Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:07:14 GMT

چگونه منتقد دروني خود را ساکت کنيم؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۳۷۹۳۱

چگونه منتقد دروني خود را ساکت کنيم؟

خبرگزاري آريا -

مقداري انتقاد از خود چيزه بدي نيست‎
وقتي خود را مورد انتقاد شديد قرار ميدهيم، يک مشکل کوچک تبديل به گردبادي از شکست ميشود.
مثبت فکر کنيد
مقداري انتقاد از خود چيزه بدي نيست: ميتواند چک کردن واقع گرايانه اي باشد که کمک کند فردي بهتر باشيم. اما تفاوت بسيار زيادي بين ” بايد بيشتر از قبل کار کنم ” و ” من باعث سرافکندگي هستم ” وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر تامر چانسکي، روانشناس و نويسنده کتاب (Freeing Yourself From Anxiety ) ميگويد: انتقاد بيش از حد از خود تاثيري معکوس دارد و به جاي پيشرفت باعث ميشود بيشتر روي شکست متمرکز شويد. و تحقيقات نشان داده در طولاني مدت چنين حالتي باعث افزايش استرس و حتي بروز افسردگي ميشود. خوشبختانه راه هاي زيادي وجود دارد که منتقد دروني را در جهت خوب و مفيد استفاده کرد.
همه چيزهاي منفي را در جعبه بگذاريد
وقتي خود را مورد انتقاد شديد قرار ميدهيم، يک مشکل کوچک تبديل به گردبادي از شکست ميشود. پس دفعه بعد از وقتي که يک فکر منفي خود را نشان داد، چند نفس عميق بکشيد و خيلي سريع محدودش کنيد و مشکل تان را در کوچکترين جعبه ي ممکن قرار دهيد.
اگر فکر ميکنيد در يک ملاقات خيلي خراب کرديد به جاي اينکه بگوييد من يک احمقم ، همه چيز را خراب کردم، بگوييد: از لغات ضعيفي استفاده کردم. تجسم جعبه بسيار مهم است. در ذهن خود يک جعبه کوچک تصور کنيد به اندازه اي که مشکلتان پرش کند، با اين کار اعتماد بنفس خود را از دست نميدهيد.
قدرت افکار ممکن را امتحان کنيد
فشار زيادي را متحمل ميشويم تا چيزي را کاملا بچرخانيم و مثبتش کنيم. اما تحقيقات نشان داده زماني که از نظر رواني در سطح پاييني قرار داريم و خود را مجبور ميکنيم تا چيز هاي مثبت بگوييم در نهايت حالمان بدتر ميشود، به خاطر اينکه دروغ سنج داخلي مان خاموش ميشود. توصيه ميشود از تکنيک فکر کردن به آنچه ممکن است استفاده کنيد، که شامل افکار خنثي در مورد وضعيت و نام گذاري حقايق است. مثلا به جاي اينکه بگوييم من از چاقي مثل خرس شدم بايد گفت دوست دارم 15 کيلو کم کنم و ميدانم چطور اين کار را بکنم.
از خود بپرسيد که واقعا گناهکاريد
به يک ملاقات رفته ايد و لباسي که پوشيديد از نظر خودتان مناسب نيست. با خود فکر ميکنيد، بدترين اشتباه عمرم را کردم. چيزي که در سر شما ميگذرد چنين است که همه چيز بر عليه تان است. با خود کمي مهربان باشيد از در مورد افکار دروني که داريد از خود سوال بپرسيد اين راهي است که ميتوانيد صداي منتقد دروني را پايين بياويد. آيا کسي به جز خودم چنين فکري دارد؟ آيا اصلا لازم است انقدر خودم را سرزنش کنم؟ يک اشتباه ارزش اين مقدار زجر کشيدن را دارد؟

انتقاد بيش از حد از خود تاثيري معکوس دارد‎
براي هر چيز نقطه ي چرخش خوبي قرار دهيد
يک نيشگون کوچک گاهي ميتواند ديدتان را عوض کند، به جاي اينکه بگوييد من خيلي بي نظمو آشفته هستم هيچ وقت نميتوانم کارهايم را انجام دهم، خود را تمرين دهيد تا بگوييد فکر ميکنم که نتوانم اين کار را انجام دهم. به نظر احمقانه ميرسد، اما همين تغيير کوچک در لغات فاصله زيادي ايجاد ميکند.
دکتر چانسکي ميگويد من هميشه به مراجعينم ميگويم به جاي اينکه به خود بگويند من احمقم بگويند حس ميکنم کارم احمقانه است، شايد به نظر فرقي با هم نداشته باشند اما تفاوت معني داري بين اين دو وجود دارد. در جمله اول شخص خود را احمق ميداند اما در جمله دوم فرد تنها اين احساس را دارد و خود را احمق نميداند.
بپرسيد: بهترين دوستم چه ميگويد؟
راه سريع براي حل مشکل انتقاد شديد از خود اين است که بهترين دوستتان يا شخصي که مورد اعتمادتان است را به ذهن بياوريد و فکر کنيد که اگر او بود چه ميگفت.
مطمئنا به بي رحمي منتقد دروني که داريد جواب نميداد مثلا ميگفت: نه اينقدرها هم که فکر ميکني بد نيست واقعا اينطور فکر ميکني؟ واقعا فکر ميکني به خاطر يه اشتباه دنيا به آخر رسيده؟ يک قانون ديگر: اگر به دوست خود نميگوييد به خود نيز نگوييد، براي مثال دوستتان را براي ريختن سس روي لباستان دائم سرزنش نميکنيد – حداقل ما آرزو ميکنيم چنين آدمي نباشيد.
به منتقد دروني خود يک اسم دهيد
دکتر برن براون، استاد پژوهش در دانشگاه هوستون کالج و فارغ التحصيل مددکاري اجتماعي و نويسنده کتاب ” The Gifts Of Imperfection ” ميگويد: شايد کمي خنده دار باشد! اما وقتي متقد دروني خود را نق نقو صدا کنيد ديگر زياد جديش نمي گيرد، ( باز نق نقو پيداش شد ) اسمي که ميخواهيد بگذاريد کمي بايد مسخره و خنده دار باشد تا بتواند تنش را از شما دور کند.
گوشي را برداريد
شرم تنها وقتي کار ميکند که ما مانند راز پنهانش کنيم، پس اگر بعد از يک مهماني فکر کرديم که چيز احمقانه اي گفته ايم، تلفن را برداريد و بگوييد ميخواهم به اين شرم پايان دهم، و اتفاق را براي شخص مورد نظر توضيح دهيد مطمئن باشيد که او ميخندد و با اين کار حداقل ديگر پيش خودتان احساس شرم و خجالت نميکنيد. پس شجاع باشيد و براي راحت شدن خيالتان اين کار را امتحان کنيد.
نقص خود را بپذيريد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۳۷۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس، گفت: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۴ میلیون و ۷۳۴ هزار تن کالا در محورهای مختلف فارس جابه‌جا شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محسن عمادی با بیان اینکه حجم بار جابه‌جا شده در سال 1402 و در مقایسه با سال 1401 بالغ بر 10 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: علی‌رغم این افزایش شاهد رشد 7 درصدی بارنامه در این مدت هستیم.

وی افزود: سیمان، اوره، انواع بنزین، آهن اسفنجی، گوجه فرنگی، خاک نسوز، سیمان فله تیپ 2، گازوییل، شمش فولاد و سنگ لاشه کالاهای عمده جابه‌جا شده در این بازه در استان فارس هستند.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در ادامه با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رانندگان سخت‌کوش و فعالان حوزه حمل و نقل، گفت: 303 شرکت حمل و نقل کالا در استان فارس مشغول به فعالیت هستند که تقاضا داریم رانندگان حتما توجه داشته باشند، قبل از اقدام به بارگیری و حین سفر قوانین و مقررات مربوط به این حوزه را با دقت رعایت کنند تا مشکلی متوجه آنان نشود.

عمادی بیان کرد: رانندگان بخش حمل و نقل کالا و یا سایر کاربران جاده‌ای در صورت داشتن هرگونه شکایت، انتقاد و یا پیشنهاد می‌توانند با تلفن 141 تماس حاصل کنند و یا با مراجعه به سایت www.141.ir نسبت به ثبت شکایت و یا انتقاد و پیشنهاد خود اقدام کنند.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • نهیب ساکت برای بقا: نکیسا در جشن نساجی
  • دومین برد متوالی نساجی با ساکت/ ذوب‌آهن باز هم در خانه شکست خورد
  • ببینید | ناراحتی زاکانی از انتقاد صریح عضو شورای شهر تهران
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • ماهر در ساکت کردن منتقدان؛ کای هاورتس به رکورد الکسیس سانچز رسید
  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • انتقاد کنعانی از بازداشت دانشجویان معترض در آمریکا
  • جابه‌جایی بیش از ۳۴ میلیون تن کالا از مبادی فارس