Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@13:09:42 GMT

پيله تر استانهاي گرمسيري کشور به بازار آمد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۵۹۱۳

پيله تر استانهاي گرمسيري کشور به بازار آمد

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - رئيس مرکز توسعه نوغانداري کشور از آغاز عرضه پيله تر ابريشم استانهاي گرمسيري نظير يزد ، خراسان رضوي و اصفهان به بازار خبر داد.

علي اصغر داداش پور روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: امسال نيز همانند سال گذشته قيمت خريد تضميني پيله تر از قرار کيلويي 18 هزار و 300 تومان است اما خوشبختانه با توجه به رونق و اقبال بازار هم اکنون هر کيلو پيله تر ابريشم در بازار توافقي کشور 30 هزار تومان خريد و فروش مي شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود : هدف گذاري براي توزيع 50 هزار جعبه تخم نوغان طي سال جاري در کشور انجام شده که از اين ميزان 25 هزار جعبه در استان گيلان توزيع مي شود که اين توزيع همچنان ادامه دارد.
وي افزود : توزيع تخم نوغان در استان گيلان در 10 پايگاه اين مرکز در شهر هاي لنگرود ، شلمان ، لاهيجان ، آستانه اشرفيه ، رشت ، بندرانزلي ، صومعه سرا ، کسماء و طاهرگوراب ، فومن و شفت تا پايان توزيع سهميه تعيين شده ادامه دارد.
وي يادآور شد: سال گذشته حدود 28 هزار جعبه تخم نوغان به قيمت هر جعبه هفت هزار و 500 تومان در کشور توزيع شد که امسال نيز با هدف حمايت از نوغانداران اين قيمت تغيير نکرده است.
وي توليد و توزيع نهال توت را يکي از زمينه هاي مهم و لازم براي افزايش ظرفيت پرورش کرم ابريشم و توسعه صنعت نوغانداري در کشور عنوان و تصريح کرد: وسعت توتستان هاي کشور به دليل برخي سياست هاي غير حمايتي طي 16 سال گذشته، از 20 هزار هکتار به 14 هزار و 700 هکتار رسيد که از اين ميزان 6 هزار هکتار آن در گيلان است.
داداش پور گفت : سياست مرکز توسعه نوغانداري کشور در زمينه توسعه توتستان ها، افزايش تعداد درختان با کاشت نهال، در حاشيه شاليزارها، باغ ها، استخرهاي پرورش ماهي، دامداري ها و محوطه خانه هاي روستايي به جاي افزايش هندسي است.
وي با اشاره به اينکه با اختصاص يارانه دولتي، از 2 سال پيش نهال توت بصورت رايگان بين نوغانداران توزيع مي شود، افزود : تا اسفند پارسال 530 هزار اصله نهال رايگان در گيلان توزيع شده که اين درختان بعد از سه سال به قابليت برداشت اقتصادي مي رسند و مي توانند غذاي مورد نياز حدود پنج هزار جعبه تخم نوغان را تامين کنند و هدف گذاري سالجاري نيز توزيع رايگان 400 هزار اصله نهال توت بين نوغانداران کشور است.
رئيس مرکز توسعه نوغانداري ادامه داد: سال گذشته اين فرآورده در بازار توسط بخش خصوصي با ميانگين قيمت هر کيلوگرم 25 هزار تومان خريداري شد که نشان از رونق روز افزون اين صنعت در کشور دارد.
داداش پور يادآور شد: از سال 93 با تاسيس مرکز توسعه نوغانداري کشور، به صورت تجمعي، قيمت خريد تضميني پيله تر ابريشم در راستاي منطقي تر شدن قيمت و تشويق نوغانداران به اين صنعت، 53 درصد افزايش يافته و مبلغ 11 هزار تومان سال 92 ، به 18 هزار و 104 تومان فعلي رسيده است.
پيله ابريشم توليدي نوغانداران در يک هزار و 200 کارگاه سنتي ابريشم کشي تربت حيدريه و چهار کارخانه صنعتي استان هاي گيلان و خراسان رضوي به نخ ابريشم تبديل مي شود.
در 20 استان کشور حدود 18 هزار خانوار به کار پرورش پيله ابريشم اشتغال دارند .
سال گذشته نوغانداران کشور بيش از 800 تن پيله تر ابريشم توليد کردند که از اين ميزان حدود 423 تن آن سهم تلاش پيله وران استان گيلان بوده است .
قابليت پرورش کرم ابريشم در مناطق مختلف کشور و مکان هاي کوچک، سهولت کار، سرمايه گذاري اندک و درآمدزا بودن اين فعاليت جانبي در بازه زماني 45 روزه و ارزش افزوده فراورده هاي آن مثل نخ و فرش از مهمترين مزاياي پرورش کرم ابريشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 کيلوگرم پيله تر ابريشم به ارزش تقريبي 900 هزار تومان توليد مي شود.
هر نوغاندار مي تواند بطور ميانگين سه جعبه تخم نوغان پرورش دهد که پيله هاي توليدي آن، حدود 2 ميليون و 700 هزار تومان ارزش دارد.
از هر سه کيلوگرم پيله تر ابريشم که قيمت آن در بازار 75 هزار تومان است، پس از فرآوري يک کيلو نخ ابريشم به دست مي آيد که قيمت آن حدود 300 هزار تومان است و تبديل همين ميزان نخ به فرش ابريشم حدود 2 ميليون تومان قيمت دارد.
پرورش کرم ابريشم از اوايل فروردين هر سال آغاز مي شود و پس از طي يک دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به توليد پيله تر مي شوند.
مرکز توسعه نوغانداري کشور در رشت مستقر است.
6070 /6030
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت روز سه‌شنبه در گردهمایی مدیران بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان‌های ملی و استانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی گامی مهم به سوی شفافیت و حرکت به سوی بهره‌وری است.

وی، تولید صادرات‌محور و عامل فراوانی در داخل کشور را بسترساز راهبرد «کشاورزی اقتصادی» دانست و گفت: تحقق این راهبرد به حاکمیت کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار منجر می‌شود.

امنیت غذایی تأمین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی

نیکبخت با یادآوری اینکه تأمین امنیت غذایی پایدار مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنابراین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت که حفظ و تداوم این راهبرد نیازمند هماهنگی و پایش دقیق همه ارکان مدیریت کلان این وزارتخانه است.

وزیر جهاد کشاورزی، شرایط اقلیمی و چهار فصل را «موهبت بزرگ سرزمینی» ایران دانست و با تاکید بر اینکه در تولید محصولات اساسی هیچ محدودیتی نداریم، گفت: این ویژگی عامل تعیین کننده در کاهش نوسان تولید و قیمت محصولات در سراسر سال است.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و تصریح کرد: جهش تولید و تحول در کشاورزی و دست یافتن به اهداف کلان در این حوزه با مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی محقق می‌شود.

نیکبخت افزود: ایران می‌تواند صادر کننده پایدار برخی محصولات کشاورزی باشد مشروط به اینکه به مردم و تشکل‌ها فرصت و نقش دهیم و موانع و محدودیت‌ها رفع و اجرای سیاست‌ها تسهیل شود.

نقش‌آفرینی مردم در افزایش بهره‌وری

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع پایدار و زیرساخت‌ها باید به آبخیزداری، آبخوانداری و طرح‌های کوچک زودبازده اولویت دهیم، اظهار داشت: اگرچه دانش و مهندسی اجرای طرح‌ها و زیرساخت‌ها در کشور بومی شده و توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود، اما مشارکت مردم برای اجرا، نگهداری، افزایش بهره‌وری و جبران عقب‌ماندگی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را «سرمایه‌گذاری در شیلات» اعلام و خاطرنشان کرد: صید و صیادی و آبزی‌پروری بخصوص پرورش ماهی در قفس با توجه به سواحل طولانی و منابع آبی ویژه پرورش ماهی سردابی و گرمابی بدون نیاز به تغییر کاربری امکان‌پذیر است.

نیکبخت از تعداد زیاد متقاضیان به عنوان ویژگی و ظرفیت بخش تولیدات گلخانه‌ای یاد و تصریح کرد که گره خوردن تولید با کارآفرینان کشاورز، صنعت کشاورزی را در مسیر رشد و گسترش قرار می‌دهد.

برداشت کلزا در مناطق گرمسیری

وزیر جهاد کشاورزی به «برداشت کلزا در مناطق گرمسیری برای نخستین بار اشاره کرد و افزود: برای حمایت از تولید داخلی، کارخانه‌ها و وارد کنندگان دانه‌های روغنی و روغن خام برای ثبت سفارش و واردات به خرید دانه‌های روغنی تولید داخل ملزم شده‌اند.

وی اضافه کرد که این شرایط برای واردات برنج و چای هم حاکم است و واردات در صورت خرید محصول کشاورز مجوز دریافت می‌کند.

کد خبر 6094415

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • توزیع تخم نوغان یارانه‌ای بین پرورش دهندگان کرم ابریشم
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • توزیع روزانه ۴ تن گوشت قرمز در بازار روزهای کرج
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان