کارگردان هایی که رکورددار ساخت سریالهای مناسبتی هستند/جدول
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۶۴۷۶
سریالسازی مناسبتی برای ماه رمضان از ابتدای دهه هفتاد رایج شد و در طول این مدت نیز کارگردانهای زیادی به ساخت مجموعههای مناسبتی که در سالهای ابتدایی رواجشان، مخاطبان زیادی داشتند میل و رغبت نشان دادند. تمایل برخی از آنها به ساخت آثار مناسبتی آنقدر بود که ۱۳ کارگردان بیش از یک بار برای این ایام سریال ساختند، البته که گاهی هم فقط پای علاقه کارگردانها در میان نبود و کنداکتور خالی تلویزیون برخی از سریالها در لیست مجموعههای ماه رمضانی قرار داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیش از ۴۰ کارگردان در طول سالهایی که پخش سریالهای مناسبتی ماه رمضان در تلویزیون به یک رویه تبدیل شده برای این ایام سریال ساختند. تعداد زیادی از کارگردانها تجربه ساخت بیش از یک سریال را برای شبکههای مختلف دارند و عدهای نیز تنها ساخت یک مجموعه را در کارنامه کاریشان به ثبت رساندند. با این حال، اما نکته جالبی که درباره سیر فعالیت کارگردانهایی که برای این ایام سریال ساختند وجود دارد این است که تعدادی از آنها سالهای پشت سر هم به ساخت مجموعههای مناسبتی روی آوردند و بعد از مدتی بین فعالیتشان در تلویزیون برای این مناسبت فاصله افتاد و اگر هم مجموعهای را برای تلویزیون تولید کردند در ایام ماه رمضان روی آنتن نرفت.
در این میان حتما مخاطبان تلویزیون نام برخی از سریالها را بیش از بقیه به خاطر دارند و از همین رو نیز نام تعدادی از کارگردانها به واسطه آثاری که برای این ایام ساختند بیشتر از بقیه مطرح شد و سریالهایشان هم به واسطه داستان جذاب یا حضور بازیگران چهره محبوب و ماندگار شد. در میان بیش از ۷۰ سریالی که در طول این سالها روانه آنتن شبکههای مختلف تلویزیون شده، سریالهایی که از سال ۸۲ به بعد روی آنتن رفتند موفقیت بیشتری در جذب مخاطب به دست آوردند. در واقع در دهه هفتاد که زمان شروع پخش مجموعههای مناسبتی ماه رمضان بود هیچ سریال جریانساز یا تاثیرگذاری روی آنتن نرفت و این روند ساکن تا سال ۸۰ ادامه پیدا کرد. سال ۸۰ رامبد جوان اولین سریال مناسبتی ماه رمضان را ساخت، سریالی که داستان پیچیدهاش کنجکاوی خیلی از مخاطبان را در پی داشت، تیتراژ این سریال با صدای مجید اخشابی هم در آن سال مورد توجه قرار گرفت و میتوان گفت: از همان زمان بود که تیتراژ خواندن برای سریالها نیز رواج پیدا کرد و به رویهای ثابت تبدیل شد. در سالهای بعدی دهه هشتاد نیز مجموعههای «پشت کنکوریها» و «کمکم کن» تا حدودی در جلب توجه مخاطبان موفق بودند تا اینکه رضا عطاران در سال ۸۳ مجموعه طنز «خانه به دوش» را ساخت که تحولی بزرگ در زمینه تولید و پخش مجموعههای مناسبتی ماه رمضان به وجود آورد. او این روند را در سالهای بعد با «متهم گریخت» و «بزنگاه» نیز ادامه داد تا اینکه بعد از سریال آخری عطای تلویزیون را به لقایش بخشید. سال ۸۶ حسن فتحی نیز تغییر متفاوت دیگری را در تلویزیون رقم زد و با ساخت سریال «میوه ممنوعه» ثابت کرد تنها سریالهای طنز پرطرفدار نمیشوند و اگر داستانی جذاب و پرکشش دستمایه ساخت یک سریال قرار بگیرد میتواند مخاطبان را میخکوب تماشایش کند. یک سال قبل محمدحسین لطیفی هم با سریال «صاحبدلان» انتظار و توقع بینندههای تلویزیون را بالا برد و توجه عده زیادی را جلب کرد. در دهه نود، اما هیچ یک از سریالهایی که تا به حال پخش شدند، به جز «پایتخت ۴» که آن هم به واسطه محبوبیت فصلهای قبلیاش میان مخاطبان شناخته شده بود نتوانستند میان بینندهها به اقبال چشمگیر و قابل توجهی دست پیدا کنند و تنها همین مجموعه در میان پرمخاطبهای سیما قرار گرفت.
رامبد جوان، همایون اسعدیان، سامان مقدم، فرزاد موتمن، منوچهر هادی، سعید آقاخانی، مازیار میری، برزو نیکنژاد و ... نیز از دیگر کارگردانهایی بودند که هر کدام تا به حال یک سریال ماه رمضانی برای شبکههای تلویزیون ساختند و نامشان در لیست مناسبتیسازها قرار گرفته است. البته جالب اینجاست که بیشتر آنها بعد از تجربه ساخت یک مجموعه ماه رمضانی دیگر علاقهای به تجدید آن نشان ندادند و چهرههایی که پیشتر از آنها نام برده شد مدتی است که در سینما حضور فعالتری دارند. طبیعتا مسائل زیادی از جمله بیاعتماد شدن مخاطبان به تلویزیون و محدودیتهای زیاد این رسانه باعث شده تا کارگردانها کمتر به سراغ تلویزیون و سریالسازی در آن بیایند، آن هم در ایامی که محدودیتها و خطقرمزها حتما پررنگتر میشود و حساسیت و دردسرهایی را هم برای سازندگان به وجود میآورد.
اما امسال محمدحسین لطیفی با سریال «سردلبران» پنجمین و محمدمهدی عسگرپور با مجموعه «رهایم نکن» دومین سریال مناسبتی ماهرمضان را تجربه میکنند. علی غفاری نیز که کارگردان سریال ماه رمضانی شبکه دو به نام «بچه مهندس» است با این مجموعه نام خودش را در لیست کارگردانهای مناسبتیساز تلویزیون قرار داد. در جدول زیر نام کارگردانهای سریالهای ماه رمضانی تلویزیون و نام مجموعههایی که آنها برای پخش در این ایام ساختند به همراه سال پخش آنها را مشاهده میکنید.
نام کارگردان
نام سریال و سال پخش آن
محمدحسین لطیفی
صاحبدلان (85)، نردبام آسمان (88)، دودکش (92)، پادری (95)، سر دلبران (97)
سیروس مقدم
عروج (81)، اغما(86)، روز حسرت (87)، مدینه (93)، پایتخت 4 (94)
علیرضا افخمی
او یک فرشته بود (84)، زیر زمین (85)، پنجمین خورشید (88)، 5 کیلومتر تا بهشت (90)
حسن فتحی
همسایهها (72)، میوه ممنوعه (86)، در مسیر زاینده رود(89)
رضا عطاران
خانه به دوش (83)، متهم گریخت (84)، بزنگاه (87)
سعید سلطانی
رسم عاشقی (83)، شکرانه (86)، مامور بدرقه (87)
جواد افشار
سیامین روز (90)، مادرانه (92)، برادر (95)
خسرو ملکان
مهمان (70)، تعطیلات نوروزی (71)، چمدان (91)
کاظم بلوچی
چراغهای خاموش (80)، نسیم رویا (81)
محمدمهدی عسگرپور
جراحت (89)، رهایم نکن (97)
پریسا بختآور
یادداشتهای کودکی (80)، پشت کنکوریها (81)
حسین سهیلیزاده
رانتخوار کوچک (82)، آخرین گناه (85)
اکبر منصورفلاح
فقط بخاطر تو (82) ، برای آخرین بار (84)
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: ماه رمضان تلویزیون مجید اخشابی رسانه محمدمهدی عسگرپور جدول پایتخت زمین تعطیلات نوروزی رضا عطاران سیروس مقدم محمدحسین لطیفی سریال مناسبتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۶۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.