنامه شناسایی معلمان نمونه سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ معرفی شده بودند.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان کردستان ادامه داد: «مرتضی باقری» از آموزش و پرورش قروه، «سلام منوچهری» از مریوان و همچنین «نسرین حسین‌پناهی» از ناحیه یک سنندج نیز سه فرهنگی دیگری هستند که به‌عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده‌اند.

مخدومی با اشاره به معرفی پنج نفر از همکاران این گروه به مرحله کشوری از انتخاب «بهاره مقصودی» به‌عنوان مدیر نمونه استانی، «بتول احمدی‌تبار» معاون آموزشی نمونه، «مهناز نقالی» مربی پرورشی نمونه، «لیلی قنبری» مشاور نمونه و همچنین «فاطمه گشگی» به‌عنوان مراقب سلامت نمونه و منتخبان برنامه شناسایی معلمان نمونه در گروه کیفیت‌بخشی خبر داد.

وی به ابتکار استان در زمینه انتخاب معلم‌یار برتر نیز پرداخت و گفت: «اسعد رحیمی» از آموزش و پرورش با کسب امتیازات لازم در میان خدمتگزاران استان، به‌عنوان معلم‌یار نمونه استان معرفی شد.

به گزارش ایمنا، برنامه شناسایی معلمان نمونه در گروه معلمان به صورت سامانه‌ای و در گروه کیفیت‌بخشی به صورت ارائه فیزیکی مستندات اجرا شد؛ در آیین متمرکز استانی که روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، از معلمان نمونه تقدیر به عمل می‌آید.

کد خبر 749164

دیگر خبرها

  • تراکتور فردا سرمربی خود را معرفی می‌کند!
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • معلمان نمونه کردستان معرفی شدند
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504