Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به هند سفر کرده است تا راههای تقویت همکاری دوجانبه پس از خروج آمریکا از برجام را بررسی کند. این سفر پیام روشنی از سوی تهران و دهلی نو به عاشفان تحریم است که ایران و هند فارغ از اهداف سیاسی هر کشور سومی تنها بر پایه منافع ملی و ملاحظات منطقه ای برای آینده روابط خود تصمیم می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بهمن ماه سال گذاشته زمانی که حسن روحانی رییس جمهوری ایران برای نهایی کردن 15 توافق همکاری در میان استقبال گرم دولتمردان هند به دهلی نو آمد غلامرضا انصاری سفیر وقت ایران در هند با اشاره به دستاوردهای این دیدار گفت، پیام مهم این سفر به جهان این است که روابط سیاسی هند و ایران علیه هیچ کشوری نیست و تنها بر اساس منافع دو کشور برنامه ریزی شده است.
هند و ایران هر یک دارای منافع گسترده اقتصادی و تجاری در کشور دیگر می باشند که تقویت آنها بر کیفیت حضور و نقش سیاسی آنها در منطقه و حتی جهان نیز تاثیر می گذارد.
در دیدار روحانی، تاکید دو کشور بر آن قرار گرفت که نباید روابط هند و ایران تحت تاثیر کشور سوم قرار گیرد. اکنون پس از خروج آمریکا برجام همه شواهد تاییدگر استمرار این دیدگاه و این نکته مهم است. در حال حاضر، اراده سیاسی هند و ایران نشان دهنده علاقه دو کشور به ایجاد یک رابطه بلند مندت و راهبردی است.
با توجه به جغرافیای هند، این کشور دارای روابط بسیار عمیقی با کشور های غرب خود است. بخش عمده انرژی هند از خلیج فارس تامین می شود. روابط هند با کشور های حوزه خلیج فارس بسیار گسترده است. این کشور دارای رابطه تاریخی با اروپا است. بنابراین هند برای احیای اقتصاد خود به شدت به انرژی و ثبات در منطقه غرب آسیا احتیاج دارد.
علاوه بر آن بیش از 8 میلیون هندی در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول کار هستند که درآمد سالانه چند میلیارد دلاری برای هند به ارمغان می آورند. بنابراین هند برای تثبیت منافع خود در این منطقه به بازار غرب آسیا نیاز دارد.
ایران نقش مهمی می تواند در این نگاه هند داشته باشد. به عنوان مثال هند هیچ دسترسی به افغانستان ندارد اما ثبات در افغانستان بر هند تاثیر مستقیم می گذارد. ایران نیز خواهان ثبات و رشد افغانستان است. هند همچنین دسترسی مستقیم به آسیای میانه ندارد که این امر از طریق ایران برآورده خواهد شد.
همچنین با توجه به نقش بسیار مهمی که اقیانوس هند برای هر دو کشور دارد، و نیز این نکته که دریای عمان و بندر چابهار از ورودی های بسیار استراتژیک اقیانوس هند می باشند، توسعه روابط ایران و هند به نفع هر دو کشور خواهد بود.

***چابهار نقطه طلایی همکاری های منطقه ای ایران و هند
موقعیت کم نظیر چابهار در جغرافیای سیاسی منطقه و فرصت های اقتصادی بی بدیلی که می تواند در اختیار کشورها قرار دهد، برگ برنده ایران و هند، به عنوان شریک راهبردی در توسعه این تنها بندر اقیانوسی کشور، محسوب می شود.
چابهار؛ کلید طلایی ایران و هند برای ارتقا نقش منطقه ای
با عملیاتی شدن بخشی از پروژه مشترک ایران و هند در توسعه این بندر در آبان ماه سال گذشته، ایران موفقیت خود در غلبه بر تحریم های غربی و فشارهای آمریکا برای مجبور کردن کشورهای جهان به همراهی با سیاست های خصمانه خود علیه تهران را جشن گرفت .
برای هند نیز افتتاح فاز اول موفقیت شیرینی بود چرا که این بندر دروازه ای برای هند جهت فتح بازارهای آسیانه میانه و اروپا ، غلبه بر رقابت های اقتصادی بازدارنده در منطقه و همچنین اعلام استقلال در تصمیم گیری های سیاسی خود تلقی می شد.
بندر چابهار فعالیت های حمل و نقل بین ایران و هند را بهبود می بخشد و فرصتی برای ایران ایجاد می کند تا به تعداد بیشتری از بنادر هند که دروازه شرق آسیا محسوب می شوند دسترسی پیدا کند.
فعالان اقتصادی دو کشور باید با استفاده بهینه از حمایت رهبران سیاسی هند و ایران اکنون دیگر می توانند این بندر را به جاذبه بزرگ بازار منطقه و بخصوص شرکت های هندی تبدیل کرده و با استفاده از امکانات ترانزیتی ایران، دستیابی به کریدور های شمال و جنوب و همچنین بازار 500 میلیون دلاری منطقه شامل کشورهای آسیای میانه، افغانستان و عراق را برای هند مهیا کنند.
بندر چابهار یک موفقیت و دستاورد درخشان در روابط هند و ایران است. پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر های منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است.
اشتیاق دو کشور برای ادامه همکاری های اقتصادی با نگاه با پیامدهای سیاسی آن باعث شده است تهران و هند به دنبال راهکارهای جدیدی برای دست یابی به اهداف خود باشند.

***خروج آمریکا از برجام به معنای انسداد روابط پولی و مالی ایران و هند نیست
در دوره پیش از برجام، هند به دلایل مختلف مجبور شد در دوره هایی با تحریم های آمریکا همراه شود. این کار مشکلات زیادی برای دهلی نو ایجاد کرد. خرید نفت هند از ایران لطمه دید و پول نفتی هم که خریداری شده بود به جیب ایران نرفت. اما اکنون دیگر هند یک مشتری آزموده برای ایران است و برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران بخصوص در حوزه انرژی تجربه کافی دارد.
در حال حاضر مکانیسم هایی بین دو کشور ایجاد شده است که برای غلبه بر محدودیت های بانک های بین المللی علیه ایران سرمایه گذاری شرکت های هندی درایران و بخصوص پروژه چابهار با ارزهای ملی روپیه و ریال انجام شود.
هند اکنون به خوبی می داند که منافع آن در ایران بیشتر از آن است که بتواند آنها را به خاطر یک کشور سوم که اتفاقا خصومت تاریخی با مردم ایران دارد فدا کند.

***تدبیر ایران و هند برای کاهش اثرات تحریم های آمریکا
هر دو کشور همراه با تمام جهان سالهاست می دانند عمده تلاش آمریکا برای محدود کردن ایران روی تولید نفت ایران متمرکز است. در همین راستا آمریکا سعی می کند ایران را از بازار انرژی هند دور کرده و هند را به کاهش تجارت نفت با ایران مجبور کند.
اما اکنون به دنبال تجربیاتی که هر دو کشور در دوره اول تحریم های آمریکا علیه ایران به دست آورده اند مشکل ایران با هند در پرداخت های مالی (طلب های نفتی) حل شده است .
در چند سال گذشته تهران و دهلی نو برای کاستن از اثرات هرگونه تحریم های آمریکا علیه ایران بر اقتصاد و سطح روابط دو کشور تدابیر خوبی اندیشیده اند.
در این سالها توافق نامه های متعددی در جریان تبادل دیدارهای مقامات از دو کشور امضا شد که 15 مورد از آنها در زمان سفر روحانی به دهلی نو در بهمن ماه نهایی شدند.
موضوعات تحت پوشش این توافق نامه ها گسترده بوده و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، همکاریهای کشاورزی، ارتقا همکاری ها بین اتاق های بازرگانی دو کشور و موافقت های بانکی را در بر می گیرد.
همه اینها راه را برای گذر از میدان مین تحریم های آمریکا علیه ایران برای هر دو کشور آسان تر می کند.

***سیاست هند در قبال خروج آمریکا از برجام، بر حفظ منافع ملی استوار است
پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از برجام در18 اردیبهشت ماه سال جاری، مقامات هند همراه با تحلیلگران و کارشناسان اعلام کردند که در خصوص روابط راهبردی و پرمنفعت خود با ایران، پیرو سیاست های آمریکا نخواهند بود.
آنها به کرات در اظهار نظرات خود و همچنین مقالات بسیار متعددی که منتشر کردند تاکید کردند که این اقدام تغییری در تجارت هند و ایران ندارد.
مقامات هندی اعلام کرده اند تا زمانی که تحریمی از سوی سازمان ملل علیه ایران تصویب نشود آنها با آمریکا و تحریم هایش همراه نخواهند شد.
در حال حاضر، تا زمانی که کشور های اروپایی از تصمیم دولت آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران حمایت نکنند، واردت نفت هند از ایران صدمه نخواهد دید.
همچنین ای مقامات تاکید کرده اند که هند بهای نفت ایران را از طریق بانک های اروپایی به صورت یورو پرداخت می کند و تا زمانی که این شبکه های بانکی مسدود نشده اند، واردات نفت از ایران ادامه خواهد داشت.
سفر جاری ظریف به هند که در ادامه سفرهای برجامی وی انجام می شود تقویت سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مسیر با همراهی کشورهای دوست بر اساس منافع دو جانبه است.
دیدار وزیر خارجه ایران از دهلی نو، بیانگر این واقعیت است که آمریکا تصویرگر روابط جهان با جمهوری اسلامی نخواهد بود.
کارشناس خبر و مدیر ایرنا در دهلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران هند ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۲۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

کد خبر 6097169

دیگر خبرها

  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است