Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شماري از مرغداران در اعتراض به افزايش قيمت نهاده هاي دامي بويژه ذرت و سويا و همچنين کاهش قيمت مرغ، پيش از ظهر امروز با تجمع مقابل مقابل نهاد رياست جمهوري، حمايت دولت از اين قشر با افزايش قيمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده هاي دامي را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، تجمع کنندگان که شمار آنها حدود 300 نفر است، افزايش قيمت ذرت و سويا از يک سو و کاهش قيمت مرغ را معضل اساسي براي اين بخش دانستند و گفتند در صورت ادامه اين وضعيت، صنعت مرغداري با بحران روبرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يکي از تجمع کنندگان که خود را «سيدي» و نماينده اين صنف از استان خراسان رضوي معرفي کرد، به ايرنا گفت: از هر استان حدود 15 نفر به عنوان نماينده مرغداران در اين تجمع شرکت کرده اند تا براي رسيدگي به مشکلات آنها اقدامي صورت گيرد.
وي افزود: در حالي قيمت ذرت و سويا نزديک به 60 درصد افزايش يافته که قيمت آن در بازار حدود 30 درصد کاهش يافته است.
سيدي ادامه داد: قيمت سويا در 50 روز اخير از 1600 به 2700 تومان و نرخ ذرت از 850 به 1300 تومان رسيده است.
به گفته وي، اين افزايش نرخ نهاده هاي دامي، سبب گراني 40 درصدي قيمت مرغ شده اما سياست هاي تنظيم بازار، مانع از افزايش قيمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده هاي دامي شده است.
سيدي اضافه کرد: اکنون قيمت مرغ کمي بيش از 6 هزار تومان است در حالي که بايد مطابق با افزايش نرخ نهاده هاي دامي، قيمت تمام شده براي مصرف کننده بايد بين 9 تا 9 هزار و 500 تومان باشد.
وي گفت: در جلسه با مسئولان شرکت پشتيباني امور دام، آنها نيز به اين مساله اذعان کردند که با توجه به گران شدن قيمت نهاده هاي دامي بويژه ذرت و سويا، قيمت مرغ زنده نيز افزايش يابد و براين اساس ما پيشنهاد هر کيلو 6500 تومان براي هر کيلو مرغ زنده را داديم.
اين توليدکننده ادامه داد: اما مسئولان شرکت پشتيباني امور دام کشور قيمت 6200 تومان براي هر کيلو مرغ زنده را منطقي دانسته اما توجيح کردند به دليل پايين بودن قدرت خريد مردم، نمي توانند با آن موافقت کنند.
شرکت پشتيباني امور دام کشور به عنوان يکي از زيرمجموعه هاي وزارت جهادکشاورزي مسئوليت تامين و ذخيره سازي اقلام پروتئيني و عرضه آنها براي جلوگيري از نوسان قيمتي در زمان اوج مصرف را برعهده دارد.
در حالي اين توليدکننده به پايين بودن نرخ مرغ زنده اشاره کرد که ديروز مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور در گفت و گو با ايرنا از خريد حمايتي و ذخيره سازي روزانه بيش از هزار تن مرغ گوشتي توسط اين شرکت خبر داده و گفته بود که اين کار براي جلوگيري از ضرر توليدکنندگان اجرا مي شود.
«حميد ورناصري» گفت که اکنون با افزايش توليد مرغ گوشتي در کشور مواجه ايم که اين موضوع منجر به ضرر توليدکنندگان شده است؛ بنابراين شرکت پشتيباني امور دام براي جلوگيري از زيان توليدکنندگان وارد عمل شده و هر کيلوگرم مرغ زنده را با قيمت 7600 تومان از توليدکنندگان خريداري مي کند.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور همچنين گفته بود که توليدکنندگان نگراني از اين موضوع نداشته باشند زيرا روند خريد گوشت مرغ تا متعادل شدن قيمت بازار مرغ ادامه پيدا خواهد کرد.
** افزايش عرضه براي کاهش قيمت در بازار
سيدي، يکي ديگر از موارد مورد اعتراض مرغداران را توزيع مرغ ارزان در بازار و قيمت شکني از سوي ستاد تنظيم بازار اعلام کرد و گفت: اين مساله سبب شده تا با وجود افزايش نرخ نهاده هاي دامي، قيمت مرغ در بازار مصرف با کاهش همراه شود.
به گفته وي، عرضه مرغ از سوي شرکت پشتيباني به ميادين بويژه ميدان بهمن در تهران که تعيين کننده نرخ پايه مرغ در کشور است، سبب قيمت شکني و کاهش نرخ مرغ، آن هم با وجود افزايش هزينه هاي مرغداران شده است.
** توزيع نهاده هاي دامي متناسب با نياز مرغداران نيست
اين توليدکننده همچنين از ديگر مشکلات اين صنف را توزيع نشدن ذرت و سويا از سوي شرکت پشتيباني امور دام به مقدار مورد نياز مرغداران اعلام کرد و مدعي شد: واردکنندگان نهاده هاي دامي، ذرت و سويا را با نرخ ارز 3700 توماني وارد مي کنند اما آن را با قيمت 6 هزار تومان به مرغداران مي دهند.
به گفته سيدي، شرکت پشتيباني امور دام که اقدام به توزيع نهاده هاي دامي مي کند، نرخ خود را حداکثر 25 درصد افزايش داده است؛ با اين حال همين نهاده به مقدار مورد نياز مرغداران توزيع نمي شود.
وي افزود: هر مرغداري به 100 تن نهاده دامي نياز دارد اما به هر توليدکننده حداکثر پنج تن مي دهند؛ در حالي که اگر مرغها 24 ساعت بيشتر گرسنه بمانند، تلف مي شوند.
اين توليدکننده، يکي ديگر از مشکلات کنوني مرغداران را اعتصاب روزهاي اخير کاميونداران اعلام کرد و گفت: اين مساله سبب شده تا کاميوني براي حمل ذرت و سويا وجود نداشته باشد.
** نهاده هاي توليد شرکت پشتيباني امور دام آماده تحويل است
در خصوص تامين ذرت و سوياي مورد نياز مرغداران که آنها نسبت به کمبود آن معترضند، مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور ديروز تاکيد کرد که نهاده هاي مورد نياز صنعت طيور کشور تامين است و اکنون هيچ کمبودي براي تامين ذرت و کنجاله سويا نداريم.
ورناصري اعلام کرد که ورود شرکت پشتيباني امور دام در بحث نهاده ها منجر به مناسب شدن قيمت اين محصولات در بازار شده به طوري که اکنون قيمت هر کيلوگرم ذرت در بندر امام (ره) 1250 تومان و کنجاله سويا بين 2250 تا 2300 تومان است.
به گفته وي، شرکت پشتيباني امور دام هر کيلوگرم ذرت را با نرخ 1000 تومان و کنجاله سويا را 1850 تومان محاسبه با اعمال هزينه 100 توماني بابت حمل هر کيلو، ذرت را با قيمت 1100 تومان و کنجاله سويا 1950 تومان در اختيار دامداران قرار مي دهد که کمتر از قيمت آن در بندر است.
مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام کشور همچنين گفت که اکنون قيمت هرکيلوگرم ذرت در بازار 1050 تومان و کنجاله سويا نزديک 2600 تومان است که با حضور دلالان با رقم هاي متفاوتي به فروش مي رسد.
اقتصام** 2023 **2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید

حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال، شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به جامعه مرغداران نموده است، به‌گونه‌ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

او با تاکید بر اینکه با همه ظرفیت‌مان متعهد به خرید مرغ هستیم، افزود: با شیب ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ رسیده است. البته خرید مرغ از اسفندماه آغاز گردیده بود و در ماه مبارک حدود ۱۷ هزارتن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ادامه داد: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیرکشتاری اتفاق افتاده چنانکه تا ۵۹ روزگی مرغ را نگه می‌دارند. پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور می‌باشد.

او در ادامه افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف کرده و با افتخار تکمیل، کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه درگردش مکفی و بیمه قیمت محصولات‌اش دارد و برای این منظور حتما باید کریدورهای صادراتی فعال شود.

 شیرزاد با بیان اینکه صادرکنندگان عدد وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم و نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام افزود: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک  تولیدنمایی هستیم.

شیرزاد گفت: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی