Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@03:44:25 GMT

حذف ارز یارانه‌ای دارو صحت دارد؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۱۰۵۳

حذف ارز یارانه‌ای دارو صحت دارد؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ارز یارانه دارو همچنان برقرار است و تنها زمان پرداخت آن تغییر کرده است.

خبرگزاری مهر: سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ارز یارانه دارو همچنان برقرار است و تنها زمان پرداخت آن تغییر کرده است.

 

دکتر کیانوش جهانپور در گفتگو با ایسنا با اشاره به برخی اخبار درباره حذف ارز یارانه‌ای دارو، اظهار کرد: یارانه ارزی این کالا حذف نشده و نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دارو همچنان در شمار کالا‌های اساسی و استراتژیک است و دولت از آن حمایت می‌کند. موضوعی که شاید برداشت اشتباهی از آن در برخی رسانه‌ها صورت گرفته، این است که زمان پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارو نسبت به چیزی که در ابتدا تصمیم گرفته شد، یعنی هنگام گشایش اعتبار، تغییر کرده و حمایت‌ها از مصرف کننده و بیمار در سطح عرضه انجام می‌شود؛ به این ترتیب این حمایت و پرداخت مابهالتفاوت هنگام واردات انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: با وجود این تصمیم، تغییری در ماهیت موضوع ایجاد نشده است و در نهایت در سطح عرضه از نرخ دارو حمایت می‌شود؛ یعنی در همین سطح اقدامات حمایتی از محل مابه‌التفاوت نرخ ارزی که دولت به وزارت بهداشت می‌دهد و همچنین کمک سازمان‌های بیمه‌گر، انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واردکنندگان دارو و مواد اولیه نیاز به سهمیه دارند، اضافه کرد: ابتدا نظر برخی در دولت این بود که این مابه التفاوت هنگام گشایش اعتبار پرداخت شود و به جای ۴۲۰۰ تومان که نرخ رسمی ارز است، مبنای ۳۸۰۰ تومان ملاک قرار گیرد. دولت نیز ۴۰۰ تومان را به عنوان مابه التفاوت، هنگام گشایش اعتبار پرداخت کند، اما با توجه به نظرات بخش عمده‌ای از فعالان صنعت دارو و با توجه به فرآیند پیچید‌های که با استفاده از این روش پیش می‌آمد، ممکن بود تعادل سیستم به سمت واردات و به نفع آن سوق پیدا کند و تولید داخل را تحتالشعاع قرار دهد.

جهانپور تصریح کرد: بنابر همین دلایل و با استفاده از مطالعات و بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفته شد هر گونه مابه التفاوت نرخ ارز در سطح عرضه از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سازمان‌های بیمهگر انجام شود. در حال حاضر واردات دارو، مواد اولیه و ملزومات پزشکی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان انجام می‌شود. مبنای قیمت‌گذاری در کمیسیون قیمتگذاری سازمان غذا و دارو نیز ارز ۴۲۰۰ تومان رسمی تک نرخی دولت خواهد بود، اما مانند روال سال‌های گذشته درباره حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، حمایت از مصرف کننده در سطح عرضه انجام می‌شود تا مشکلی به عنوان افزایش قیمت ناگهانی برای مصرف کننده و بیمار ایجاد نشود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو علت این تصمیم را ایجاد تعادل در سیستم به نفع تولید داخل و مصرف کننده اعلام کرد و گفت: این تصمیم بر این مبنا گرفته شد که به سمت واردات بیشتر حرکت نداشته باشیم و واردات بر مبنای ضرورت انجام شود، نه اینکه پرداخت مابه التفاوت نوعی مکانیسم تشویقی برای آن ایجاد کند. آمار واردات نیز تغییر خاصی پیدا نمی‌کند، اما ممکن بود با پرداخت مابه التفاوت در هنگام گشایش اعتبار، به سمت واردات شیفت پیدا کنیم که با این تصمیم عملا این اتفاق نمی‌افتد.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Rhn

منبع: فردا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو ارز یارانه ای دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت:

صنعت خودروسازی در ایران با زور انحصار و ممنوعیت واردات است که زنده مانده است، هزینه‌اش هم از جان و مال مردم پرداخت می شود.

دلیل تحمل و تحمیل این هزینه ها از دید سیاستگذار، احتمالا نقش غیرقابل انکار این صنعت در تولید ملی و اشتغال است.

یکی از دالان‌های باریک امکان احیای صنعت خودرو در ایران، فراموشی تدریجی تولید انحصاری خودروهای سوخت فسیلی و آزادسازی تدریجی واردات آن و تمرکز بر نگاه کارآفرینانه در تولید خودروی برقی با تکیه بر تجدید ساختار صنعت خودروسازی و رقابت پذیر کردن آن بود - رگه هایی از این سیاست بعضا در سخنان آقای علی آبادی وزیر فعلی صمت دیده می شد- که در حال حاضر با پرداخت دو میلیارد یوروی ناقابل به یک شرکت ساختمانی شرقی برای اختصاص بازار ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی شهر تهران، در حال از بین رفتن است.

سکوت جناب آقای میرسلیم هم در این فقره جالب است!

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902138

دیگر خبرها

  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • حد کم کردن وزن کجاست؟ نگاهی به شیوه‌های مرسوم در کاهش و تثبیت وزن
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو
  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • تهدید جدی سلامت خانواده با طرح «عرضه اینترنتی دارو»
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • پیکانپور از سازمان غذا و دارو رفت