Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ رضا میرزایی صبح امروز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی سبب بحران و تهدید برای تأمین آب مزارع کشاورزی و آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان لرستان شده است، گفت: متجاوزان و سودجویان استان‌های هم‌جوار که با کمک چندین نفر دلال بومی اقدام به اجاره اراضی کشاورزی و چاه جهت کاشت سیب‌زمینی کرده و قصد تخلیه کامل سفره‌های آب زیرزمینی و منابع آبی شهرستان را داشتند توسط نیرو‌های گشت و بازرسی شرکت شناسایی و برابر قوانین توزیع عادلانه آب و با دستور دادستان دلفان با آن‌ها برخورد جدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آگاه کردن کشاورزان و جلسات توجیهی با مالکان چاه‌ها نسبت به خطرات کاشت محصولات آب‌دوست به منابع آبی استان افزود: با توجه به اینکه سیب‌زمینی جز کشت‌های آب‌دوست محسوب می‌شود و کاشت آن سبب تخلیه شدید سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، طی چند سال آبخوان به‌طور کامل از آب تخلیه می‌شود و اراضی کشاورزی تحت پوشش به دیم تبدیل و درنهایت براثر وقوع پدیده فرونشست، زمین‌های کشاورزی تخریب و غیرقابل استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان بیان کرد: هر هکتار سیب‌زمینی هشت هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند بنابراین کشاورزان نباید به خاطر منافع زودگذر، آب و زمین خود را ازدست‌داده و فرزندان و آینده‌سازان این دیار را با چالش شدید بحران خشک‌سالی مواجه کنند.

وی افزود: کشاورزان از اجاره دادن اراضی و چاه به غیربومیان جهت کشت سیب‌زمینی و هندوانه جدا خودداری کنند، برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در دلفان در حال تبدیل‌شدن به بحران است و تهدیدی جدی برای تأمین آب مزارع حتی آب شرب شهر و روستا‌های شهرستان شده است.

انتهای پیام/د

برخورد جدی با افراد سودجو و غیربومی‌ها برای کاشت محصولات آب‌دوست در لرستان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۴۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند

ایسنا/خوزستان دادستان عمومی و انقلاب حمیدیه گفت: به منظور صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، با کشاورزانی که اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی خود کنند، طبق قانون برخورد می‌شود.

رضا علی‌نسب گفت: همه ساله پس از پایان فصل برداشت محصول از مزارع گندم، برخی افراد به‌رغم هشدارها و اطلاع‌رسانی اداره‌ حفاظت محیط زیست، پسماند به جامانده از دروی محصول را آتش می‌زنند و موجب آلودگی شدید هوا می‌شوند که این امر خطرات زیادی برای مردم به ویژه کودکان و بیماران قلبی و ریوی به همراه دارد و امکان سرایت آتش به جنگل و زمین‌های مجاور نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی افزود: ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان حمیدیه نیز حسب وظیفه در صورت مشاهده این موارد و پس از تشکیل پرونده، عامل آتش‌سوزی را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند.

علی‌نسب تاکید کرد: آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۷۶ و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • موتور پمپ‌های غیرمجاز روی رود قره آغاج قیر و کارزین جمع‌آوری شدند
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان