Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:39:47 GMT

رتبه داری استان مرکزی در مواد دخانی نگران کننده است

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۳۴۳۶

رتبه داری استان مرکزی در مواد دخانی نگران کننده است

اراک - ایرنا - معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی در زمره پنج استان اول مصرف کننده مواد دخانی است که این مهم نگرانی های جدی در سلامت را به همراه دارد.

دکتر جواد نظری روز دوشنبه در همایش سلامت و بیماری های قلبی در فرهنگسرای شهر اراک، افزود: آمار مصرف روزانه مواد دخانی به غیر از استان مرکزی در بوشهر، هرمزگان و فارس نیز بالا است و تغییر رفتار و اقدامات مداخله ای در این مناطق ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: پژوهش ها بیانگر این است که 90 درصدبروز سرطان ها در ایران با مصرف مواد دخانی در ارتباط است و مردان 23 برابر زنان به سرطان ریه مبتلا می شوند که یکی از عوامل خطر جدی آن مصرف سیگار است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 14 و نیم درصد از جمعیت کشور مواد دخانی مصرف کرده اند و 10 درصدنیز به صورت روزانه سیگار می کشند.
نظری اظهار داشت: آمار منتشره وزارت بهداشت حاکی از آن است که 15 و 44 دهم درصد جمعیت روستایی و 13 و 62 دهم جمعیت شهری در ایران سیگاری هستند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هر سال 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که 30 هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور خسارت اقتصادی می زند.
نظری افزود: مصرف هر نخ سیگار، هفت دقیقه از طول عمر را کاهش می دهد و با توجه به تنوع سموم خطرناک در ترکیبات دود سیگار این ماده دخانی در زمره 10 عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.
وی توضیخ داد: مصرف قلیان نیز از دیگر عوامل تهدیدکننده سلامت است که به صورت تفریحی در بین خانواده ها رواج دارد و یک و نیم درصد گروه های سنی 13 تا 15 سال در ایران قلیان مصرف می کنند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هر یک ساعت مصرف قلیان معادل 2 تا پنج پاکت سیگار عوارض دارد و در سال های قبل به علت حمایت و پشتیبانی از قلیان و مراکز عرضه، بهداشت و درمان در جمع آوری و برخورد با عرضه کنندگان قلیان دچار چالش بوده است.
وی اظهار داشت: حمایت هایی که برخی نهادهای دولتی از عرضه کنندگان قلیان دارند، سبب شده تا اقدامات بهداشت و درمان در مبارزه با این ماده دخانی، کند باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: شعار امسال هفته بدون دخانیات ' قلیان سمی برای خانواده ها' تعیین شده است.
این همایش به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک و دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد و یک پزشک متخصص قلب و عروق در خصوص عوارض مصرف سیگار مطالبی ارائه کرد.
در تقویم کشور پنجم تا 11خرداد ماه به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است.
6991/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي معاون دانشگاه سيگار استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۳۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۶ تا ۱۳ اردیبهشت، هفته جهانی واکسیناسیون نام گذاری شده است و در این راستا مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) نیز براساس آمار سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون ارائه کرده است.

خدمت واکسیناسیون از بدو تولد تا دوره سالمندی براساس پروتکل کشوری و به صورت رایگان انجام می‌شود.

واکسیناسیون روشی برای کنترل حذف و ریشه کنی بیماری‌های واگیردار است. واکسن با پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها و برخی سرطان‌ها و بیماری‌ها مانند فلج اطفال سطح کیفی زندگی را بهتر می‌کند. واکسیناسیون به نوعی آمادگی سیستم ایمنی بدن انسان را افزایش می‌دهد و نه تنها برای کودکان بلکه برای تمام سنین مورد نیاز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • چادرملو و برنامه‌خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران