Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فصل دیگر در فوتبال باشگاهی اروپا پر از اتفاقات مهم و غیرقابل پیش بینی سپری شد و به انتهای راه رسید. 

اختصاصی طرفداری- فصل 18-2017 فوتبال اروپا از 5 لیگ معتبر گرفته تا لیگ های هلند و اسکاتلند و یونان اتفاقات بسیاری به خود دید. فصل گذشته بود که آندرس ایسنیتا بعد از بیش از دو دهه با نیوکمپ وداع کرد؛ در معاوضه ای نه چندان قابل پیش بینی در میانه فصل، مخیتاریان و سانچز بین یونایتد و آرسنال جابه جا شدند؛ رئیس پائوک در یونان با اسلحه وارد زمین فوتبال شد؛ و در فرانسه یک تیم دسته سومی تا فینال جام حذفی پیش رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ما باشید تا در این سری یادداشت دنباله دار، مروری بر مهم ترین اتفاقات فوتبال باشگاهی اروپا در فصل گذشته داشته باشیم:

45- سرمربیگری جرارد در گلاسکو رنجرز

استیون جرارد، بعد از دوره ای درخشان در لیورپول که مهم ترین نقطه آن، قهرمانی چمپیونزلیگ در فینال دراماتیک استانبول بود، فصل 16-2015 را در اِل اِی گلکسی گذراند و بعد دوباره به وطن برگشت تا هدایت تیم های پایه لیورپول را به عهده بگیرد. با این حال، بعد از مدت کوتاهی و اخراج سرمربی موقت گلاسکو رنجرز، کاپیتان خوش نام آنفیلد با مسئولان باشگاه قدیمی اسکاتلندی وارد مذاکره شد و در نهایت در 14 اردیبهشت 96 (4 می 2018)، رسما به عنوان پنجمین مربی غیراسکاتلندی تاریخ 146 ساله رنجرز معرفی شد.

او کار دشواری در برابر سرمربی سابق خود برندان راجرز و سلتیک خواهد داشت. سلتیک به دومین سه‌گانه پیاپی خود دست پیدا کرده و در ده Old Firm اخیر، رنجرز موفق به شکست راه راه پوشان رقیب نشده است. جرارد در مصاحبه ای ابراز امیدواری کرد بتواند رنجرز را به روزهای خوب برگرداند.

 

44- خداحافظی زلاتان ابراهیموویچ با قاره سبز 

زلاتان ابراهیموویچ بعد از فسخ قرارداد با منچستریونایتد، در نهایت با اروپا وداع کرد و در 4 فروردین 97 (23 مارس 2018) رسما راهی لوس آنجلس تایمز آمریکا شد. زلاتان که با یونایتد به قهرمانی لیگ اروپا هم دست پیدا کرده بود، مثل همیشه به سبک خاص خود رفتار کرد و ورودش به آمریکا را با کرایه یک صفحه کامل از لس آنجلس تایمز، خبر داد.

آبرا کادابرا در اولین دیدارش هم درخشان ظاهر شد. در حالی که بازی با نتیجه 3-2 به سود لوس آنجلس اف سی در جریان بود، زلاتان توانست با یک سوپر گل، مسابقه را به تساوی بکشاند. در دقایق پایانی هم گل دوم خودش را به ثمر رساند تا یک شب رویایی را در اولین حضورش در MLS جشن بگیرد و تیمش را هم برنده مسابقه کند.

 کسی برای ضدقهرمان ها سرودست نمی شکند

 

43- بازنشستگی مایکل کریک

مایکل کریک، هافبک با سابقه و کهنه کار منچستریونایتد در 21 اسفند 96 (12 مارس 2018) اعلام کرد در پایان فصل، از دنیای فوتبال خداحافظی خواهد کرد. کریک به دلیل ضربان قلب نامنظمش، تا آن مقطع از فصل، تنها 4 بار برای منچستریونایتد به میدان رفته بود. این هافبک خوش نقش، در بازی هفته پایانی منچستریونایتد در لیگ برتر هم حاضر شد تا پایه گذار تک گل پیروزی بخش تیمش مقابل واتفورد باشد.  انتظار می رود کریک در ادامه به کادر مربی گری شیاطین سرخ ملحق شود.

مایکل کریک و 10 سال حضور در منچستر یونایتد

کاش ایتالیایی بودی؛ مطالعه تخصصی سبک بازی مایکل کریک

صحبت های مایکل کریک در مراسم خداحافظی اش پس از بازی با واتفورد

 

42- اولین داور زن در لیگ های معتبر اروپایی

ژرمن ها باز هم در عرصه برابری جنسیت ها، پیشرو شدند. بیبیانا اشتاین هاوس، در دیدار بایرن مونیخ برابر کمنیتسر در جام حذفی آلمان، به نخستین داور زنی تبدیل شد که یک بازیِ آقایان در آن سطح را سوت زد. این داور 38 ساله، به تازگی در رقابت های جام ملت های اروپا بانوان قضاوت کرده بود و همسر هاوارد وب، داور پیشین لیگ برتر انگلیس، است. اشتاین هاوس طی فصل گذشته 8 بازی را در بوندس لیگا شامل مسابقاتی از بایرن مونیخ، شالکه و گلادباخ قضاوت کرد و 17 کارت زرد هم در این مسابقات از جیب خارج کرد، ولی هیچ وقت از کارت قرمزش استفاده نکرد. او سردمدار ورود داوران زن به رقابت های فوتبال مردان به شمار خواهد رفت.

 

41- اولین فصل بدون جام ژوزه مورینیو

ژوزه مورینیو، سرمربی نام آشنا و پرافتخار پرتغالی، کوله باری از جام ها و عناوین قهرمانی مختلف را به نام خود زده، اما یکی از رکوردهای جالب توجه ژوزه، کسب حداقل یک عنوان قهرمانی در هر فصل مربیگری اش بوده است. قهرمانی با پورتو در اروپا در 2004، سه بار قهرمانی با چلسی در لیگ برتر 2004، 2005 و 2015، قهرمانی با اینتر در لیگ قهرمانان در 2010 و قهرمانی با رئال مادرید در لالیگای 2012 از جمله این افتخارات به شمار می رود که در کنار دیگر عناوین داخلی و بین المللی او می درخشند. او این فصل هم دومین سال مربیگری اش در منچستریونایتد را پشت سر می گذاشت و انتظار می رفت قهرمانی لیگ کاپ و لیگ اروپای سال گذشته را ارتقا دهد، اما با وجود نایب قهرمانی در لیگ، قافیه را خیلی زود به منچسترسیتی باخت، در لیگ قهرمانان مقابل سویا کنار رفت و در فینال جام حذفی هم مقابل محبوب سابق، چلسی، زانو زد تا دستش از هر جامی دور بماند.

 

40- پرتاب دلار به سمت دوناروما 

جانلوئیجی دوناروما از جمله جوانان مستعد و آینده داری است که خیلی زود به سطح اول فوتبال رسید و در دنیای تجارتی امروز هم مشتریان بسیاری پیدا کرد و طی فصول گذشته، بارها خبر ترک میلان از سوی میلان به خاطر پول بیشتر، تیتر رسانه ها شد. این داستان تا جایی پیش رفت که صبر طرفداران روسونری سر آمد. داستان از این قرار بود که پس از عدم تمدید قرارداد با میلان، دوناروما، از سوی هواداران این تیم به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و برخی از هواداران روسونری این بازیکن را «پول پرست» خطاب کردند و به اصطلاح لقب ِ «دُلاروما» را برای او در نظر گرفتند. در ادامه موج انتقادات، وارد فاز جدیدی شد! در جریان بازی ایتالیا و دانمارک در یورو زیر 21 ساله ها در 29 خرداد 1396 (19 ژوئن 2017)، دوناروما به عنوان سنگربان آتزوری مشغول به بازی بود که هواداران به سوی او دلار تقلبی پرتاب کردند! این پایان ماجرا نبود و برخی دیگر از هواداران، بنر ِ «دلاروما» را پشت دروازه به نمایش گذاشتند.

 

39- اخراج دسته جمعی بازیکنان المپیاکوس

تساوی المپیاکوس مقابل لوادیاکوس، صبر ماریناکیس، رئيس المپیاکوس، را لبریز کرد. آن طور که رسانه‌های یونانی گزارش دادند، ماریناکیس که به جز المپیاکوس، مالک ناتینهام فارست نیز هست، به دلیل عصبانیت فراوان از نتایج ضعیف تیمش در سوپرلیگ یونان، روز 14 فروردین 97 (سوم آوریل 2018) همه بازیکنان تیم اول این باشگاه را مرخص کرد تا در فاصله 4 بازی تا پایان فصل به تعطیلات بروند. ماریناکیس همه بازیکنان از جمله کریم انصاری فرد را هم جریمه کرد و در سخنانی به بازیکنانش گفت:

قصد دارم المپیاکوس را دوباره از صفر بازسازی کنم و این تیم، همان تیمی خواهد شد که من و هواداران رویایش را دارند. تیمی که همیشه دوستش داشتیم. شما از امروز به تعطیلات می‌روید. جریمه هم به خاطر این مساوی و مساوی بازی با پاناتینایکوس است. شما فقط به خانه‌ها و ماشین‌های زیبای تان فکر می‌کنید و اصلا نگران تیم نیستید. بازیکنان تیم های پایه، عاشق المپیاکوس هستند. درست مثل هواداران. همه آنها از شما بیشتر به تیم اهمیت می‌دهند. میلیون‌ها یورو به شما پرداخت می‌کنم تا هیچ کم و کاستی نداشته باشید. سه مربی را به خاطر شما اخراج کردم اما این طور به نظر می‌رسد که مقصر اصلی خود شما بوده اید.

 

38- چهارگانه جوانان چلسی

تیم زیر 18 سال چلسی که عنوان قهرمانی در لیگ برتر منطقه جنوب انگلستان، لیگ کاپ و جام حذفی رده سنی خود دست یافته بود، توانست در 15 اردیبهشت 1397 (5 می 2018) با پیروزی 3-0 برابر منچستریونایتد در فینال ملی لیگ برتر زیر 18 سال، چهار گانه خود در فصل 18-2017 را تکمیل کند؛ اتفاقی که برای اولین بار در این رده سنی رخ می دهد و نوید بازیکنانی آینده دار برای آبی های شهر لندن داده است.

 

37- خداحافظی ال نینیو با اتلتیکو

فرناندو تورس در اتلتیکو مادرید ساخته شد، خیلی زود به کاپیتانی و محبوبیت و تیم ملی رسید، اما در سودای افتخار و شهرت بیشتر، راهی لیورپول، چلسی و بعد میلان شد و در نهایت بعد از تجربه هایی نه چندان موفق در تیم های آخر، به خانه نزد روخی بلانکوس ها برگشت. الان دیگر دیگو سیمئونه سال ها بود سرمربی شان شده بود و عناوین مهمی هم در غیاب او کسب کرده بودند. با این حال، فرناندو تورس خوش اخلاق همچنان محبوب دل مادرید بود و درخشش های کوچک و بزرگی هم در بازگشت به جمع یاران سابقش نشان داد و حتی با آنها به عنوان قهرمانی لیگ اروپا هم رسید تا در نهایت در 30 اردیبهشت 1397 (20 می 2018)، در میان چشمان اشک بار تماشاگران ورزشگاه جدید اتلتیکو، خانه را برای همیشه ترک کند.

 

36- درگذشت ری ویلکینز

ری ویلکینز، هافبک پیشین تیم ملی انگلیس و باشگاه های چلسی، منچستریونایتد و میلان که دچار حمله قلبی شده بود، صبح چهارشنبه 15 فروردین 1397 (4 آوریل 2018) در بیمارستان درگذشت. ویلکینز که در 14 سپتامبر 1956 چشم به جهان گشوده بود، برای کشورش در دو جام جهانی و مجموعا 84 بار به میدان رفت. علاوه بر تیم های یاد شده، پاری سن ژرمن و کویینز پارک رنجرز هم از دیگر تیم های او پیش از خداحافظی اش در سال 1997 از دنیای فوتبال بودند.

دیدار یادبود ری ویلکینز؛ شکست 4-1 افسانه های چلسی برابر اینتر تا ابد

پیام های تسلیت بزرگان لیگ برتر و باشگاه آث میلان به مناسبت درگذشت ری ویلکینز

 

35- کتک خوردن بازیکنان اسپورتینگ

هواداران عصبانی اسپورتینگ لیسبون پس از آنکه تیمشان نتوانست جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند، 26 اردیبهشت 1397 (16 می 2018) به بازیکنان تیم حمله کردند و آنها را کتک زدند! اسپورتینگ در حالی که با بنفیکا برای رتبه دوم لیگ پرتغال رقابت می کرد، در آخرین هفته نتیجه نگرفت تا سوم و راهی لیگ اروپا شود. باس دوست چند موقعیت گل را از دست داده بود. در طی درگیری، چیزی در حدود 50 هوادار افراطی اسپورتینگ لیسبون، در حالی که صورت خود را پوشانده بودند، به کمپ تمرینی این تیم حمله کردند و با باتوم و چوب بعضی از بازیکنان این تیم را کتک زدند. هواداران عصبانی اسپورتینگ، باس دوست، روی پاتریسیو، رودریگو باتالیا و چند بازیکن دیگر را کتک زدند و از همه بیشتر، باس دوست هدف این حمله بوده است. همچنین مربی اسپورتینگ، خورخه خسوس و دستیارش رائول خوزه نیز هدف کتک کاری این هواداران بودند.

 

34- دورتموند 4-4 شالکه 

روز 12 آذر 1396 (25 نوامبر 2017)، دورتموند در شرایطی که فصل چندان خوبی پشت سرنمی گذاشت، در دربی روهر میزبان شالکه بود و امیدوار بود با کسب پیروزی در این دیدار ایالتی که به دربی روهر مشهور است، ورق را در نتیجه گیری برگرداند. داستان تا پایان نیمه اول هم بسیار رویایی پیش رفت و آنها در تنها 13 دقیقه طوفانی، 4 بر صفر پیش افتادند، ولی در نیمه دوم به یک باره همه چیز تغییر کرد و آنها در پایانی دراماتیک، نتیجه را 4 به 4 برابر دیدند. شالکه دومین تیم تاریخ بوندس لیگا شناخته شد که بازی 4-0 باخته را نمی‌بازد و در نهایت با هدایت تحسین شده دومنیکو تدسکو، بعد از سال ها، عنوان نایب قهرمانی بوندس لیگا را تقدیم معدنچی ها کرد.

تحلیل بازی شالکه در فصل جاری بوندس لیگا، دومنیکو تدسکو استایل

 

33- بازگشت رونی به مرسی ساید

وازا پس از 13 سال حضور در منچستر و جاویدان ساختن نام خود در دفتر اسطوره های این باشگاه، در 19 خرداد 1396 (9 ژوئن 2017)، بار دیگر به گودیسون پارک بازگشت. کاپیتان پیشین منچستریونایتد با قراردادی دو ساله به اورتون، تیم دوران نوجوانی خود پیوست. کارنامه وین رونی با یک قهرمانی در لیگ قهرمانان، یک قهرمانی در لیگ اروپا، یک جام حذفی، سه لیگ کاپ، پنج قهرمانی در لیگ برتر و یک جام باشگاه های جهان در منچستر بسته شد. وازا این فصل 31 بار برای تافی ها به میدان رفت و 10 گل هم به ثمر رساند.

اولین گل وین رونی پس از بازگشت به اورتون با یک ضربه تماشایی

 

32- چهارمین دوگانه پیاپی در بین لیگ های معتبر

مکس شاید رکوردی جاودان و غیرقابل تکرار در سطح اول فوتبال اروپا برجای گذاشت. با فتح این فصل سری آ و کوپا ایتالیا، که نسبت به سال های گذشته، سخت تر به دست آمد، الگری در چهار فصل اخیر دوگانه کرده است. یوونتوس در دفاع از عنوان قهرمانی اش در سری آ ناپولی سخت کوش را با وجود باخت خانگی در تورین کنار زد و در کوپا ایتالیا نیز میلان را برد و قهرمان شد. تاکنون هیچ باشگاهی در سطوح مختلف فوتبال اروپا، 4 سال پیاپی با یک مربی موفق به فتح دوگانه داخلی نشده است. 

 

31- بازگشت پارما به سری آ

پس از سه فصل صعود پیاپی، پارما از دسته چهارم و سری دی، به دسته اول و سری آ رسید. با پیروزی روز 29 اردیبهشت 2018 (19 می 2018) پارما در زمین اسپتزیا و با گلی که فروزینونه در دقیقه ۹۰ خورد، پارما به دراماتیک ترین شکل ممکن در سری بی دوم شد و به سری آ صعود کرد. خواهرِ هفتم ایتالیا، به دلیل ورشکستگی به سری دی یا دسته چهارم فرستاده شده بود. کاپیتان الساندرو لوکارلی همان موقع اعلام کرد که در تیم می ماند و حالا پس از سه صعود پیاپی که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایتالیا رخ می دهد، یارانِ لوکارلیِ ۴۰ ساله به سری آ صعود کردند. لوکارلی پس از رساندن پارما به سری آ، از فوتبال خداحافظی کرد.

همه عواملی که دست در دست هم دادند تا پارما به سری آ برسد

 

در ادامه این مطلب هم همراه ما باشید و نظرات و پیش بینی های خودتان از ادامه اتفاقات مهم فصل در اروپا را در بخش نظرات ابراز کنید...

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۳۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها شانس قهرمانی ایران در والیبال اروپا کمرنگ شد

به گزارش "ورزش سه"، در سومین بازی از سری فینال‌های لیگ برتر والیبال تیم آرکادا گالاتی در حضور جواد کریمی پاسور ایرانی خود با نتیجه سه بر صفر برابر کورونا براسوف شکست خورد تا تیم براسوف تنها یک برد دیگر تا قهرمانی فاصله داشته باشد.

در این مسابقه کورونا براسوف ست‌های بازی را به ترتیب با نتایج 25 بر 18، 25 بر 21 و 25 بر 20 برد تا فقط نیاز به یک برد دیگر تا قهرمانی و سهمیه پلی آف لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد.

جواد کریمی در این بازی در ست اول به عنوان جانشین و در ست دوم به عنوان بازیکن ثابت در زمین حاضر بو‌د و در ست سوم هم بازی نکرد. با این حال او نتوانست مانع شکست آرکادا گالاتی شود. او در این دیدار سه امتیاز نیز برای تیمش کسب کرد.

دیدار چهارم دو تیم دوشنبه شب و در فاصله کمتر از بیست و چهار ساعت از بازی سوم برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • محرومیت چند مدیر و مدیر برنامه از فصل آینده در فوتبال ایران
  • بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ بیشترین بازی اما بدون قهرمانی!
  • بررسی اتفاقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی در برنامه «فوتبال برتر»
  • قهرمانی ملی‌پوش بسکتبال با ویلچر با فنرباغچه در اروپا+عکس
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا
  • زارعی: سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا در سال ۲۰۲۴ تغییری نکرده است
  • تنها شانس قهرمانی ایران در والیبال اروپا کمرنگ شد
  • لیگ قهرمانان زنان اروپا؛ تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • لیگ قهرمانان زنان اروپا | تقابل بارسلونا و لیون در فینال