Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@09:20:05 GMT

اثر گناه بر قلب انسان چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۷۶۸۸

اثر گناه بر قلب انسان چیست؟

 
در آیات قرآن و روایات بسیاری از جایگاه و حرمت قلب انسان سخن به میان آمده است. زیرا بنابر روایات، قلب حرم خداوند متعال است.
«قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ» [۱]در این راستا انسان باید در راه اطاعت از خداوند و دوری گزیدن از گناه، همواره توجّه کافی بر مراقبت بر اعمال و سکنات خود داشته باشد؛ زیرا قلب انسان در اثر گناه و معصیت، سیاه‌اندود و تیره و تار شده، بدین ترتیب پذیرش حق و سخن الهی و نیز عبودیّت و دین‌داری برای چنین شخصی به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرآن مجید می‌فرماید:
«اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، می‌دیدی که در برابر آن خاشع می‌شود و از خوف خدا می‌شکافد! این‌ها مثال‌هایی است که برای مردم می‌زنیم، شاید در آن بیندیشید!» [۲]به بیانی دیگر ارتکاب مداوم گناه موجب خواهد شد که برخی از انسان‌ها به قدری سنگ‌دل و تیره‌بخت شوند که ندای قرآن هم در قلب آن‌ها اثربخش نخواهد بود. قرآن در این‌باره می‌فرماید: کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ [۳]بنابراین علّت اصلی انکار و تکذیب و روی‌گردانی از آیات نورانی قرآن کریم از سوی ایشان، این است که در اثر اعمال زشت و ناپسند و مداومت بر گناهان، دل‌های ایشان زنگار بسته است. در کتاب شریف اصول کافی از امام صادق (ص) روایتی نقل شده است که ایشان فرمودند:
«هیچ بنده‌ای نیست مگر آن‌که در قلبش لکّه‌ای سفید وجود دارد، پس آن‌گاه که او مرتکب گناهی شود، در این لکّه سفید، لکّه‌ای سیاه پدیدار می‌شود. پس اگر از آن گناه توبه کند، آن لکّه سیاه پاک می‌شود و اگر همچنان به گناه خود ادامه دهد، لکّه سیاه بیشتر می‌شود؛ تا آن‌که همه سفیدی را بپوشاند. همین‌که سفیدی قلب او به سیاهی مبدّل شد، دیگر تا ابد صاحبش به سوی خیر برنمی‌گردد.» [۴]این امر اشاره‌ای به کلام خداوند عزّوجل دارد که فرمود:
کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ [۵]یادآوری این نکته، حائز اهمیت بسیاری برای ره‌جویان طریق بندگی است که هر بلا و مکافات و گرفتاری که در دنیا به انسان می‌رسد، پیامد گناهان انسان در دنیا است. امام باقر (ع) در این رابطه فرمودند:
«وَ مَا مِن نِکبَهٍ تُصیبُ العَبدَ الّا بِذَنبٍ [۶]؛ هیچ نکبتی به بنده نرسد، مگر به خاطر گناه.»

در حالی که این مصیبت‌ها، بلا‌ها و سختی‌ها برای اهل تقوی و ورع، اسبابی برای ارتقاء درجه و امتحان می‌باشد. در ذیل به برخی گناهان و آثار و نتایج آن در طریق بندگی و عبودیّت پرداخته می‌شود.

پی نوشت:
[۱]. بحارالانوار: ۵۵ / ۳۹، باب ۴.
[۲].) لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (حشر (۵۹): ۲۱.
[۳]. مطففین (۸۳): ۱۴؛ «این چنین نیست که می‌گویند، بلکه گناهانی که همواره مرتکب شده‌اند بر دل‌هایشان چرک و زنگار بسته است [که حقایق را افسانه می‌پندارند].»
[۴]. «قَالَ أَبَا عَبْدِ اللَّه: إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ انْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَی قَلْبِهِ فَلَا یُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَدا»؛ الکافی: ۳ / ۳۷۳، حدیث ۱۳.
[۵]. مطففین (۸۳): ۱۴.
[۶]. الکافی: ۲ / ۲۶۹، حدیث ۴؛ وسائل الشیعه: ۱۵ / ۳۰۱، باب ۴۰، حدیث ۲۰۵۷۱.

مطالب فوق برگرفته شده از کتاب:
عبودیّت و دین‌داری در پرتو قرآن
نوشته استاد حسین انصاریان منبع: تبیان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گناه قلب اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۷۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گربه سیاه و سپاهان؛ این نبرد، تمام نمی‌شود

به گزارش همشهری‌آنلاین، جدال ۲تیم سپاهان و ملوان در این سالیان تبدیل به یک نبرد کلاسیک و جذاب شده است.

ملوان فصل گذشته با مساوی غیرمنتظره‌ای که در اصفهان از سپاهان گرفت، باعث قهرمانی پرسپولیس شد و جام را از کف طلایی‌پوشان ربود. آنها در بازی رفت امسال هم برتری‌شان را در خانه سپاهان تکرار کردند تا رسما به گربه‌سیاه تیم اصفهانی تبدیل شوند. ملوان که یکی از بهترین فصول خود را پشت سر می‌گذارد، در مسابقه برگشت نیز از حریف پیش افتاد اما در ادامه ۲گل خورد و باخت.

حالا اما با قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی، ۲تیم دوباره به هم خورده‌اند؛ مسابقه‌ای به میزبانی سپاهان که قطعا یک حذف‌شده خواهد داشت و فصل جدیدی از رویارویی این ۲تیم ریشه‌دار فوتبال ایران به شمار می‌آید. ببینیم این بار چه می‌شود.

کد خبر 848623 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه ملوان بندر انزلی جام حذفی فوتبال باشگاه سپاهان

دیگر خبرها

  • گربه سیاه و سپاهان؛ این نبرد، تمام نمی‌شود
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • اصابت موشک روسیه به قلعه هری پاتر + فیلم
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!
  • ستاره پرسپولیس در لیست سیاه اوسمار