Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@14:24:03 GMT

احتمال لغو مجدد جایزه نوبل ادبیات در سال آینده

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۱۱۴۵

احتمال لغو مجدد جایزه نوبل ادبیات در سال آینده

رئیس بنیاد آلفرد نوبل اعلام کرد که اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس بنیاد آلفرد نوبل اعلام کرد که اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش نیویورک تایمز، پس از این که آکادمی سوئدی نوبل، تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده اعلام کند، حالا رئیس آکادمی نوبل اعلام کرده که در سال آینده نیز اعطای این جایزه قطعی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«لارس هیکنستن» رئیس بنیاد آلفرد نوبل، در یک مصاحبه رادیویی از احتمال به تعویق افتادن مجدد نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ خبر داده تا این نهاد فرهنگی با سابقه ۲۳۲ ساله در بحران عمیق‌تر از گذشته فرو برود.

بر اساس اعلام «هیکنستن» جایزه نوبل ادبیات تنها زمانی مجددا اعطاء می‌شود که اعتماد عمومی مجددا جلب شود و این به آن معناست که اعطای مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات در سال ۲۰۱۹ نیز قطعی نیست.

رئیس آکادمی نوبل همچنین بدون اشاره به نام افراد از ۱۰ نفر از اعضالی کنونی کمیته نوبل ادبیات خواسته که اگر برای آکادمی نوبل و آینده آن مفید نیستند از سمت خود کناره‌گیری کنند.

وی همچنین عنوان کرده است، در صورتی که آکادمی نوبل ادبیات نتواند مشکل خود را حل کند، بنیاد آلفرد نوبل ناگزیر خواهد بود موسسه دیگری را برای برگزاری معتبرترین جایزه ادبی جهان انتخاب کند، تصمیمی که به عقیده برخی بر خلاف وصیت «آلفرد نوبل» است.

در ماه نوامبر سال گذشته، «ژان کلود آرنالت» همسر «کاترین فروستنسون»، عضو آکادمی نوبل گرفته با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوء استفاده جنسی روبه‌رو شد و پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد. همچنین «سارا دنیوس» رئیس آکادمی نوبل ادبیات نیز در واکنش به این اتفاق‌ها از کار کنار گذاشته شد.

ماجرای رسوایی اخلاقی در آکادمی نوبل ادبیات در نهایت موجب شد اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شود و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده نوبل ادبیات معرفی شود، اما حالا با صحبت‌های رئیس بنیاد نوبل، برگزاری این جایزه در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

چند نفر از اعضای آکادمی نیز در اعترض به این اتفاقات کرسی خود را خالی گذاشتند تا تعداد اعضای کمیته نوبل ادبیات از ۱۸ نفر به ۱۰ نفر کاهش یابد. تعداد اعضاء برای رای‌گیری انتخاب اعضای جدید باید حداقل ۱۲ نفر باشد.

در حالی که عضویت در آکادمی نوبل دائمی است، اما پادشاه سوئیس به عنوان حافظ منافع اکادمی نوبل در این موضوع دخالت کرد و امکان کنار گذاشتن و یا کناره‌گیری برخی از اعضای را فراهم کرد.

از میان ۸ نفر از اعضای کمیته اسکار که کرسی خود را ترک کرده‌اند به چهار نفر اجازه داده شده تا از مسئولیت خود کناره‌گیری کنند و چهار نفر دیگر نیز در حال حاضر در فعالیت‌های آکادمی شرکت نمی‌کنند.

جایزه نوبل ادبیات از زمان آغاز به کار از سال ۱۹۰۱، تنها شش بار اعطا نشده بود که هیچ یک تحت تاثیر رسوایی اخلاقی نبوده است؛ در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳.

این جایزه مهم در طول جنگ جهانی اول و دوم نیز به هیچ کسی اعطا نشد و در سال ۱۹۳۵ به دلیلی که هنوز نامعلوم است برنده‌ای نداشت.

اعتبار جایزه نوبل ادبیات که چهره‌های نامداری برندگان آن بوده‌اند در سال ۲۰۱۶ نیز به چالش کشیده شد؛ زمانی که «باب دیلن» موسیقیدان آمریکایی به عنوان برنده نهایی انتخاب شد و با این انتخاب جایزه مورد انتقاد قرار گرفت.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003RZt

منبع: فردا

کلیدواژه: جایزه نوبل ادبیات آکادمی نوبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۱۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال وقوع دوباره سیل در آذربایجان شرقی

رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از تداوم بارندگی در استان تا آخر هفته جاری خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فصلی، احتمال وقوع پدیده سیل وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، محمد امیدفر ظهر امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در استان اظهار کرد: بیشترین بارش این سامانه روز جمعه چهاردهم اردیبهشت اتفاق افتاد و بیشترین بارش استان در شهرستان مرند با ۱۸.۹ میلی متر ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه کمترین بارش روز جمعه از شهرهای جنوبی استان از جمله ملکان، مراغه و چاراویماق گزارش شده است، افزود: در شهر تبریز ۱۶.۶ میلی‌متر بارش داشتیم.

رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به اینکه دمای هوای تبریز در زمان حاضر ۱۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است، خاطرنشان کرد: تا پایان هفته تغییرات محسوس دمایی نخواهیم داشت.

به گزارش ایمنا، طی سه روز گذشته به دنبال بارش‌های شدید، شاهد وقوع سیل در بعضی نقاط استان از جمله شبستر و مرند بودیم.

کد خبر 750787

دیگر خبرها

  • پلیس راه: خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • خط و نشان فدراسیون فوتبال برای باشگاه‌ها/ احتمال تعویق لیگ آینده
  • احتمال تعوق مسابقات فصل آینده لیگ برتر فوتبال
  • خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • چین با بذرهای فضایی کشاورزی می‌کند!
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • احتمال وقوع دوباره سیل در آذربایجان شرقی
  • احتمال کلنگ‌زنی طرح سه طبقه میدان ونک در سال آینده
  • تاکید رئیس بایرن: توخل فصل بعد نیست
  • تیاگو موتا: آلونسو برای ماندن در لورکوزن دلایل خودش را داشت؛ آینده من فعلا مهم نیست