Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-08@21:17:04 GMT

افزایش سلول‌های عصبی سالم مغز با این ورزش

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۰۵۲۹

افزایش سلول‌های عصبی سالم مغز با این ورزش

پول‌نیوز -یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ورزش‌هایی مانند دویدن علاوه بر بهبود سلامت جسمی، ممکن است به سلامت مغز نیز کمک کنند و به شما کمک کند با استرس مقابله کنید.
محققان نشان دادند که سیگنال‌های عضلات پا از جنبه‌های مهم سلامت عصبی هستند. به طوریکه، ورزش‌هایی که در آنها پا نقش مهمی دارد، می‌توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر "رافلا آدامی" نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد بیمارانی که بستری شده‌اند و قادر به انجام فعالیت نیستند و فضانوردان که در یک سفر طولانی هستند، نه تنها توده عضلانی از دست می‌دهند، بلکه شیمی بدن‌شان نیز در سطح سلولی تغییر کرده و حتی سیستم عصبی آنان نیز به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
این مطالعه نشان داد که ورزش‌هایی مانند دویدن و صعود ورزشی باعث تولید سیگنال‌هایی می‌شود که سلول‌های عصبی سالم مغز را افزایش می‌دهد.
در عوض، انجام ندادن این ورزش‌ها به این معنی است که با مغز برای ایجاد سلول‌های سالم مبارزه کنیم.
دانشمندان برای تعیین اهمیت تمرینات پا از موش‌ها استفاده کردند. طی یک دوره چهار هفته، محققان نگذاشتند موش‌ها از پاهای عقبی خود استفاده کنند. علیرغم این محدودیت، موش‌ها همچنان به روال معمول روزمره خود ادامه می‌دادند.
پس از آزمایش، محققان سلول‌های فردی را در ناحیه زیر بطن مغز بررسی کردند. این جایی است که سلول‌های عصبی جدید تولید می‌شوند. محققان یک پیوند بین کم ورزش کردن و ایجاد این سلول‌ها را کشف کردند. بدون ورزش، تولید سلول‌های بنیادی عصبی 70 درصد کاهش یافته بود. انواع دیگر نورون‌ها در سیستم عصبی نیز کاهش یافته بود.
محققان نتیجه گرفتند هنگامی‌که افراد کم ورزش می‌کنند، سوخت و ساز بدنشان تغییر می‌کند.
این مطالعه بر اهمیت ورزش کردن تمرکز می‌کند. در گذشته، محققان معتقد بودند ورزش کردن به عنوان راهی برای کمک به آمادگی قلبی عروقی و عضلانی مفید است. در این مطالعه جدید، ما نشان دادیم که ورزش‌هایی مانند دویدن که پا نقش مهمی در آنها دارد، نیز می‌تواند به عنوان راهی برای بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی مورد استفاده قرار گیرد.




منبع:سلام دکتر

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ورزش پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی سالم طول عمر را پنج سال افزایش می‌دهد

ایتنا - دانشمندان دریافته‌اند نقش و اهمیت زندگی سالم از ژن‌هایی که سبب می‌شوند برخی عمر کوتاه‌تر داشته باشند بیشتر است و کمک می‌کند عمرشان پنج سال طولانی‌تر شود.
مختصصان برای اولین بار در پژوهشی بررسی کردند به‌رغم تاثیر شگرف ژنتیک، ورزش، برنامه غذایی سالم، خواب کافی و مصرف نکردن دخانیات چگونه می‌تواند احتمال بقا را افزایش دهد.

در این پژوهش ۳۵۳ هزار و ۷۴۲ نفر از بیوبانک (Biobank ـ بانک زیستی) بریتانیا بررسی شدند و داده‌ها نشان داد کسانی که از لحاظ ژنتیکی احتمال دارد عمر کوتاه‌‌تری داشته باشند در مقایسه با کسانی که خطر ژنتیکی‌ کمتری دارند، فارغ از سبک زندگی‌شان، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند.

در این بین، احتمال مرگ زودهنگام افراد دارای سبک زندگی ناسالم، فارغ از احتمال خطر ژنتیکی‌شان، ۷۸ درصد بیشتر است.

یافته‌های این پژوهش همچنین نشان داد که دارا بودن سبک زندگی ناسالم همراه با ژن‌های طول عمر کوتاه‌تر خطر مرگ زودهنگام را در مقایسه با کسانی که از لحاظ ژنی خوش‌شانس‌تر بوده‌اند و سبک زندگی سالمی دارند، بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

با وجود این، پژوهشگران دریافتند به نظر می‌رسد افراد تا حدی روی طول عمرشان کنترل دارند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که سبک زندگی مطلوب ممکن است خطر ژنتیکی طول عمر کوتاه‌تر یا مرگ ناهنگام را حدود ۶۲ درصد تعدیل کند.

آن‌ها گفتند: «شرکت‌کنندگان دارای خطر ژنتیکی بالا با سبک زندگی مطلوب می‌توانند طول عمرشان را در سن ۴۰ سالگی حدود ۵.۲۲ سال افزایش دهند.»

بر اساس یافته‌ها، «ترکیب سبک زندگی مطلوب» برای عمر طولانی‌تر عبارت است از «هرگز سیگار نکشیدن، فعالیت جسمی منظم، مدت خواب کافی، و برنامه غذایی سالم».

این پژوهش که در نشریه پزشکی بریتانیایی طب مبتنی بر شواهد (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شده است، داده‌های افراد را به‌مدت ۱۳ سال دنبال کرده بود، و در این مدت ۲۴ هزار و ۲۳۹ مرگ رخ داد.

افراد از لحاظ تاثیر ژنتیک بر طول عمر به سه گروه طولانی (۲۰.۱ درصد)، متوسط (۶۰.۱ درصد) و کوتاه (۱۹.۸ درصد) و سه گروه امتیاز سبک زندگی مطلوب (۲۳.۱ درصد)، متوسط (۵۵.۶ درصد)، و نامطلوب (۲۱.۳ درصد) تقسیم شدند.

پژوهشگران با استفاده از امتیاز خطر چندژنی، متغیرهای ژنتیکی متعدد را بررسی کردند تا زمینه ژنتیکی کلی فرد برای عمر طولانی‌تر یا کوتاه‌تر را مشخص کنند.

سایر امتیازها بر مبنای بررسی مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، ورزش، شرایط جسمی، برنامه غذایی سالم و خواب بود.

پژوهشگران این تحقیق متشکل از کارکنان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ چین و دانشگاه ادینبرو بودند.

آن‌ها گفتند: «این پژوهش نقش محوری سبک زندگی سالم در کم کردن تاثیر عوامل ژنتیکی بر کاهش طول عمر را روشن می‌کند.»

«سیاست‌های سلامت عمومی برای بهبود سبک زندگی سالم مکملی موثر در کنار مراقبت‌های بهداشتی مرسوم است و از تاثیر عوامل ژنتیک بر طول عمر انسان می‌کاهد.»

دیگر خبرها

  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در این افراد کمتر است
  • رشد مجدد دندان با دارویی جدید
  • ابداع روشی تازه برای مبارزه با سرطان؛ تقویت سلول‌های ایمنی
  • روشی ساده و کم‌هزینه برای کاهش استرس
  • زندگی سالم طول عمر را پنج سال افزایش می‌دهد
  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها