مشکل امروز جامعه ما دوری از قرآن است
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۸۲۴۵
خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام رفیعی گفت: ما پیرو قرآن هستیم و بنا برفرموده رهبرمشکل امروز جامعه ما دوری از قرآن است در حالی که اساس رشد ما توکل به خداوند بوده و ما باید باورمان را به خدا و رحمت او قوی کنیم.
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام رفیعی ظهر امروز در جلسه سخنرانی در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) گفت: خداوند در قرآن 4 دستور به پیامبر(ص) در راستای اطاعت داده است که باید رعایت شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اطاعت یعنی پیروی و دنبال روی که خداوند سه عنوان اطاعت را در قرآن آورده است، اطاعت نخست اطاعت مطلق است که شامل پیامبر و ائمه معصومین (ع)می شود، اطاعت دوم اطاعت ممنوع است که شامل کفار و منافقین است که مسلمانها هرگز نباید از آنها پیروی کنند .
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اطلاعت سوم اطاعت مشروط است که شامل عوامل مختلفی است از جمله اطاعت زن از شوهر که اگر در برخی موارد منجر به انحراف شود نباید اطاعت کرد، اطاعت چهارم نیز اطاعت در محدوه قرآن و حدیث است که انسان باید در راستای اطاعت از خدا از آن پیروی کنند.
حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: دشمن درخواست ها و پیشنهاداتش محدود نیست امروز می گوید موشک، فردا نفوذ منطقه ای، حمایت از فلان گروه و فلان شعار و در اخر عوض شدن نظام و درنهایت سرنگونی ما را میخواهد و این می شود اطاعت از منافق و مخالف که باید با قرار گرفتن در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) خود را بیمه کنیم .
وی خاطر نشان ساخت: هفت گروه درروز قیامت در سایه رحمت خدا قرار می گیرند روزی که سایه ای جز رحمت خدا به درد نمیخورد این هفت گروه مشمول رحمت خدا می شوند .
استاد حوزه علمیه قم یاد آور شد: اولین گروه رهبر عادل و پیشوایی است که بر اساس ظلم و ستم جامعه را هدایت نکند چنانچه حاکمان در عربستان و بحرین بر کشورومردم خود ظلم و ستم می کنند .
حجت الاسلام رفیعی ابراز داشت: گروه دوم جوانی است که بندگی خدا را کرده و در مسیر اطاعت خدا حرکت می کند، گروه سوم نیز انسانی است که قلبش با مسجد است و اعمال و عبادات خود را در مسجد انجام می دهد و حتی اگرزمانی به دلیل بیماری نتواند به مسجد برود خداوند پاداش او را محفوظ می دارد .
وی عنوان کرد: گروه چهارم دو دوست هستند که به خاطر خدا با یکدیگر دوست و رفیق هستند نه به خاطر پول، شهرت و یا گناه کردن ، گروه پنجم نیز کسی است که در خلوت خود یاد خدا باشد وازخوف خدا اشک بریزد .
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: گروه ششم کسی است که دراثر خودنمایی و خوداظهاری یک زن تحریک می شود اما به سوی گناه و معصیت نمی رود و گروه هفتم کسی است که مخفیانه صدقه میدهد و همه اینها به جهت اطاعت از خداوند در روز قیامت در سایه رحمت خدا قرار می گیرند.
حجت الاسلام رفیعی گفت: آمریکا و اسرائیل هرگز دلشان به حال ما نمی سوزد و حتی منافقینی که شاید در بین خود ماباشد و حرفهای دلسوزانه بزنند در این حال ما باید عاقل باشیم و به حرفهای آنها گوش ندهیم .
وی با بیان اینکه ما پیرو قرآن هستیم خاطر نشان ساخت: رهبر انقلاب فرمودند مشکل امروز جامعه ما دوری از قرآن است در حالی که اساس رشد ما توکل به خداوند است .
استاد حوزه علمیه قم گفت: ما باید باورمان را به خدا و رحمت او قوی کنیم چرا که خداوند بر همه چیز انسان نظارت دارد و بر هر خواسته انسان کافی است فلذا انسان باید در همه امور زندگی خود به خدا توکل داشته باشد.
پایان پیام/348منبع: شبستان
کلیدواژه: نمایشگاه قرآن ماه رمضان نمایشگاه قرآن کریم مسجد برجام قرآن کریم ناصر ملک مطیعی مجلس کانون های مساجد دولت توکل بر خدا دوری از قرآن ماه مبارک رمضان حجت الاسلام رفیعی حرم حضرت معصومه س
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051