Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، تابلو خوشنویسی‌شده سوره «الضحی» جدیدترین اثر هاشم طلائیان بجستانی است که سوم خردادماه در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شد. در همین رابطه با این هنرمند قرآنی به گفت‌وگو نشستیم.
هاشم طلائیان بجستانی در خانواده‌ای قرآنی متولد شده و از همان ابتدا قرآنی رشد یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در سیر زندگی هنری‌اش مشکلات اقتصادی نیز داشته اما می‌گوید خداوند در این راه واقعاً همراه و کمک‌کارش بوده است. این هنرمند قرآنی چند سالی است که آثارش را که امضای استاد محمود فرشچیان را با خود دارد، وقف مؤسسه خیریه «خانه فرشتگان» در منطقه هفتم تیر مشهد کرده تا به نفع کودکان بی‌سرپرست و ایتام به فروش برسد. مشروح مصاحبه با این هنرمند قرآنی و خیر را در ادامه می‌خوانید.
هاشم طلائیان بجستانی، هنرمند خوشنویس در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه سوره «الضحی» که وی آن را خوشنویسی کرده است، با اوضاع امروز جامعه ارتباط دارد، توضیح داد: مدتی بود که آیه‌ای به پیامبر(ص) نازل نمی‌شد و مشرکان بر ایشان خرده می‌گرفتند و حضرت ناراحت شده بودند. بعد از این بود که سوره «الضحی» نازل شد و خداوند فرمود: «قسم به صبح، هنگامی که برآید و شب هنگامی که آرام گیرد، ما هیچگاه تو را رها نکرده و مورد خشم قرار ندادیم، از این پس آن‌قدر به تو عطا خواهیم کرد تا راضی شوی و از این پس یتیم را از خود مران».
وی در همین راستا اضافه کرد: جامعه ما امروز به خاطر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ناراحت است اما اگر ما تلاش کنیم، مجاهدت داشته، به خدا توکل و به خود اعتماد داشته باشیم، خداوند آن‌قدر به ما خواهد داد که راضی شویم.

آلمان چگونه از رشد هنر حمایت می‌کند؟

طلائیان با ابراز این مطلب که هنرهایی مانند خوشنویس، تذهیب، مینیاتور و ... که در مسیر قرآن هستند به فراموشی سپرده شده‌اند، اضافه کرد: این هنرها خیلی به حمایت و همت مسئولان نیاز دارد. دولت آلمان سال گذشته به هنرمندان امکانات رفاهی زندگی از جمله منزل، ماشین و ... را داده بود و از آن‌ها خواسته بود یک اثر فاخر به موزه ملی آلمان تحویل دهند. بعد از 20 سال این موزه پر از آثار بسیار فاخر خواهد شد و آلمان بعد از این 20 سال می‌تواند بگوید که من قطب هنری دنیا هستم، اما هنر در کشور ما با این زمینه و پتانسیل هنری و برخورداری از هنرمندان، به لحاظ اقتصادی از سوی مسئولان حمایت نمی‌شود.
این هنرمند قرآنی با اشاره به مشکلاتی که وی در مسیر زندگی هنری‌اش با آن‌ها مواجه بوده است، ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات و موانع، مشکلات اقتصادی بوده، چیزی که هنرمندان خوشنویس الان هم با آن درگیر هستند؛ البته من الان تدریس دارم اما برخی هنرمندان منبع درآمدی ندارند.
طلائیان از استاندار خراسان رضوی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به علت حمایت‌هایشان از کارهای وی، تشکر و قدردانی کرد و افزود: شاید همه مانند من نباشند زیرا افرادی هستند که در مضیقه مالی به فعالیت هنری می‌پردازند.
طلائیان همچنین با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در میدان شهدا، نظرش را این‌گونه ابراز کرد: سال گذشته که نمایشگاه در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، خیلی بهتر بود زیرا زائران و توریست‌ها که برای زیارت به حرم می‌رفتند، با نمایشگاه هم در ارتباط بودند و می‌توانستند بازدید کنند اما برگزاری نمایشگاه این دوره در فضایی باز، باعث شده کار شکیلی درنیاید.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی فروش آثار هنری مشهد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۱۹۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر

مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به شروع کار غرفه ایران در شصتمین دوسالانه هنری ونیز از روز دوم اردیبهشت، گفت: چرخه اقتصادی هنر نمی‌تواند صرفا در چرخه بسته داخلی صورت بگیرد. در حال حاضر آثار هنرمندان ایران با قیمت‌های خوب و چشم گیر در بازار‌های خارجی فروخته می‌شود، اما مسئله این است که نسبت این آثار در مقایسه با ظرفیت هنر‌های تجسمی کشور بسیار اندک است.


محمد خراسانی زاده افزود: حضور ایران در شصتمین دوسالانه هنری ونیز می‌تواند پیامد‌های مثبت بسیار به دنبال داشته باشد. زیرا هنر ایران برای کسب درآمد بیشتر ابتدا باید به درستی معرفی و سپس وارد بازار‌های مهم و تاثیرگذار شود.

او جهش تولید در عرصه تجسمی را منوط به فروش خوب دانست و گفت: هنرمندان به عنوان جزئی از بدنه جامعه و افراد فرهیخته و کنش گر، در رویداد‌های مختلف آثار هنری خلق می‌کنند؛ اگر این آثار به فروش نرسند و وارد چرخه عرضه و تقاضا نشوند، اتفاق خاصی در جهش تولید رخ نمی‌دهد. جهش تولید تنها در صورت شکل گیری روند صحیح تولید و فروش در هنر اتفاق می‌افتد.

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، «روایت باران» برگزار می شود
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • نمایشگاهی که سکوت در برابر شهادت کودکان غزه را محکوم می‌کند
  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها