Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@05:59:56 GMT

گرانفروش کیست، مجازات‌های آن چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۴۲۵۴

گرانفروش کیست، مجازات‌های آن چیست؟

۵ بار گرانفروشی ۱۰ برابر مبلغ گرانفروشی جریمه، نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه، تعلیق پروانه کسب به مدت ۶ ماه و همچنین تعطیلی محل کسب را در پی دارد.

خبرگزاری تسنیم: ۵ بار گرانفروشی ۱۰ برابر مبلغ گرانفروشی جریمه، نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه، تعلیق پروانه کسب به مدت ۶ ماه و همچنین تعطیلی محل کسب را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 گرانفروشی جرمی است که در ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵۷ قانون نظام صنفی تعریف شده است.

گرانفروشی فقط شامل کالا نیست و خدمات را نیز شامل می‌شود. بنا بر تعریف ماده ۵۷ گرانفروشی عبارت است از «عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ربط.»

ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی نیز ضمن ارائه همین تعریف دایره «نرخ‌های تعیین شده» را فراتر از نرخ‌های قطعی تا نرخ‌های علی‌الحساب نیز گسترش داده و گفته است: «گرانفروشی عبارت است از عرضه کالا و خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی.»

مواد مذکور «عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری» و همچنین «انجام هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود» را از دیگر موارد گرانفروشی عنوان کرده‌اند.

قانون تعزیرات حکومتی، مجازات گرانفروشی را در ۴ میزان (مقدار) دسته‌بندی کرده است:

الف) گرانفروشی تا مبلغ ۲۰ هزار ریال

ب) گرانفروشی از مبلغ بیش از ۲۰ هزار ریال تا مبلغ ۲۰۰ هزار ریال

ج) گرانفروشی از مبلغ بیش از ۲۰۰ هزار ریال تا مبلغ یک میلیون ریال

د) گرانفروشی بیش از یک میلیون ریال

مجازات هر میزان از گرانفروشی دارای مراتبی به شرح جدول ذیل است:

مرتبه

میزان

اول دوم سوم چهارم پنجم ششم الف تذکر کتبی*، تشکیل پرونده اخطار شدید، اخذ تعهد کتبی* مبنی بر عدم تخلف و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف اول جریمه از 5 هزار ریال تا پنج برابر میزان گرانفروشی و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف دوم جریمه از 10 هزار ریال تا 10 برابر میزان گرانفروشی ، قطع تمام یا برخی خدمات دولتی از یک تا 6 ماه و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف سوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه چهارم، تعطیل موقت از یک تا 6 ماه و نصب پارچه به عنوان گرانفروش تعطیل و لغو پروانه واحد ب جریمه معادل مبلغ گرانفروشی و اخطار کتبی* جریمه از یک تا دو برابر میزان گرانفروشی وممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف اول جریمه از یک تا پنج برابر میزان گرانفروشی، اخطار* قطع خدمات دولتی وممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف دوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه سوم، قطع تمام یا برخی خدمات دولتی از یک تا 6 ماه و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف سوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه سوم، قطع تمام یا برخی خدمات دولتی از یک تا 6 ماه و نصب پارچه به عنوان گرانفروش تعطیل و لغو پروانه واحد ج جریمه از یک تا دو برابر میزان گرانفروشی، اخذ تعهد کتبی* مبنی بر عدم تخلف و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف اول جریمه از دو تا پنج برابر میزان گرانفروشی، قطع تمام یا برخی خدمات دولتی از یک تا 6 ماه و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف دوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه دوم، تعطیل موقت واحد از یک تا 6 ماه، نصب پارچه به عنوان گرانفروش و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف سوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه دوم، تعطیل و لغو پروانه واحد و لغو کارت بازرگانی ندارد ندارد د جریمه از دو تا پنج برابر میزان گرانفروشی، اخطار کتبی و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف اول جریمه از پنج تا هشت برابر میزان گرانفروشی، قطع تمام یا برخی از خدمات دولتی از یک تا 6 ماه و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف دوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه دوم، تعطیل موقت واحد از یک تا 6 ماه، نصب پارچه به عنوان گرانفروش و ممهور کردن پروانه واحد به مهر تخلف سوم علاوه بر اخذ جریمه طبق مرتبه دوم، تعطیل و لغو پروانه واحد و لغو کارت بازرگانی ندارد ندارد

*به موجب اصلاح قانون تعزیرات (۷۳/۷/۱۹) «اخطار، تذکر و اخذ تعهد کتبی» حذف شده است.

اما ماده ۵۷ قانون نظام صنفی بدون در نظر گرفتن میزان گرانفروشی آن را در پنج مرتبه تقسیم‌بندی کرده و گرانفروش را در هر مرتبه علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده به مجازات‌های زیر محکوم کرده است:

مرتبه اول: جریمه به دو برابر مبلغ گرانفروشی

مرتبه دوم: جریمه به ۴ برابر مبلغ کرانفروشی

مرتبه سوم: به ۶ برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو به سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می‌شود.

مرتبه چهارم: به هشت برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می‌شود.

مرتبه پنجم و مراتب بعدی: به ۱۰ برابر مبلغ گرانفروشی جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می‌شود. همچنین به مدت ۶ ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌شود.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003RbO

منبع: فردا

کلیدواژه: گرانفروشی تعزیرات حکومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۴۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدمستی در برابر مست عشق 

اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نادیده گرفته می‌شود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلم‌های بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلم‌های بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی برای اینگونه فیلم‌ها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیه‌کننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلم‌های بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیه‌کننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمی‌داد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلم‌های بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی می‌گرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی می‌کرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر می‌رسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بی‌خبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلم‌های جدی در برابر فیلم‌های کمدی اندکی سنگین شود.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900029

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۰۶۷ پرونده تعزیراتی در فروردین سال جاری
  • جریمه تاوان گرانفروشی خودرو
  • جریمه نمایندگی فروش خودرو در شیراز
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • جریمه نمایندگی فروش خودرو به دلیل گرانفروشی
  • جریمه برای گرانفروشی خودرو
  • بدمستی در برابر مست عشق 
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل
  • فعالیت روانشناسان بدون پروانه اشتغال حرفه‌ای تخلف تلقی می‌شود + فیلم