Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-19@07:07:37 GMT

کوتاهی شیعه و مهجور ماندن کلام امیر سخن(ع)

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۵۱۵۷

کوتاهی شیعه و مهجور ماندن کلام امیر سخن(ع)

سیده صدیقه صاحبکار خراسانی، مدرس تفسیر قرآن در حوزه و دانشگاه و شارح نهج البلاغه در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به اینکه شیوه تفسیر در فهم مفاهیم قرآن و نهج البلاغه تأثیر بسزایی دارد، بیان کرد: به فضل الهی از سال 73 تفسیر روان قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را برای اولین بار به روش لغت به لغت آغاز کردم چرا که این روش برخلاف تفاسیر فلسفی، روایی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از قالب آموزشی برخوردار بوده و ضمن بیان مصادیق به دلیل استفاده از شیوه واژه کاوی در یادگیری موثر است.
وی گفت: یکی از مزایای تفسیر لغت به لغت این است که عامه مردم در هر مقطع تحصیلی توانایی فهم مفاهیم قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را دارند و در واقع از سر سفره قرآن و عترت بی نصیب نخواهند ماند.

صاحبکار خراسانی تصریح کرد: هر بخش از کتاب ارزشمند نهج البلاغه برای ابعاد مختلف زندگی انسان در هر عصر و زمانی حرف دارد و در واقع این کتاب در پرتوی کتاب وحی پاسخگوی همه نیازهای علمی بشر است.

رنگباختگی سبک زندگی علوی در جامعه امروز
این مدرس تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: حضرت علی(ع) را باید از نهج البلاغه شناخت و سبک زندگی حضرت را باید بر اساس آنچه در کلام ایشان به نگارش درآمده آموخت که متأسفانه در شناخت نهج البلاغه کوتاهی کرده‌ایم و سبک زندگی علوی که به طور کامل در این کتاب که از آن به عنوان برادر قرآن یاد می شود، وجود دارد در زندگی ما شیعیان کمرنگ است.
صاحبکار خراسانی تصریح کرد: بر اساس حدیث ثقلین، قرآن و عترت در کنار هم مانند دو بال هستند که شیعه را به سر منزل مقصود و سعادت می‌رسانند لذا فهم آیات قرآن همراه با فهم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انسان را غنی از معرفت الهی خواهد کرد.

کلام امیر المومنین(ع) در همه عصرها راهگشاست
وی گفت: در واقع نهج البلاغه زندگی 25 ساله حضرت علی(ع) است که در سه بخش شامل خطبه، حکمت و نامه است و در همه ابعاد اعم از دشمن شناسی، سبک زندگی، سیاست، اعتقادات، اخلاقیات و ... راهگشای زندگی بشر در هر عصر و زمانی است.
مولف کتاب تفسیر روان قرآن کریم ادامه داد: شناخت شیعه از نهج البلاغه ناچیز است لذا نتوانسته ایم سبک و سیره علوی را در ابعاد مختلف زندگی پیاده کنیم و در واقع از شیعه جز نامی بیش یدک نمی کشیم.
این مدرس تفسیر قرآن کریم و شارح نهج البلاغه با اشاره به اینکه بهره برداری غیر شیعه از نهج البلاغه از شیعیان بیشتر است، اظهار کرد: از درک دستورات انسان ساز نهج‌البلاغه عقب و از الگوی علوی در جامعه شیعی محروم مانده‌ایم.

شبهات وارده به نهج البلاغه ناشی از عدم شناخت شیعه به کلام امیر(ع) است
وی در خصوص شبهات وارد شده به نهج البلاغه ابراز کرد: عدم شناخت کافی شیعیان باعث شده معاندان ولایت به راحتی شبهه به این کتاب انسان ساز وارد کنند در حالی که پاسخ به شبهات در خود نهج البلاغه وجود دارد اما چون به تفسیر روان مطالب آشنا نیستیم لذا از پاسخ عاجز می مانیم.
صاحبکار خراسانی در خصوص مهجوریت قرآن در جامعه امروز نیز بیان کرد: با وجود برپایی محافل و جلسات قرآنی که تعدادشان هم کم نیست اما به دلیل اینکه مردم از بطن قرآن غافلند و تدبری در آیات ندارند از قرآن دور مانده و لذا این امر باعث مهجوریت قرآن شده است.

گفتنی است، کتب تفسیر قرآن، شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و چند اثر دیگر از این بانوی قرآنی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی نهج البلاغه شیعه کلام امیرالمومنین مهجوریت صاحبکار قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۵۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس قوه قضاییه: جامعه امروز به آموزه‌های اخلاقی قرآن نیازمند است

 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم محفل انس با قرآن کریم که با حضور جمعی از قاریان ممتاز و بین‌المللی و تعدادی از قضات برتر قاری قرآن در سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزار شد، ضمن بیان نکاتی در زمینه عظمت و فضیلت ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، اظهار داشت: روزها، شب‌ها و ساعات ماه مبارک رمضان، بهترین روزها، شب‌ها و ساعات هستند و اگر خدای ناکرده این ماه عزیز بگذرد و ما با رفتار و اَعمال خود، مشمول عنایت خداوند متعال نشده باشیم، دچار خسران خواهیم شد.

رئیس دستگاه قضا افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی و آنچه امامین انقلاب پایه‌گذاری کردند، امروز تا حدودی قرآن کریم از مهجوریت درآمده است و یکی از نشانه‌های این امر، تعداد قابل توجه حافظان و قاریان قرآن در کشور است.

محسنی اژه‌ای افزود: امروز شاهد هستیم افراد زیادی که به ظاهر مرتکب جرمی شده و راهی زندان شده‌اند، در زندان به دامان قرآن پناه می‌برند و در دوران تحمل محکومیت خود، بخش قابل توجهی از قرآن را حفظ و تلاوت می‌کنند و با این کتاب آسمانی اُنس می‌گیرند و اندک اندک و پس از گذشت مدتی، خودشان نیز معلم‌ قرآن می‌شوند.

رئیس عدلیه با بیان اینکه معنا، مفهوم، محتوا و آهنگ کتاب آسمانی قرآن از همه علوم و مکاتب دیگر بالاتر است، گفت: اگر هنگام خواندن قرآن به این موضوع باور داشته باشیم که خداوند متعال با ما سخن می‌گوید و اوست که به ما درس زندگی می‌دهد، قطعاً تأثیرپذیری متفاوت‌تر و ویژه‌تری از قرائت این کتاب آسمانی خواهیم داشت.

رئیس قوه قضاییه ضمن تقدیر از راه‌اندازی طرح زندگی با آیه‌ها (پویش ملی حفظ آیات قرآن کریم) گفت: از همه افرادی که به اَشکال مختلف با ابتکارات و خلاقیت‌های خود، مردم را با آموزه‌های قرآنی آشنا می‌کنند و در این مسیر پیشگام هستند قدردانی می‌کنم.

رئیس عدلیه با بیان اینکه چنانچه زندگی سعادتمند و دوری از زشتی‌ها و پلیدی‌ها را می‌خواهیم باید به دامان قرآن پناه ببریم، گفت: استفاده از قرآن هنگام زیارت، باعث بهره‌مندی بیشتر از زیارت می‌شود؛ از سوی دیگر، قرائت قرآن نیز همراه با یاد ائمه اطهار (ع)، تاثیرگذاری افزون‌تری خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • همه‌چیز برای مسلمان مقدمه است تا رضای خدا را به دست بیاورد
  • کاهش مهجوریت قرآن به برکت جمهوری اسلامی
  • رونمایی از قرآن منقش به تذهیب شیعه در مشهد
  • افراد زیادی که راهی زندان شده‌اند، به دامان قرآن پناه می‌برند
  • رئیس قوه قضاییه: جامعه امروز به آموزه‌های اخلاقی قرآن نیازمند است
  • زندانیان به دامان قرآن پناه می‌برند
  • انتشار چاپ بیست و سوم از به اثر رضا امیر خانی
  • هیچ فردی نمی‌تواند در مخلوق بودن،خود را بالاتر از انسان‌ ها بداند
  • محصولات مکتوب «طرح ملی مسطورا» برای نخبگان | ۳۰ منبر اختصاصی برای مبلغان
  • زندگی با آیه‌های نورانی | کلیپ‌های ویژه طرح مسطورا برای نوجوانان