Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:50:21 GMT

مخالفان تونسی در برکناری نخست وزیر ناکام ماندند

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۳۵۱۸۰

مخالفان تونسی در برکناری نخست وزیر ناکام ماندند

الجزیره-ایرنا- احزاب و گروه های سیاسی مخالف «یوسف الشاهد» نخست وزیر تونس ، از چند ماه پیش در صدد برکناری او و وزیران کابینه اش بودند و امروز دوشنبه نیز در جلسه با رئیس جمهوری این کشور برای برکناری نخست وزیر با موانع جدی روبه رو شدند.

به گزارش ایرنا، الشاهد نخست وزیر تونس، از زمستان گذشته با انتقادهای شدیدی در خصوص عملکرد اقتصادی کابینه اش مواجه بود؛ منتقدان وی می گفتند دولت نتوانسته است راه حلی برای بحران اقتصادی در این کشور بیابد و به همین دلیل نخست وزیر و وزیران کابینه او باید کنار بروند اما آن زمان احزاب قدرتمندی مانند «جنبش النهضه» به رهبری «راشد الغنوشی » از او حمایت و اعلام کردند تغییر گسترده وزیران و نخست وزیر به نفع ثبات سیاسی کشور نیست و بهتر است ارزیابی عملکرد دولت به پس از برگزاری انتخابات شوراهای شهرداری موکول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انتخابات شوراهای شهرداری تونس که نخستین انتخابات محلی از زمان انقلاب این کشور در سال 2011میلادی بود، 16 اردیبهشت برگزار شد و احزاب سیاسی مهم این کشور بالاخره جمعه گذشته جلسه ای با «الباجی قاید السبسی » رئیس جمهوری این کشور تشکیل دادند .مخالفان نخست وزیر بار دیگر خواستار برکناری الشاهد و وزیران کابینه اش شدند اما این بار هم ناکام ماندند و جنبش النهضه بار دیگر با این کار مخالفت کرد و قرار شد بحث برکناری الشاهد در جلسه روز دوشنبه بار دیگر مطرح شود.
امروز دوشنبه بار دیگر این جلسه برگزار شد، جنبش النهضه همچنان بر مواضع خود پافشاری و اعلام کرد تغییر برخی وزیران کابینه منطقی است اما برکناری نخست وزیر و همه وزیران به نفع ثبات کشور نیست.
تارنمای تونسی «شمس اف ام » نوشت، رئیس جمهوری این کشور نیز پس از این جلسه اعلام کرد کسانی که خواستار برکناری نخست وزیر هستند، از طریق مجلس نمایندگان اقدام کنند و این یعنی اینکه مجلس این کشور باید رای اعتماد خود را از دولت پس بگیرد .
یکی از نکات جالب در این میان این است که الشاهد خود برخاسته از حزب ندای تونس ( حزب حاکم و حزب رئیس جمهوری ) و اکنون این حزب یکی از مخالفان سرسخت او است؛ «حافظ قاید السبسی» معاون اجرایی حزب ندا، دومین حزب بزرگ تونس و پسر رئیس جمهوری این کشور هفته گذشته مصرانه خواستار برکناری الشاهد شد.
بر اساس قانون اساسی تونس، سلب رای اعتماد از نخست وزیر باید مبنی بر مستندات کافی باشد و درخواست برای آن به امضای 73 نماینده برسد و 109 نماینده نیز موافق سلب رای اعتماد باشند.
مجلس نمایندگان تونس 217 نماینده دارد. ندای تونس در انتخابات سال 2014 موفق به کسب 86 کرسی شد و جنبش النهضه به ریاست راشد الغنوشی با 69 کرسی دومین حزب بزرگ در مجلس تونس بود، اما در سال 2016 میلادی 22 نماینده از حزب ندا جدا شدند و جنبش النهضه اکنون منسجم ترین حزب و دارای بیشترین کرسی های مجلس است و نقش زیادی در تعیین دولت دارد.
بیشتر وزیران کابینه الشاهد از جمله افراد مستقل اند و حال اگر نمایندگان جنبش النهضه در مجلس این کشور با برکناری الشاهد مخالفت کند، کار مخالفان وی دشوار خواهد بود .
کارشناسان می گویند تونس اکنون در بن بست سیاسی قرار گرفته است زیرا دو حزب بزرگ این کشور یعنی ندا و النهضه با هم در خصوص ادامه کار نخست وزیر و دولت او اختلاف نظر جدی دارند و احتمالا روزهای آینده تنش میان گروه ها و احزاب سیاسی این کشور افزایش یابد.
رئیس جمهوری تونس سوم اوت 2016 ( 12 مرداد 1395 ) الشاهد را مامور تشکیل کابینه کرد. از مجموع 194 نماینده مجلس تونس، 167 نماینده به او رای اعتماد دادند، تنها 22 نماینده با او مخالف بودند و پنج نماینده نیز رای ممتنع دادند.
الشاهد تاکنون دوبار ادام به ترمیم کابینه کرده است.
شبس**خاورم **2041**1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تونس يوسف الشاهد جنبش النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۳۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ

طبق گزار شبکه الجزیره، «مصطفی مدبولی» نخست وزیر مصر گفت: حمله به منطقه رفح در جنوب نوار غزه، موضوع فلسطین را نابود می‌کند و به آوارگی کامل ساکنان فلسطین منجر می‌شود.

مدبولی اضافه کرد: جهان چگونه می‌تواند به تشکیل کشور مستقل فلسطین بدون وجود ملت فلسطین راضی شود.

وی گفت: زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی، حق ملت فلسطین را در داشتن کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

نخست وزیر اردن نیز گفت: نسبت به انجام هر اقدامی از سوی اسرائیل که زمینه ساز کوچ اجباری یا داوطلبانه فلسطینی‌ها شود، هشدار می‌دهیم، زیرا این اقدام، فلسطین را نابود می‌کند.

«بشرخصاونه» اضافه کرد: انتقال داوطلبانه و یا اجباری فلسطینی ها، نقض توافق‌های صلح (سازش) میان اسرائیل و کشور‌های عربی است و ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز خواستار آتش بس فوری در نوار غزه، توقف حملات، آزادی اسیران و تامین کمک‌های انسانی برای ساکنان این منطقه شد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» افزود: برجسته‌ترین چالش در مقابل برقراری صلح در خاورمیانه، ناکامی جامعه جهانی در حل و فصل موضوع فلسطین است.

وی اضافه کرد: باید همه درگیری‌ها و اختلاف‌ها از مسیر مسالمت آمیز حل و فصل و از ورود منطقه به جنگ جلوگیری شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ جنگ روانی حماس، تیتر روزنامه های عبری زبان
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس