Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@00:31:05 GMT

غیرخدا را حلال مشکلات قرار دادن، شرک است

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۱۷۹۱۹

غیرخدا را حلال مشکلات قرار دادن، شرک است

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه یک‌شنبه، ششم خرداد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، آیه هشتم سوره زمر با مضمون «وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ» را بیان‌کننده حالات انسان در توجه به خدای متعال برشمرد و گفت: شناخت انسان از خداوند متعال، محور سوره «زمر» است به‌طوری‌که بیان مسائلی ازجمله مسئله آفرینش، مطلق، تدبیر امور عالم و عبادت خالص‌ بیان‌کننده شناخت ما از خداوند متعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انس با سوره «زمر» انسان را به مقام توحیدی می‌رساند

وی رسیدن به مقام توحیدی را نتیجه انس با سوره زمر عنوان کرد و با بیان این‌که آیه هشتم این سوره ارتباط انسان با خدا را بیان می‌کند، تنها مونس حقیقی انسان را خدای متعال ذکر کرد و ادامه داد: انسان در این دنیا هر کاری کند آرامش پیدا نمی‌کند فقط خداست که آرامش در دل انسان ایجاد می‌کند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که انسان‌ها در توجه به خدا دو قسم هستند، قسم اول را شامل افرادی دانست که ارتباط با خدا ندارند و کاری با آن‌ها نیست و گفت: قسم دوم آن‌هایی هستند که با خدا ارتباط دارند، کمااینکه این قسم نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند کمااینکه افرادی‌که به‌گاه حوادث، به یاد خدا می‌افتند، مبتلا به شرک خفی هستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان دسته اول انسان‌های دارای ارتباط با خدا را مومنان و افراد ملتزمی ذکر کرد که جز خدا چیزی نمی‌بینند و افزود: این‌ها همان بندگان مخلص خداوند متعال هستند که در تمام اوقات به یاد خداوند هستند، اما دسته دوم کسانی هستند که فقط در هنگام مشکلات به یاد خدا می‌افتند و به گاه بیماری و فقر خدا را به‌خاطر می‌آورند، بدین معنا که همیشه به یاد خدا نیستند بلکه در هنگام حوادث و سختی‌ها خدا را با یاد می‌آورند، کمااینکه این دسته افراد دچار شرک خفی هستند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد ادامه داد: کسانی‌که در هنگام مشکلات و سختی‌ها به یاد خدا می‌افتند دچار شرک خفی هستند، این در حالی‌است که خداوند در آیه هشتم سوره زمر حالات این افراد را بیان می‌کند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که قسمت اول آیه هفتم سوره زمر بیان کننده این نکته است که هرگاه به انسان آسیبی برسد خدایش را در حال انابه می‌خواند، این در حالی‌است که لفظ «مُنِيبًا إِلَيْهِ» در بخش نخست این آیه با دو ریشه لغوی معنا می‌شود، معنای اول بیان‌کننده آن است که این افراد نوبت به نوبت خدا را می‌خوانند و معنای دیگر یعنی افرادی‌که واقعاً مشکلی برایشان پیش آمده و از همه چیز به‌جز خدا منقطع می‌شوند.
وی در احوالات افرادی‌که فقط به گاه حوادث خدا را تصریح کرد: هرگاه نعمتی به آن‌ها بخشیده شده و مشکل‌شان حل شد، گرفتار نسیان شده و خدا را فراموش می‌کنند که همان ابتلا به شرک خفی است.
آیت‌الله میرعمادی کم‌ظرفیتی، غفلت و فراموش‌کاری به محض حل مشکلات را پیام این آیه شریفه عنوان کرد و با ذکر این مطلب که این افراد دچار نسیان و غفلت می‌شوند، خاطرنشان کرد: سختی‌ها برخی انسان‌ها را بیدار می‌کند، این در حالی‌است که هرچه نعمت خوبی وجود دارد از خداست.

انسان فطرتاً خداشناس است/مونس و منجی حقیقی خداست

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که پیام دیگر این آیه بیان‌کننده این نکته است که انسان فطرتاً خداشناس بوده، توجه به خدا دارد و می‌داند که نجات‌دهنده و مونسی برای انس با او وجود دارد، خاطرنشان کرد: گاهی این انسان کفران نعمت می‌کند، کمااینکه انسان به‌صورت طبیعی کفران پیشه است و در قرآن‌کریم آمده است که انسان ناسپاس است.
امام‌ جمعه مردم خرم‌آباد ادامه داد: انسان بعد از نسیان برای خداوند مثل و مانند قرار می‌دهد، به‌معنای دیگر انسانی‌که در هنگام تضرع مشکلش برطرف شد علاوه‌بر فراموش کردن انسان برای خداوند مثل و شبیه قرار داد.

شریک قرار دادن برای خدا؛ نتیجه گمراهی

این مفسر قرآن‌کریم نتیجه گمراهی از راه خدا را شریک قرار دادن برای خدا عنوان کرد و گفت: از آیه هشتم تا سیزدهم سوره زمر تعداد شش مرتبه کلمه قل تکرار شده است این کلمه «قل» در جواب رفتار ماست.
وی با بیان این مطلب که ما در رابطه با خدا شش رفتار از خودمان نشان می‌دهیم و خداوند هم شش بار به ما جواب می‌دهد‌، خاطرنشان کرد: وقتی گرفتار می‌شویم خدا را می‌خوانیم اما وقتی گرفتاری رفع شد خدا را فراموش می‌کنیم و نتیجه فراموش کردن خداوند گمراهی است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که اگر غیرخدا را سبب و وسیله قرار دهیم عین توحید است اما اگر غیرخدا را حلال مشکلات قرار دهیم شرک است، اضافه کرد: فراز پایانی آیه هفتم سوره زمر تهدیدی شدید است به افرادی‌که راه گمراهی را طی کرده و عاقبت آن آتش جهنم است
نماینده ولی‌فقیه در لرستان، عاقبت به شر شدن را حاصل قطع ارتباط با خدا دانست و با ذکر این مطلب که ارتباط با خدا موجب قوت و قدرت درونی است، اضافه کرد: قدرشناسی هر نعمتی که از سوی خدا می‌رسد را با شکرگزاری انجام دهیم.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرآنی تفسیر سوره زمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۷۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم

سجاد اسحاقیان سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تولید نماهنگی جدید خبر داد و گفت: تلاوت آیات ٢٥٠ تا ٢٥٢ سوره مبارکه بقره بر اساس قطعه مشهور و ماندگار استاد مصطفی اسماعیل با سبکی جدید از تلاوت گروهی قرآن کریم با اجرای قاریان نوجوان گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم تولید شد.

سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم افزود: این همخوانی کاری از گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم است که جدیداً تولید و منتشر شده است.

وی بیان کرد: این اثر در مجموعه تخصصی صدا و تصویربرداری آن در استودیو قرآنی تسنیم اصفهان صورت گرفته است.

این نماهنگ در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

کد خبر 6091807 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب