Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-29@14:22:55 GMT

حلقه مفقوده‌ای به نام توانمندسازی کشاورزان

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۳۶۸۵۸

حلقه مفقوده‌ای به نام توانمندسازی کشاورزان

به گزارش پارس نیوز، 

یکی از مشکلات بزرگی که همواره جمعیت روستایی و به ویژه کشاورزان ایرانی را در رابطه با شرایط تامین نیازهای اقتصادی و معیشتی شان با مشکل مواجه کرده و آزار داده است، عدم توانمندی این افراد در تامین بازار مناسب برای فروش محصول و یا فرآوری محصولات خامشان است؛ کشاورزانی که بعضاً مجبور می شوند آنچه کشت کرده اند را با قیمت به مراتب پایین تر به فروش برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شرایط برای کشاورزان در بسیاری از نقاط کشور از نظر توانمندی لازم برای بازاریابی محصول به قدری سخت و دشوار است که بسیاری از این افراد در هنگام برداشت محصول قادر به یافتن بازار مناسب نمی شوند و یا ناچارند محصولی که چندین ماه برای تولیدش وقت گذاشته اند را با قیمتی ناچیز به دلالان بفروشند؛ دلالانی که البته چون راه و روش فروش بهینه محصول را می دانند، همان محصول خریداری شده را با قیمتی گزاف به دست مصرف کننده می رسانند.

 

در چنین شرایطی روشن است که اصلی ترین فردی که در این چرخه بیمار اقتصادی متضرر می شود، کشاورزی است که بسیار کمتر از آنچه که حقش باشد، عایدی حاصل می کند و باید خسارت هایی که تحت هیچ شرایطی مستحق آن نیست را پرداخت کند.

اگرچه این شرایط در بسیاری از نقاط جغرافیایی کشور وجود دارد و به صورت قاطع نمی توان منطقه ای را نام برد که از این حیث شرایط مطلوب و قابل قبولی داشته باشد، اما در این رابطه وضعیت برخی شهرستان های کشور به مراتب سخت تر است؛ شهرستان هایی مثل قلعه گنج در استان کرمان که کمبود شدید منابع آب نیز مشکلات کشاورزانش را افزایش داده است.

 

در این شهرستان به دلیل آنکه هیچگونه صنعت و یا معدن مهم و قابل ذکری احداث نشده و مردم چاره ای جز دامداری و کشاورزی برای تامین معیشت خود ندارند، وضعیت اقتصادی کشاورزان به مراتب حساس تر است و مشکلاتی که گریبان آنها را گرفته است، در واقع اکثریت شهروندان منطقه را اسیر کرده است.

گندم، ذرت، هندوانه، گوجه فرنگی، خیار و مرکباتی نظیر خرما و پرتقال از جمله محصولاتی است که در این شهرستان توسط کشاورزان منطقه کشت می شود و البته در زمان برداشت محصول شرایط برایشان آنقدر دشوار است که امکان فروش مناسب آن را پیدا نمی کنند.

برای مثال محصول گوجه فرنگی و خیاری که بعضاً در بازارهای شهر تهران هر کیلوگرم تا 3 هزار تومان هم می رسد، در این شهرستان و در هنگام برداشت محصول هر کیسه به مبالغ ناچیزی حتی کم تر از هزار تومان به دلالان فروخته می شد.

 

شرایط دشوار و سختی که باعث شده است، تا کنون ده ها هزار جمعیت کشاورز این شهرستان قادر به ایجاد حداقل های رفاهی خود و خانواده هایشان نباشند و مشکلاتشان روز به روز افزایش یابد.

 

شرایطی که به آن اشاره شد، البته مدتی است که به همت برخی نهادهای خیر که به میدان آمده اند تا مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشاورزان را به حداقل برسانند، دچار تغییرات جدی و امیدوارکننده ای شده است که در صورت استمرار و تقویت می تواند، نوید بخش روزهای خوبی برای آنها باشد.

بنیاد علوی از جمله این نهادهای خیر است که اکنون چندسالی است با حضور مستمر در شهرستان قلعه گنج تلاش های مضاعفی را برای حمایت از کشاورزان، توانمند سازی ایشان و فروش محصولاتشان آغاز کرده است.

 

گزارش ها نشان می دهد این مجموعه در همین راستا تا کنون 490 طرح عمرانی و اجرایی را کلید زده است و خرید تضمینی محصولات کشاورزی کشاورزان شهرستان قلعه گنج را در دستور کار خود قرار داده است.

 

یکی از راه هایی که برای تضمین خرید محصولات کشاورزان وجود دارد، تاسیس تعاونی های مردمی است و در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 31 میلیارد تومان و جمعیتی بیش از 3 هزار نفر تعاونی های خرد در این شهرستان راه اندازی شده است.

تضمین خرید فرش دستباف، خرید محصولات زراعی از جمله کنجد، ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه با هدف فرآوری محصولات کشاورزان و افزایش مشارک کشاورزان در ارائه محصول نهایی به دست مصرف کننده از جمله اقداماتی است که در این منطقه صورت گرفته و همچنان در حال اجراست.

امید این است که این اقدامات در شهرستان قلعه گنج و نیز دیگر مناطق محروم کشورمان با حمایت نهادهای انقلابی و خیرخواهانه روز به روز گسترش یابد و این مجموعه اقدامات به صورت اساسی زمینه بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی کشاورزان کشور را فراهم کند.


انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مشکلات کشاورزی استان کرمان صنعت معدن خرما گوجه فرنگی شهر تهران خانواده اقتصادی و اجتماعی محصولات کشاورزی فرش خانواده شهر تهران صنعت گوجه فرنگی مشکلات پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۳۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی‌های نهایی کارگزاران صندوق بیمه، خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی ۱۴۰ هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان را گزارش کرد. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا بیان اینکه این استان در تولید محصولات از جایگاه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: استان بوشهر قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه‌فرنگی خارج از فصل، خرما و برخی دیگر از محصولات است و تولید گندم در این استان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی اهمیت بارندگی مؤثر در تولید محصول زراعی استان را مهم دانست و بیان کرد: یکی از مؤثرترین فاکتور در میزان عملکرد گندم با توجه به شرایط آب و خاک استان پراکنش بارندگی موثر و اثربخشی آن در تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در سال زراعی جاری افزون بر 140 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش گندم دیم قرار گرفت، تصریح کرد: کاهش بارش باران، تداوم خشکسالی و بررسی نهایی کارگزاران صندوق بیمه‌ای استان خسارت 100 درصدی به اراضی 140 هزار هکتاری محصول اراضی گندم دیم استان بوشهر را گزارش کردند.

توکلی، اراضی تحت پوشش گندم آبی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از 18 هزار هکتار گندم آبی استان بوشهر محصول گندم حدود 4 هزار هکتار این اراضی به سبب کاهش باران و تداوم خشکسالی خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه اراضی گندم استان بوشهر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد گفت: پرداخت غرامت خسارت به تولیدکنندگان گندم استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا