Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، وجود صنایع دستی مختلف از قدیم تاکنون جایگاه ویژه ای در نزد مردم استان ایلام داشته است، یکی از هنرهای اصیل استاان چیت بافی است که هم اکنون در حال احیا شدن است.

نسرین فتح الهی از شهروندان ایلامی و یکی از زنانی که به هنر چیت بافی مشغول است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تعداد ۲۰ خانم خانه دار هستیم که در یکی از کارگاه  های چیت بافی مشغول به کار و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان درآمدزایی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بافت هر چیت ۱۰ متری به مدت ۱۰ روز طول می کشد، چیت انواع مختلفی دارد و چیت برای استفاده اطراف چادر، پشت پنجره و دیگر انواع دارد.

فتح اللهی اظهار داشت: موی بز به دلیل خاصیت انقباضی و انبساطی که دارد و مانع از ورود گرد و غبار و بارش باران می شود، برای بافت سیاه چادر و چیت استفاده می شود.

زهرا عزیزی از دیگر شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دلیل این که استان ایلام استانی عشایر نشین است، چیت در این استان کارایی فراوانی و طرفداران زیادی را نیز دارد.

وی گفت: برای اینکه این هنر برای نسل های آینده فراموش نشود روزانه روزی ۲ ساعت در کارگاه چیت بافی مشغول به فعالیت هستم.

هنر صنعتی قدیمی و فراموش شده که در حال احیا است

نورالدین محسنی معاون صنایع دستی استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چیت با قدمتی حدود ۸ هزار سال یعنی هزار ه ششم قبل از میلاد در پیش از تاریخ و در تپه های علی کش آثار آن به دست آمده است.

وی افزود: به تازگی این هنر صنعت در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

محسنی تصریح کرد: در حال حاضر در استان ایلام ۱۰ کارگاه چیت بافی مشغول به فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی استان ایلام افزود: از این تعداد ۶ کارگاه در روستا و ۴ کارگاه در شهر فعالیت می کنند و چیت تولیدی ایلام نیز در راه صادرات به دیگر استان ها است.

وی گفت: علاوه بر اشتغالزایی ۲۰ نفر در روستای هفت چشمه، حالا ۳۰۰ نفر چیت باف ایلامی پروانه تولید انفرادی دارند و از این راه کسب درآمد می کنند.

چیت بافان بیمه می شوند

بیمه صنایع دستی مهمترین مشکل بر سر راه این هنر صنعت احیای است، محسنی در این خصوص اضافه کرد: اگر صنعت گر چیت باف بخواهد از خدمات بیمه ای بهره مند شود به اداره میراث فرهنگی مراجعه و ما این افراد را به سازمان تامین اجتماعی معرفی می کنیم تا از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه این افراد برقرار شود.

سهیلا ملکشاهی مدیر کل تامین اجتماعی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر در استان ایلام ۱۵۱ نفر از بیمه هنرمندان استفاده می کنند.

وی افزود: چنانچه افرادی متقاضی بیمه صنایع دستی یا هنر دیگری باشند در صندوق اعتباری هنر ثبت نام کنند، قرارداد بیمه هنرمندان که از مصادیق قراداد مشاغل آزاد است ۸ درصد توسط بیمه شده و مابقی توسط سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود.

بیش از ۸ هزار نفر در استان به تولید صنایع دستی مشغول هستند که با حمایت بیشتر از این نوع کارگاه ها زمینه اشتغال پایدار زنان روستایی فراهم می شود.

کد خبر 4308766

منبع: مهر

کلیدواژه: صنایع دستی عشایر ایلام میراث فرهنگی ایلام بوشهر ماه مبارك رمضان شیراز سوم خرداد فتح خرمشهر گرگان شهرکرد خرم آباد یاسوج مشهد خطبه های نماز جمعه کرمانشاه بیرجند بارش باران قارچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت روز گل محمدی و گلاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویداد‌های گردشگری ملی کشور خبر داد.

علی مشهدی با اشاره به هویت و اصالت تاریخی شهرستان خمین افزود: گل محمدی و گلاب دو محصول راهبردی منطقه شهابیه در این شهرستان است.

او ادامه داد: با این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه این رویداد در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خمین عنوان کرد: بر این اساس هر سال، این جشنواره در روز‌های نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری