Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@11:37:00 GMT

احتمال لغو مجدد جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۳۸۰۴۴

به گزارش نیویورک تایمز، پس از این که آکادمی سوئدی نوبل، تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده اعلام کند، حالا رئیس آکادمی نوبل اعلام کرده که در سال آینده نیز اعطای این جایزه قطعی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«لارس هیکنستن» رئیس بنیاد آلفرد نوبل، در یک مصاحبه رادیویی از احتمال به تعویق افتادن مجدد نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ خبر داده تا این نهاد فرهنگی با سابقه ۲۳۲ ساله در بحران عمیق‌تر از گذشته فرو برود.

بر اساس اعلام «هیکنستن» جایزه نوبل ادبیات تنها زمانی مجددا اعطاء می‌شود که اعتماد عمومی مجددا جلب شود و این به آن معناست که اعطای مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات در سال ۲۰۱۹ نیز قطعی نیست.

رئیس آکادمی نوبل همچنین بدون اشاره به نام افراد از ۱۰ نفر از اعضالی کنونی کمیته نوبل ادبیات خواسته که اگر برای آکادمی نوبل و آینده آن مفید نیستند از سمت خود کناره‌گیری کنند.

وی همچنین عنوان کرده است، در صورتی که آکادمی نوبل ادبیات نتواند مشکل خود را حل کند، بنیاد آلفرد نوبل ناگزیر خواهد بود موسسه دیگری را برای برگزاری معتبرترین جایزه ادبی جهان انتخاب کند، تصمیمی که به عقیده برخی بر خلاف وصیت «آلفرد نوبل» است.

 

در ماه نوامبر سال گذشته، «ژان کلود آرنالت» همسر «کاترین فروستنسون»، عضو آکادمی نوبل گرفته با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوء استفاده جنسی روبه‌رو شد و پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد. همچنین «سارا دنیوس» رئیس آکادمی نوبل ادبیات نیز در واکنش به این اتفاق‌ها از کار کنار گذاشته شد.

ماجرای رسوایی اخلاقی در آکادمی نوبل ادبیات در نهایت موجب شد اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شود و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده نوبل ادبیات معرفی شود، اما حالا با صحبت‌های رئیس بنیاد نوبل، برگزاری این جایزه در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

چند نفر از اعضای آکادمی نیز در اعترض به این اتفاقات کرسی خود را خالی گذاشتند تا تعداد اعضای کمیته نوبل ادبیات از ۱۸ نفر به ۱۰ نفر کاهش یابد. تعداد اعضاء برای رای‌گیری انتخاب اعضای جدید باید حداقل ۱۲ نفر باشد.

در حالی که عضویت در آکادمی نوبل دائمی است اما پادشاه سوئد به عنوان حافظ منافع اکادمی نوبل در این موضوع دخالت کرد و امکان کنار گذاشتن و یا کناره‌گیری برخی از اعضای را فراهم کرد.

از میان ۸ نفر از اعضای کمیته نوبل که کرسی خود را ترک‌ کرده‌اند به چهار نفر اجازه داده شده تا از مسئولیت خود کناره‌گیری کنند و چهار نفر دیگر نیز در حال حاضر در فعالیت‌های آکادمی شرکت نمی‌کنند.

جایزه نوبل ادبیات از زمان آغاز به کار از سال ۱۹۰۱، تنها شش بار اعطا نشده بود که هیچ‌ یک تحت تاثیر رسوایی اخلاقی نبوده است؛ در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳.

به گزارش رجانیوز ، این جایزه مهم در طول جنگ جهانی اول و دوم نیز به هیچ کسی اعطا نشد و در سال ۱۹۳۵ به دلیلی که هنوز نامعلوم است برنده‌ای نداشت.

اعتبار جایزه نوبل ادبیات که چهره‌های نامداری برندگان آن بوده‌اند در سال ۲۰۱۶ نیز به چالش کشیده شد؛ زمانی که «باب دیلن» موسیقیدان آمریکایی به عنوان برنده نهایی انتخاب شد و با این انتخاب جایزه مورد انتقاد قرار گرفت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جایزه نوبل ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۳۸۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون ۲۹۶ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمراً بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن ۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.

در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • پیام تبریک رئیس مجلس در پی قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی
  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • آکادمی پارالمپیک، مرجع اعلام وضعیت مصدومان والیبال نشسته