نظر فقها درباره رقصیدن و دستزدن چیست؟
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۴۵۸۹
با پایان ماه محرم و صفر و آغازگرفتن ماه ربیعالاول، به مناسبتهای مختلف مراسم جشن و شادی برگزار میشود. شادمانی و مراسم جشن و سرور، میتواند به صورتهای مختلفی برگزار شود از خواندن و دست زدن گرفته تا رقص و. در این یادداشت برآنیم تا به حکم دست زدن در مجالس شادمانی و رقص از منظر فقها نگاهی بیندازیم. در ادامه این یادداشت را به نقل از مهرخانه بخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دست زدن
سؤال: آیا دستزدن در مجالس شادى مانند ولادتها و عروسىها جایز است؟
پاسخ: آیتالله خامنهای میفرمایند: «دستزدن به نحو متعارف اگر مفسدهاى بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد؛ حتى اگر اجنبى صداى آن را بشنود.» آیتالله فاضللنکرانی نیز میفرمایند: «مانعى ندارد؛ مشروط بر اینکه مجلس لهو و لعب نشود.»
سؤال: دست زدن و کف زدن به جهت شادى در اعیاد و میلاد معصومین (علیهملسلام) چه حکمى دارد؟
پاسخ: آیتالله فاضللنکرانی معتقدند: «بهطورکلى کف زدن در مساجد و حسینیهها و اماکن مقدس، اگر عرفاً هتک باشد جایز نیست، و در غیر آنها هم با توجه به اینکه در طول تاریخ اسلام و تشیع، شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصاً در مجالسى که به نام و یاد ائمه (علیهمالسلام) تشکیل شده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علایق مذهبى خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند.»
آیتالله خامنهای نیز در همین راستا میفرمایند: «بهطور کلى کف زدن فىنفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعیاد یا براى تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد، ولى بهتر است فضاى مجالس دینى بهخصوص مراسمى که در مساجد و حسینیهها و نمازخانهها برگزار مىشود، به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.» آیتالله نوریهمدانی این امر را مقید به قیدی کرده و میفرمایند: «در غیر مساجد و حسینیهها اگر سبک و جلف نباشد، اشکال ندارد.»
رقصیدن زن برای شوهر
سؤال: رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
پاسخ: حضرات آیات مکارمشیرازی و فاضللنکرانی میفرمایند: «جایز است.» و آیتالله خامنهای تأکید میکنند: «اگر رقص زن برای شوهر یا بر عکس، همراه ارتکاب حرامی (مانند موسیقی) نباشد، اشکال ندارد.»، اما آیتالله بهجت برخلاف سایرین معتقدند که: «اشکال دارد.»
رقصیدن زن برای زن و مرد برای مرد
سؤال: حکم رقصیدن زنان برای زنان و مردان برای مردان چیست؟
پاسخ: حضرات آیات بهجت، وحیدخراسانی و سیستانی معتقدند که «رقص زن براى زنان و مرد براى مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست.» آیتالله فاضللنکرانی در توضیح این مطلب میفرماید: «بهطورکلى رقص نوعاً منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.» همینطور آیتالله نوریهمدانی نیز این عمل را دارای اشکال میدانند.
اما در مقابل، آیتالله خامنهای در اینباره میفرمایند: «دیدن رقص زن برای زن و مرد برای مرد در صورتیکه مقدمات حرامی نداشته باشد، اشکالی ندارد.» آیتالله تبریزی نیز در همین راستا میفرمایند: «رقص زن بـرای زنـان در مجالس عروسی و مثل آن، چنانچه در معرض نگاه نامحرم نبوده و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی لهوی و غیر آن نباشد، مانعی ندارد.»
رقصیدن زن برای خودش
سؤال: رقصیدن فرد در تنهایی یا جلوی آیینه چه حکمی دارد؟
پاسخ: آیتالله سیستانی میفرمایند: «به احتیاط واجب جایز نیست.»
شرکت در مجالس رقص
سؤال: حکم نشستن زنان در تالارها و در چنین مجالسى چگونه است؟
پاسخ: آیتالله فاضللنکرانی میفرمایند: «احتیاط در عدم حضور در مجلس رقص است.» آیتالله بهجت نیز معتقدند: «درصورتىکه اگر جمع نشوند نمىخوانند و نمىرقصند؛ پس جمعشدنشان کمک بر این عمل است و اگر این عمل حرام است، کمک به آن هم، کمک بر گناه است.» منبع: مهرخانه
منبع: پارسینه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی: