Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:02:48 GMT

پدیده شوم زمین های اجاره ای در دلفان

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۴۶۵۶۲

پدیده شوم زمین های اجاره ای در دلفان

پایگاه اطلاع رسانی سلام دلفان در مطلبی با عنوان پدیده شوم زمین های اجاره ای در دلفان به معضل اجاره زمین های بارور و مستعد منطقه به کشاورزان مهاجر نوشت.

در ادامه این مطلب آمده است: در سال های اخیر مشاهده شده تعدادی از کشاورزان منطقه خاوه و چواری، به جای سپاسگزاری نعمت باران سال آبی جاری، که باعث شکوفایی کشتزارهای گندم شده، در اوج ناباوری، با اجاره دادن جای کشتزارها به کشاورزان استان های همجوار، سیب زمینی را جایگزین گندم کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دشت خاوه را می توان یکی از بهترین مناطق دلفان از نظر آب و خاک نامید، این دشت وسیع به برکت سفره های زیر زمینی آب، هموار بودن اراضی آن و خاک مرغوب، یکی از حاصلخیز ترین مناطق کشاورزی دلفان به شمار می رود که بخش اعظمی از تولیدات کشاورزی این منطقه را به خود اختصاص داده است.
این دشت به دلیل مستعد بودن برای ذخیره نزولات آسمان، پر آب ترین منطقه دلفان نیز محسوب می شود بطوری که علاوه بر حفر چاه های مجاز و غیر مجاز کشاورزی، آب شرب شهر نورآباد و بسیاری از روستاهای کم آب منطقه را نیز تامین می کند.
در سالهای اخیر بسیاری از کشاورزان این منطقه با تغییر رویه در کشت محصولات سنتی مانند گندم، جو و سایر حبوبات، با واگذاری این اراضی به بهره برداران غیر بومی در قبال بهایی اندک، علاوه بر کاهش تولید محصول استراتژیک گندم، باعث تهدید جدی کیفیت خاک اراضی تحت کشت و بهره برداری بی رویه از سفره های زیر زمینی آب گردیده اند.
این در حالی است که همه می دانیم محصول گندم یا همان قوت لا یموت مردم، تنها محصولی است که از آن به عنوان محصول استراتژیک و اساس استقلال کشاورزی نیز یاد می شود؛ محصولی که علیرغم ناسپاسی بسیاری از مردم، هنوز هم برکت سفره ی همان مردم ناسپاس می باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در سال گذشته با اشاره به خشکسالی و افت سفره‌های آب زیرزمینی لرستان گفته بود: در اجرای سیاست‌های شورای حفاظت از منابع آب لرستان، و به حکم رئیس قوه قضائیه، برداشت آب از چاه‌های کشاورزی برای کشت محصولات آب‌بر نظیر هندوانه، پیاز و سیب‌زمینی ممنوع است و در صورت تخلف این چاه‌ها پلمپ خواهند شد، همچنین برداشت غیرمجاز آب هم از دشت‌های استان ممنوع بوده و در صورت مشاهده اینگونه چاه‌ها نیز پلمپ خواهند شد.
این در حالی است که به علت خشکسالی سال های اخیر، و کاهش مخازن زیر زمینی آب، هر گونه بهره برداری بی رویه و غیر مجاز، از آب های منطقه ممنوع اعلام شده بود.
باتوجه به اینکه میزان مصرف آب یک کیلوخیار200لیتراست و میزان مصرف یک عدد سیب زمینی 100گرمی 25لیتر آب است مطمئنا اگر کشاورزانی که اقدام به این کار غیر حرفه ای که نوع کفر نعمت نیز محسوب می شود، نموده اند، تجربه تناول آرد بلوط، و یا ریشه بو داده گیاه گَوَن را داشتند، دست به چنین اقدام زشتی نمی زدند.
لازم بذکر است در سال های گذشته چندین بار سلام دلفان به بررسی این موضوع پرداخته است ، اما همچنان مسئولین مربوطه تدبیری برای رفع این مشکل جدی نیاندیشیده اند.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی سلام دلفان
6289/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد زمين اجاره اي كشت آبدوست خشكسالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد

عباس اشکانی گفت: ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی گفت: در سال زراعی   ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچیتان به زیر کشت گندم رفته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل این محصول استراتژیک در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می‌کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپور با هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

اشکانی تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی