Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر رسانه‌ای پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد از تولید 2 اثر نمایشی دیگر در حوزه انقلاب اسلامی خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست رسانه‌ای پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و امیرحسین شفیعی دبیر همایش برگزار شد.

کوروش زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی بر حمایت از آثار بخش صحنه‌ای این همایش گفت: 3 اثر به بخش صحنه‌ای راه پیدا کرده که نمایش آن از استان‌های مرکزی و اصفهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشی که با کارگردانی محمد قاسمی برای این رویداد فرهنگی آماده شده علاوه بر اجرا در ایام همایش تا 25 خردادماه در تماشاخانه مهر روی صحنه است. دو نمایش دیگر هم که از استان‌های کشور هستند در کنار اجرا در ایام همایش با بازگشت گروه‌ها به استان‌هایشان طی 10 شب در استان روی صحنه خواهند رفت.

امیر حسین شفیعی در معرفی جزئیات و نحوه برگزاری این همایش نیز تشریح کرد: پنجمین دوره همایش سراسری تئاتر خرداد از فردا 8 خردادماه با محوریت قیام 15 خرداد، زندگی و مبارزات سیاسی حضرت امام (ره) و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی آغاز می‌شود.

مکان‌های اجرا

وی ادامه داد: آثار بخش خیابانی این دوره در محوطه مجموعه تئاترشهر، خانه هنرمندان ایران، محوطه حوزه هنری، برج میلاد و بوستان آب و آتش و نمایش‌های بخش صحنه‌ای در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری اجرا می‌شوند.

دبیر پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد اظهار کرد: این اولین سالی است که بخش صحنه‌ای به همایش اضافه شده و از آنجا که کیفیت برایمان اهمیت ویژه‌ای داشته از میان 15 نمایش 3 اثر برای اجرا انتخاب شده است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد همایش توجه به اجرای عمومی است، بیان کرد: گروه‌های راه یافته به این دوره همایش از 8 تا 12 خردادماه در تهران و از 12 تا 15 خرداد در شهرستان‌ها به اجرای آثارشان می‌پردازند. همچنین ویژه برنامه‌ای برای 14 و 15 خردادماه در نظر گرفته شده است. آثار نمایشی بخش نقالی و پرده‌خوانی تئاتر مردمی خرداد در 14 خردادماه در مرقد امام خمینی(ره) و در 15 خردادماه از ساعت 16 تا 19 در صحن شهدا و صحن حاج احمدآقا خمینی اجرا خواهند شد.

وی ادامه داد: از آنجا که این همایش برند 15 خرداد دارد، در این روز ویژه برنامه‌ای با موضوع قیام 15 خرداد تدارک دیده شده که آغازش از شهرستان پیشوا خواهد بود. این برنامه شامل اجرای 3 نمایش است.

شفیعی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که پنجمین همایش تئاتر خرداد در سه بخش تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه‌ای و بخش نقالی و پرده‌خوانی برگزار می‌شود که آثار بخش خیابانی توسط عبدالرضا اکبری، جعفر دهقان و هنرمند تئاتر خیابابی، شهاب راحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه ستاد ارتحال امام(ره) همکاری ویژه‌ای در برگزاری این همایش داشته تصریح کرد: 13 اثر در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، 3 اثر در بخش صحنه‌ای، دو نمایش در بخش جنبی و 6 اثر در بخش نقالی و پرده‌خوانی اجرا می‌شود.

شفیعی اظهار کرد: حوزه هنری از فرصتی که در این همایش بوجود آمده برای اجرای آثاری درباره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کرده است و در بخش صحنه‌ای این رویداد را شروع کار خود می‌داند چراکه قرار است در طول سال آثاری 2 نمایش دیگر در حوزه انقلاب اسلامی تولید شود و روی صحنه رود.

جای خالی شخصیت بزرگ و جهانی امام خمینی (ره) در تئاتر

در بخش دیگری از این نشست خبری کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: معتقدم در حق امام خمینی (ره) اجحاف شده است. در گذشته جای خالی شخصیت بزرگ و جهانی امام خمینی (ره) در تئاتر خالی مانده بود و به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم تا پنجمین دوره همایش تئاتر مردمی خرداد را با توجه به این موضوع برگزار کنیم. با توجه به دغدغه امام خمینی (ره) بر اینکه باید انقلاب را به جهانیان معرفی کنیم تصمیم گرفتیم از تئاتر بهره ببریم.

وی ادامه داد: معتقدم سال به سال توانسته‌ایم قدم‌های جدیدی برداریم. ما در حال ترسیم چشم‌اندازی در این خصوص هستیم که البته موفق شدن در آن منوط به کمک سایر نهادهای فرهنگی هنری است. بنیاد حفظ آثار امام (ره)، بنیاد شهید، مرکز هنرهای نمایشی، ارگان‌هایی هستند که می‌توانند نقش یاری‌گر داشته باشند. اگر دستگاه‌ها برای امام کار نکنند برای که می خواهند کار کنند؟

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تشکر از موسسه نشر آثار امام خمینی (ره)، ستاد ارتحال امام(ره) برای حمایت‌های مادی و معنوی بیان کرد: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صحبت‌هایی مبنی بر حمایت داشته است اما هنوز میزان آن مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما به همایش تئاتر مردمی خرداد اجرای عمومی در تهران و شهرستان است، اظهار کرد: از سال گذشته اجرای گروه‌های شهرستانی را برنامه‌ریزی کردیم و از 13 تا 15 خردادماه آثار اجرا خواهند شد.

نگارش نمایشنامه‌ای با محوریت زندگی بنیانگذار انقلاب

زارعی همچنین به صحبتش‌هایش با آیت‌الله سید حسن خمینی در مراسمی که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، اشاره کرد و افزود: آیت‌الله سید حسن خمینی قول همکاری و حمایت داده است و پیشنهاد تولید نمایشنامه‌ای درباره حضرت امام (ره) را مطرح کرده که حتی اگر امثال تولید آن انجام نشود، تلاش خواهیم کرد تا نمایشنامه‌ای با این مضمون تولید شود تا در سال آینده آن را به اجرا در آوریم.

وی همچنین اعلام کرد: اختتامیه همایش سراسری تئاتر خرداد در مکانی غیرمتعارف برگزار می‌شود به طوریکه ما 12 خردادماه با حضور آیت‌الله سید حسن خمینی آیین پایانی این رویداد را رد حسینیه جماران برپا خواهیم کرد. همچنین برای تسهیل رفت و آمد مدعوین و اهالی رسانه هم سرویس ایاب و ذهاب در نظر گرفته‌ایم که از ساعت 18 در مقابل حوزه هنری آماده راائه خدمات خواهند بود.

وی درباره بودجه این دوره همایش گفت: همایش تئاتر مردمی خرداد با بودجه ناچیزی برگزار می‌شود و ما این رویداد را با مبلغ 200 میلیون تومان برپا می‌کنیم.

زارعی درباره توجه به اجرا نشدن آثار کلیشه‌ای و شعاری تاکید کرد: ما به آثاری توجه داریم که جذابیت، خلاقیت و نوآوری داشته باشند چرا که اگر این ملاک‌ها در آثار رعایت نشود و کارهای سطحی و شعاری به اجرا درآیند، قطعها مخاطب خود را در این حوزه از دست می‌دهیم.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۲۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود

جمعی از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر روز جهارشنبه در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

این دیدار صبح چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

کد خبر 747304

دیگر خبرها

  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود