Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:14:33 GMT

نقد همدلانه با نگاه ملی به برجام

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۳۰۲۲

نقد همدلانه با نگاه ملی به برجام

تهران-ایرنا- رسالت دشوار دولت درمسیر تضمین و تثبیت منافع ملی، جز در سایه همدلی و نقد منصفانه محقق نخواهد شد. موضوعی که رهبرانقلاب هم با تاکید بر آن، عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی کشور را به وحدت و همزبانی درباره برجام دعوت کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نقض توافق هسته ای با ایران از سوی دولت آمریکا و نحوه مواجهه با بدعهدی تازه کاخ سفید مهمترین چالش دولت طی هفته های گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه دولت دوازدهم و حجت الاسلام «حسن روحانی» در مقام رییس جمهوری در پیش آمدن چنین شرایطی کم ترین قصور را داشته اند و این نقض، فصل تازه کتاب بدعهدی های آمریکاست.
در این میان اما بیشترین حجم انتقادات از سوی برخی جریان های سیاسی و تریبون های رسمی و غیر رسمی متوجه دولت بوده است. گرچه بارها گفته و نوشته شد که دستگاه اجرایی و در راس آن مردان دیپلماسی مجریان تصمیم نظام در مذاکره و توافق با کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه بوده اند اما همچنان کنایه ها و انتقادات و هجمه ها متنوع تر از گذشته علیه دولت ادامه می یابد.
طی دو هفته گذشته، منتقدان در تاختن به دولت، زبان کنایه و سرزنش به کار گرفته اند و دستاوردهای دستگاه اجرایی را در پنج سال گذشته به بهانه خروج از برجام زیر سوال می برند. این نوع مواجهه با دستگاه اجرایی در راستای منافع ملی نیست و به همین دلیل است که رهبری هم درباره آن هشدار داده و توصیه می کنند.
رهبر انقلاب در سخنرانی روز دوم خرداد با پرهیز دادن «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره برجام تاکید کردند که نقد صحیح، منصفانه وعاقلانه ایراد ندارد و مسوولان هم باید به آنها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دو قطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و همزبانی نباید نقض شود.
رهنمود رهبری در دیدار با کارگزاران حکومتی حلقه مفقوده تریبون ها و تیترهای منتقدان بوده است. نگاه همدلانه و عاقلانه همان کاستی تحلیل های روزهای پس از خروج آمریکا از برجام است. چنین نگرشی به عملکرد دولت به ویژه در پرونده برجام، آینده نگرانه و در راستای حفظ منافع ملی است. در مقطع کنونی سرزنش عتاب آلود دولت که تمام تلاش خود را برای پیشرفت کشور انجام می دهد، خطر آفرین خواهد بود. اگر منتقدان و مخالفان دولت بتوانند دیدگاه خود را درباره عملکرد دولت به دیدگاه رهبری نزدیک سازند، آنگاه می توان درباره کارنامه دستگاه اجرایی در موضوع برجام به موضعی متحد، ملی و فراجناحی دست پیدا کنیم.
دیدگاهی که ضمن حفظ رقابت و مخالفت های سیاسی و فکری با دولت مستقر برجام را به چشم دستاورد ملی و حافظ منافع کشور بنگرد. آلودگی تفسیرها از برجام پساخروج به رقابت های جناحی و سیاسی سم چنین تحلیل هایی است که شاید هدف واضح آن تضعیف دولت باشد اما تضعیف منافع ملی هدف نهان آن است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. چنین دیدگاهی اما نافی نگاه واقع بینانه به مشکلات نیست، توجه به سابقه بدعهدی های آمریکا و اروپا و منفعت طلبی های برخی کشورهای منطقه ای به خوبی در چنین دیدگاهی مشهود است. نگاهی که هم بر چالش های داخلی و هم ظرفیت های کشور برای حل این چالش ها احاطه دارد. دیدگاهی که می داند بیکاری معضل بزرگ این روزهای کشور است و برای رفع و حل آن همان اندازه که به سرمایه گذاری خارجی متکی باید بود، به حمایت از سرمایه های داخلی هم باید همت می گمارد.
برجام سند توافقی است که حقانیت ایران در دستیابی به چرخه هسته ای را به جهان ثابت کرد، سایه جنگ را از مرزهای ایران دور و اتهام جنگ طلب بودن ایران را کم رنگ تر از همیشه در محافل سیاسی و رسانه ای بین المللی ساخت. انکار چنین دستاوردهایی نمی تواند نگاه منصفانه و حتی عاقلانه به این توافق باشد.
شکاف کنونی میان اتحادیه اروپا و آمریکا نتیجه موضع عقلانی رییس جمهوری در واکنش به خروج آمریکا از برجام صورت است. در برهه کنونی شاید نتوان تاثیر ریال های دلار شده سعودی و نمایش «دی وی دی محور» نتانیاهو را انکار کرد، اما می توان مدعی بود که مثلث شوم عبری-عربی-ترامپی، دیگر قدرت تخریب گذشته را ندارد.
اکنون اروپا حتی در ظاهر شرمنده عهدشکنی ترامپ است و به نظر نمی رسد این اتحادیه ابایی از ابراز این شرمندگی داشته باشد. برجام قطعنامه هایی را علیه ایران از دستور کار خارج کرد که تقریبا تمامی کشورهایی که روزی با چنین قطعنامه هایی مواجه بودند، سرنوشت غمباری یافته اند. قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت ملی با حضور یا غیبت آمریکا از اعتبار ساقط نخواهند شد و این همان دستاوردی است که نگاه عقلانی به برجام باید آن را ببیند و دریابد.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان برای ثمربخشی مذاکرات هسته ای با تمام توان کوشید. تیم مذاکره کننده او ماه ها بر سر کوچکترین بندهای این توافق مذاکره کردند و حتی به اذعان بسیاری از طرف های غربی مذاکره کننده فریادها برآوردند. این روی دیگر سکه برجام است که باید منصفانه مورد توجه قرار داد و زحمت های دستگاه دیپلماسی را نادیده نگرفت. فاکتورگیری ازنگاه توام با انصاف و عقل از مقوله برجام، چیزی جز دندان قروچه های روزنامه ای و رسانه ای برای کشور در پی نخواهد داشت. واقعیت آن است که کشور در مقطع کنونی به سرزنش دولت نیاز ندارد بلکه به چاره جویی عقلایی نیازمند است تا بتواند از این پیچ خطرناک جاده برجام عبور کند.

**پژوهشم**9402** 1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام 97 رهبري روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۳۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ درحالیکه همزمان با سفر موفقیت آمیز «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود را تقویت مناسبات دو کشور همسایه، دولت اسلام آباد را از خطر تحریم احتمالی آگاه ساخت، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور این رویکرد را محکوم کردند.
«علامه عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی اعلام کرد: تهدیدات دولت اسلام آباد از سوی آمریکا همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری میان ایران و پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: مردم پاکستان از دولت خود توقع دارند قاطعانه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستاده و منافع ملی پاکستان را در اولویت قرار دهند.
«ملیحه لودهی» نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روابط ایران و پاکستان گفت: این موضوع که روابط خوب ایران و پاکستان مطابق با منافع آمریکا نیست، هیچ اهمیتی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت سفر موفق رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان افزود: روابط دولت اسلام آباد با کشور‌های همسایه باید مطابق با منافع ملی باشد.
همچنین بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان در پست‌هایی این رویکرد تکراری آمریکا مبنی بر سنگ اندازی در روابط ایران و پاکستان را محکوم کرده و خواستار موضع قاطع دولتمردان اسلام آباد شدند.
گفتنی است پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه تجاری در جریان سفر آقای رئیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون این تفاهم‌نامه‌ها گفت: کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران باید خطر تحریم‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • حق معلم با مادیات ادا نمی شود
  • همدلانه با رادیو سلامت برای ارج نهادن مقام معلم | برگزاری پویش روز معلم روی موج سلامت
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق