Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:04:20 GMT

جستجوی شواهدی از حیات گذشته در سنگ‌های رسوبی مریخ

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۳۳۰۶

جستجوی شواهدی از حیات گذشته در سنگ‌های رسوبی مریخ

گروهی از پژوهشگران ادعا می‌کنند که شاید بتوان در سنگ‌های رسوبی مریخ، شواهدی از موجوداتی که در گذشته، ساکن این سیاره بوده‌اند، پیدا کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگرچه مریخ در حال حاضر، خشک و بدون حیات به نظر می‌رسد اما میلیاردها سال پیش، سطح آن پوشیده از آب بوده و احتمالا به دلیل وجود چنین شرایطی، آبزیان بسیار کوچکی در این سیاره زندگی می‌کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان "دانشگاه ادینبرو"(.Edin) در اسکاتلند به همراه همکاران خود در "آزمایشگاه پیش‌رانش جت"(JPL) ناسا، "دانشگاه براون"(Brown University) آمریکا، "مؤسسه فناوری کالیفرنیا"(Caltech)، "مؤسسه فناوری ماساچوست"(MIT) و "دانشگاه ییل"(Yale University) آمریکا، پژوهش جدیدی درباره این موضوع انجام دادند.

آنها در این پژوهش دریافتند سنگ‌های رسوبی که از گل یا خاک فشرده ساخته می‌شوند، بهترین محل برای جستجوی شواهد فسیلی از زندگی هستند. این موضوع تا حدی ناشی از این حقیقت است که سنگ‌های رسوبی، بین سه و چهار میلیارد سال پیش، در بستر دریاچه باستانی مریخ تشکیل شده‌اند. علاوه بر این، چنین سنگ‌هایی، حاوی آهن و سیلیس هستند که هر دو به حفظ فسیل کمک می‌کنند.

اگر در مریخ، سنگ‌های رسوبی حاوی فسیل وجود داشته باشند، احتمال دست نخورده بودن آنها بیش از سنگ‌های مشابه روی زمین است زیرا مریخ برخلاف زمین، در معرض تغییر زمین‌ساخت صفحه‌ای که به مرور زمان، موجب سایش سنگ های باستانی شده، قرار نداشته است.

پژوهشگران امیدوارند که یافته‌های این پژوهش، به تشخیص محل فرود و پژوهش ماموریت‌ آینده سطح‌نوردهایی مانند ماموریت "مریخ 2020" ناسا که در جستجوی شواهدی از زندگی گذشته مریخ هستند، کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سنگ رسوبی فسیل مريخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۳۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)

عشق، عشق است! «دوست داشتن» همه‌جا با توجه و مهربانی و لمس کردن نشان داده می‌شود. اینگونه است که برای همه‌ی ما عشق در هر نوعی قابل درک است.

به گزارش زومیت، آراویند رام (Aravind Ram)، عکاس دلباخته‌ی حیات وحش است که مجموعه‌ای از تصاویر عاشقانه‌ی حیوانات را به‌اشتراک می‌گذارد. او باتوجه به درکی که از رابطه‌ی حیوانات دارد، تصاویر زوج‌های عاشق وحشی را در مجموعه‌ی «عشق در قلمرو حیات وحش» قرار داده است. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی از پارکینگ‌ها تا این تاریخ
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟