ردپای پدیده تداخل "آب شور و شیرین" در جلگههای خزری
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۵۳۰۳
به گزارش وانانیوز،
سید رمضان موسوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری در گفت وگوییاظهار کرد: آب های زیرزمینی و مخاطرات آن یک موضوع تخصصی و فوق تخصصی است که دنیا به آن توجه جدی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که ایران نخستین کشور در اجرای دقیق ترین و پیچیده ترین عملیات آب های زیرزمینی در دنیا بوده و در دهه های اخیر با وجود مشکلات مختلف در زمان برنامه توسعهای کشور و پس از جنگ تحمیلی، اجرای این پروژه شروع شد اما موضوع آب های زیرزمینی مغفول باقی ماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری تصریح کرد: آب زیرزمینی یک منبع فسیلی و به عبارتی یک میراث زمین شناسی است که متاسفانه در دهه های اخیر به این میراث در ایران توجه نشده است.
موسوی با اشاره به این که آبهای زیرزمینی به عنوان یکی از شاخص های ارزش یک کشور محسوب می شود، یادآور شد: اگر رفتار مسئولان و مردم نسبت به این گنج و میراث حساس و ظریف تغییر پیدا کند، موجب از بین رفتن سرمایه های عظیمی خواهد شد.
این دکترای زمین شناسی سفره های آب های زیرزمینی را تجدید شونده دانست و افزود: اگر ما با این سفره ها درست برخورد کنیم، این منابع قابلیت خودپالایی و تجدید حیات را دارند اما اگر به سفره های زیرزمینی بیش از حد تجاوز و برداشت بی رویه صورت گیرد، شاهد فرونشست و فروافتادگی دشت های کشور می شویم.
وی با بیان این که اگر سفره های زیرزمینی دچار فرونشستگی شود با هیچ پمپ و قدرتی قابل بهره برداری مجدد نیست، گفت: اگر این امر رخ دهد به هیچ عنوان بهره برداری امکان پذیر نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری خاطرنشان کرد: در کشور ایران برخی از دشت ها و جلگه ها دارای ارزش و بار اقتصادی و استراتژیک ویژه هستند که یکی از این دشتها، دشت خزری است که سواحل جنوبی دریای خزر در استان های گلستان، گیلان و مازندران شامل آن میشود.
موسوی با تاکید بر این که بخش عمدهای از این دشتها در مازندران قرار دارد، اظهار کرد: دشت خزری از آن جایی که بین سلسله جبال البرز قرار دارد، از ظرافت و حساسیت بالایی برخوردار است به همین منظور در مواقع خشکسالی و تغییر اقلیم توجه به این دشت باید به صورت فنی انجام شود.
وی تصریح کرد: در مواقع کم آبی و خشکسالی که کشاورزان برای ادامه کار کشاورزی به پمپاژ آب های شیرین سفره های زیرزمینی روی سطح آب شور دارند، باید با دقت برداشت را انجام دهند.
موسوی تصریح کرد: اگر کشاورزان به برداشت بی رویه آب شیرین از جلگه خزر اقدام کنند، امکان رخ دادن پدیده تداخل آب شور و شیرین است که این امر هزینه بسیار سنگین و زمان طولانی برای بازگشت لازم دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری یادآورشد: مدیریت کلان استان و مدیریت آب و فاضلاب استانی و شهرهای مازندران باید با مطالعه و نظارت جدی نسبت به عمق و میزان برداشت داشته باشند تا خطر پدیده تداخل شور و شیرین رخ ندهد.
موسوی یادآور شد: به ازای هر متر افت آب یا کاهش حجم آب شیرین روی صفحه هیدرواستاتیکی، 10 متر آب شور بالا می رود که این خطر بسیار جدی است و در دهه 30 و 40 در برخی از نقاط مازندران این اتفاق رخ داده است.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: دانشگاهیان، متخصصان، ادارات، مدیریت های مختلف و به ویژه مردم باید آموزش های این موضوع را فرا بگیرند و اهمیت این خطر را درک کنند چراکه اگر پدیده تداخل رخ دهد و چاهی آب شور را بالا بکشد زمان و هزینه زیادی را طلب خواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری خاطرنشان کرد: باید در تغذیه سفرههای زیرزمینی مدیریت صحیح صورت گیرد و با اجرای طرح هایی، از سرازیر شدن آب هایی که در فصول مختلف سال به آن نیاز نیست و به دریا می ریزد جلوگیری و تحت عنوان عملیات های پیشرفته تغذیه مصنوعی، آب های سطحی هدایت شوند تا سفرههای زیرزمینی تقویت شوند.
موسوی با اشاره به این که این خشکسالی تقصیر هیچ فرد یا مسئولی نیست، تصریح کرد: مدیریت کلان استان باید دو عملیات مهم را در این سال های خشکسالی رعایت کند که یکی از آنها آموزش استفاده درست از آب های سطحی و آشنا کردن با موضوع پدیده تداخل آب شور و شیرین و تغذیه مصنوعی است.
وی یادآور شد: متاسفانه سد هراز هنوز به بهره برداری نرسیده است و همین امر موجب می شود که بسیاری از نعمت های الهی که می تواند در تغذیه سفره های زیرزمینی موثر باشد وارد دریا شود که باید یا مدیریت و تلاش جدی با پروژه های ملی از این دوره خشکسالی با کمترین خسارت در کشاورزی عبور کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری درخصوص بهسازی خاکهای شور یا حذف نمک اضافی از عرصهها و مناطق، گفت: زهکشی های بسیار ظریف سطحی و زیرسطحی، انتقال آب و استفاده از جاذبه ها و مواد می تواند در بهسازی خاکهای شور موثر باشد که البته با هزینه های بسیار بالا و زمان زیاد همراه است و کشاورزان نمی توانند به راحتی از این معضل عبور کنند.
انتهای پیام
منبع: وانا
کلیدواژه: منطقه مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رفاقتی در میان راهپیماییها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکههای زیرزمینی
در میان جلسه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری، یکباره صدای مهیبی به همهچیز پایان میدهد؛خبرها میگوید ۷۲ نفر از اعضای حزب شهیدشده و «علیاکبر» هم یکی از این ۷۲ نفر است؛ معلمی که پایه ثابت تمام جلسات و راهپیماییهای پیش از انقلاب بود و با اندیشه و خون خود، بسیاری را بیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکشنبه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری جلسهای برگزار شده و در میان شور عجیبی که میان حاضران برقرار بود، یکباره صدای مهیبی به همهچیز پایان میدهد؛خبرها میگوید ۷۲ نفر از اعضای حزب شهیدشده و «علیاکبر» هم یکی از این ۷۲ نفر است.
علیاکبر اژهای متولد سال ۱۳۳۱ بود و در درس فلسفه شهید دکتر بهشتی به طور خصوصی شرکت میکرد؛ پس از گرفتن لیسانس در دبیرستانهای احمدیه، فارابی وحکیم سنایی اصفهان به تدریس مشغول شد و فعالیتهای اجتماعی سیاسی خود را از سال ۱۳۴۴ در کانون علمی و تربیتی جهان اسلام شروع و پس از بسته شدن آن به دست ساواک در سال ۱۳۵۲، فعالیتهای خود را در مسجد امام علی(ع) اصفهان متمرکز کرد.
وی در همان دوره، نوشتههایی در نقد کتاب شناخت مجاهدین خلق نوشت و انتشار داد، منزلش پایگاهی برای فعالیت و برگزاری جلسات خصوصی بود، که چندین بار مورد هجوم و تفتیش ساواک قرار گرفت؛ همزمان با شروع انقلاب اسلامی از مدیران و مدرسان جلسات مذهبی جوانان در اصفهان بود و از این طریق به تربیت جوانان در اصفهان میپرداخت.
رفاقتی که در میان خیابانهای شهر شکل گرفتوی با اغلب گروهها و سازمانهای اسلامی ارتباط داشت و پس از تأسیس حزب جمهوری اسلامی، به عضویت شورای مرکزی حزب (شاخه اصفهان) انتخاب شد؛ حجتالاسلام احمد سالک که از دوستان قدیمی شهید اژهای است، میگوید که ارتباطش با خانواده شهید اژهای از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و صحبت را اینطور ادامه میدهد: با علیاکبر اژهای از همان قدیمالایام بودم بهویژه در فعالیتهای اجتماعی از جمله راهپیمایی که از مصلی اصفهان به سمت نقاط مختلف شهر حرکت میکردیم و به یاد دارم آنجا با شهید اژهای به سمت پل خواجو، خیابان نشاط و شکرشکن رفتیم و در نهایت به سبزه میدان رفتیم تا مجسمه شاه را پایین بکشیم که آنجا درگیری و تیراندازی صورت گرفت و سر شاه را زیر عبا گرفتم و در رگباری که نیروهای ساواک بسته بودند، به سمت منازل مردم رفتیم؛ شهید علیاکبر اژهای در این حرکت نقشی قابل توجه داشت.
وی با بیان اینکه مسئله بعد در جلسات تفسیر قرآن در مسجدعلی داشت و با ارتباطی که با جوانان داشت به تربیت نیروی انسانی پرداخت، ادامه میدهد: با شهید بهشتی نیز تیمی داشتیم و در این راستا شهید اژهای بهعنوان یک معلم دین و قرآن مطرح بوده و فعالیتهای مفصلی در تربیت نیرو داشت و سرنوشت این شهید در حزب جمهوری اسلامی رقم خورد و جزو ۷۲ شهید هفتم تیر شد.
این پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به نقشآفرینی روحانیت در تربیت دانشآموزان در دوره پیش از انقلاب اسلامی توضیح میدهد: نقشآفرینی روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ در اصفهان شخصیتهایی بودند که مبلغ انقلاب اسلامی بودند و در این راستا بسیاری از علمای اصفهان و کشور در پیروزی انقلاب اسلامی نقشآفرین بودند و باید گفت اعتماد مردم به روحانیت عامل سقوط حکومت شاه و ابزار مقابله با شیطان بزرگ و استکبار جهانی است، بر همین اساس امروزه نیز نقشآفرینی روحانیت از جمله رهبر معظم انقلاب در هدایت این حرکت بزرگ و انقلابی موثر است؛ امروزه شاهدیم بیش از ۷۰ دانشگاه آمریکا به حکومتشان اعتراض دارند یعنی یک گسل نسلی میان نسل جوان بیدار شده با سران استکبار جهانی بهوجود آمده و این موضوع جابهجایی قدرت را رقم میزند.
مبارزهای از جنس شبکههای زیرزمینیحجتالاسلام سالک با اشاره به نوع مبارزه فرهنگیان در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان میکند: در اصفهان شبکههای زیرزمینی داشتیم که در تمام دبیرستانها، حوزهها، بازار و دانشگاه فعال بود؛ این فعالیت یک چهره بیرونی داشت که در آن تفسیر و معرفی قرآن به توده جوانان و نوجوانان آموخته میشد و در این راستا خودم در طول هفته ۱۳ مسجد را اداره میکردم و شهید اژهای نیز به همین صورت جلسات متععدی در رابطه با قرآن برگزار میکرد اما در مرحله دوم، انتخاب جوانان و نوجوانان با استعداد بود که آنها به جلسات مخفی در منازل دعوت میشدند و در آنجا توضیحات سیاسی، اجتماعی و حکومتی ارائه میشد.
وی با تاکید بر اینکه نقشآفرینی افرادی مانند شهید اژهای و مطهری در ارتقای بصیرت بوده که باید به این موضوع دقت کرد، یادآوری میکند: شرایط فعلی جامعه با پیش از انقلاب اسلامی تفاوت زیادی کرده و در این راستا امروزه امپراتوری رسانهها حکومت عوض میکند یعنی نمیتوانیم متناسب با شرایط زمانی و مکانی حرکت نکنیم، بر همین اساس نقشآفرینی معلمها و اساتید باعث ارتقای فهم و بصیرت نسل جوان نسبت به اسلام ناب و دشمنان میشود که رسالت بزرگی است و نیاز است افراد این حوزه پای کار بیایند.
معلم نمیتواند بیتفاوت باشداین پیشگام انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه رشد بیداری گسترده جهان، ناشی از انقلاب اسلامی و نقش روحانیت است و بر این اساس معلمان نقشی مهم داشته و دارند که این مسئولیت نباید نادیده گرفته شود، عنوان میکند: شهید مطهری علیه اسرائیل فریاد میزد و امروز نیز اساتید و معلمان باید در مقابل این ظلم نسلکشی بینالمللی بایستند و این مورد جز با اطلاعرسانی مستند و اقناع جوانان و انس دادن آنها به متن دین اتفاق نمیافتد.
حجتالاسلام سالک با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حکومتی نداشتیم اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت و تشکیلات داریم و بر این اساس تمام دستگاهها ماموریت و مسئولیت دارند و بر این اساس باید گفت مشکل اجرا داریم نه قانون، توضیح میدهد: ما باید نسل جوان فعلی را درک کنیم چرا که این مورد به نشست و گفتمان بر اساس سیاست چهره به چهره است و در این راستا باید با اهداف اقناعی و برطرف کردن سرپوشهایی که امپراتوری رسانه برعقل و ذهن ما گذاشته پیسش برویم یعنی باید با علوم شناختی اسلام را معرفی کنیم بر همین اساس مسئولان، اساتید، معلمان و روحانیت باید تلاش کنند مبارزهسرسخت در جنگ نرم داشته باشند چرا که معلم نمیتواند بیتفاوت باشد.
به گزارش ایمنا، باید گفت که در کتاب عشق معلمان شهید میتوان رمز تفسیر علم و شهادت و در سلوک عاشقانه آنها با خدا تدبیر وسعت جهاد را یافت چرا که حیات آنها در ۲ بعد مشهود است؛ یکی تعلیم علم و جنگ با جهل و نادانی و دیگری جنگ با دشمنان خدا و در ادامه این جهاد بود که خون پاک آنها به همراه اندیشه بیدارگرشان، هرکجا که ریخت سرداری از آنجا سر برآورد و قد کشید.