Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی اظهار کرد: برای تربیت نسلی برومند و آبرومند که مایه پیشرفت جامعه باشد و در مواقع خطر، کشور و نظام را پشتیبانی کند، کانون‌هایی باید فعال شوند.

مرجع تقلید شعیان افزود: در بحث قبلی به نقش کانون خانواده در تربیت جوانان اشاره شد و در این بحث به نقش نظام آموزشی در این زمینه پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نظام آموزشی کشور مسئولیت بسیار سنگینی برای تربیت جوانان دارد.

وی با اشاره به دعای حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۹ سوره بقره «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، ابراز کرد: حضرت ابراهیم از خداوند تقاضا کرد که از دودمان ایشان امتی شایسته بوجود بیاید و از میان این امت، پیامبری از جنس خود آنان برانگیزد که آیات خدا را بخواند و آنان را تعلیم دهد و تزکیه کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۲ سوره جمعه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»، تصریح کرد: در این آیه اشاره شده که خداوند از میان جمعیت درس نخوانده و فاقد علم، رسولی از جنس خودشان برانگیخت که آیاتش را بخواند و تزکیه کند و پرورش دهد و افرادی شایسته تربیت کند.

وی افزود: این بزرگ ترین معجزه است که از میان امتی جاهل و درس نخوانده و فاقد علم، کسی برخیزد که هدفش «تعلیم و تربیت» و «آموزش و پرورش» باشد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه تزکیه از ماده زکات است و زکات به مفهوم نمو است، گفت: خداوند در درون ذات انسان، استعدادهایی قرار داده و رسالت پیامبران این است که علوم و اخلاق را در انسان ها پرورش دهند.

آیت الله مکارم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در دعای حضرت ابراهیم، «آموزش بر پرورش» و در ابتدای سوره جمعه، «پرورش بر آموزش» مقدم شده است،ادامه داد: این نکته یعنی آموزش و پرورش مثل دو بال هستند و هر دو بر هم تأثیر متقابل دارند و همسنگ هم هستند.

وی با تأکید بر اینکه پرورش و تربیت در نظام آموزشی ما بسیار کمرنگ است، اظهار کرد: مغز فرزندان خود را پر از فرمول ها و مسائل علمی می کنیم اما تربیت اخلاقی بسیار کمرنگ است در حالی که اگر آموزش و پرورش همسنگ هم نباشند، به جایی نمی رسند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه همه دروس نظیر حساب، هندسه، تاریخ، جغرافیا، فیزیک و شیمی در کارنامه نمره خاص دارند، ابراز کرد: در انتهای کارنامه، یک نمره کمرنگی درباره اینکه آیا دانش آموز منظم بوده یا نبوده، به عنوان نمره انضباط می دهند؛ اینکه نمی شود سنگینی را به علم و دانش بدهیم و آخرش یک نمره انضباط بدهیم. ما در صورتی می توانیم به جایی برسیم که این نکات در نظام آموزشی ما همسنگ باشد.

وی خاطرنشان کرد: مغزهای مستعد، پرورش یافته کشور هستند، اما به دلیل اینکه فقط علم آموختیم و در تربیت لازم اهتمام نداشتیم، خدمت به اهل وطن نمی کنند و بخاطر دلار بیشتر به بیگانگان خدمت می کنند؛ ان‌شاءالله این موضوعات با همت متفکران رفع شود.

آیت الله مکارم شیرازی، فرار مغزها را یکی از مشکلات جامعه عنوان کرد و افزود: چرا مغزهای مستعد فرار می کند و جوانانی که نخبه هستند، می روند نوکری خارجی را می کنند؛ برای اینکه ما علم آموختیم اما ادب نیاموختیم.

انتهای پیام/الف

نظام آموزشی کشور اهتمام لازم به پرورش و تربیت ندارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراجع تقلید سخن بزرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت:اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است، بنابراین بایدوبیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی پیش از ظهر امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در آیین نواختن زنگ سپاس معلم که به مناسبت گرامیداشت مقام معلم در مدرسه حکمت اراک برگزار شد، اظهارکرد: نگاه به آموزش و پرورش، نگاه به یک مجموعه دستگاه عظیم زیربنایی است و هزینه کردن برای آموزش و پرورشِ در تراز انقلاب اسلامی با ویژگی پخته بودن، سنجیده کار کردن، همراه بودن با مشاوره و داشتن ملاحظات لازم از مسائل بسیار مهم و ارزشمند است.

وی افزود: همانگونه که رسالت انبیای الهی بویژه حضرت محمد (ص)، ترویج مکارم اخلاقی در جامعه بود، معلمان هم چنین رسالتی هستند، بنابراین همه باید قدر زحمات این قشر فرهیخته را بدانند.

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه معلمان در تعلیم و تربیت انسان نقش اساسی دارند تصریح کرد: باید فرهنگ تکریم معلم در بین همه اقشار جامعه نهادینه شود.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی اضافه کرد: انسان‌سازی مهمترین وظیفه معلمان است و بشریت همواره برای رشد و تکامل اخلاقی نیاز به معلم و مربی داشته است.

وی ادامه داد: سرمایه هر کشوری برای توسعه همه جانبه و صحیح نیروی انسانی است، آموزش و پرورش بستر ساخت نیروی انسانی را فراهم می کند و در آموزش و پرورش فردای جوامع ساخته می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای تربیت نیروی کارآمد متعهد و متدین در آموزش و پرورش باید راهبرد اصلی در این وزارتخانه یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه، تقویت قوه کشف و حل مسائل علمی، ایجاد عادات و رفتار اجتماعی متناسب با شئونات جامعه اسلامی و ایرانی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و عمل به آن و آموزش مهارت‌ها و حرفه های موردنیاز جامعه باشد.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی تاکید کرد: معلمان باید قدر جایگاه خود را بدانند و برای تحقق آرمانهای امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهدا و ملت بزرگوار ایران اسلامی گامهای بلندی بردارند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری گفت: استاد مطهری با اندیشه والا و درک از شرایط زمان، موفقیت‌هایی را برای نسل کنونی به یادگار باقی گذاشت، این استاد فرزانه، نمونه یک معلم فداکار و پرتلاش بود که برای ترویج مکارم اخلاقی و اسلامی در جامعه تمام تلاش خود را بکار گرفت.

معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی با تقدیر از تلاش‌های معلمان استان در مسیر تعلیم و تربیت، اظهار کرد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است و معلم با دانش و رفتار خود می تواند بیشترین تاثیر را بر دانش آموزان داشته باشد.

وی افزود: نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی کشور که شاید تا به حال کمتر به آن توجه شده بسیار است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه نقش معلمان و اساتید دانشگاه بسیار برجسته و تأثیر گذار است تصریح کرد: گذشته غیرقابل تغییر و آینده را می‌شود ساخت، مهم‌ترین کار در همه‌ی جوامع ساخت آینده است و این معلمان هستند که با تربیت نسل‌ها، آینده را رقم می‌زنند و آن را تغییر می‌دهند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ایران از گذشته‌ای غیرقابل افتخار و ذلت‌بار در زمان کودتایی‌ترین رژیم تاریخ که در هیچ فضیلتی برتری نداشت به نقطه‌ای رسید که در دهه اول انقلاب اسلامی هشت سال در برابر همه‌ی قدرت‌های جهان ایستادگی کرد.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه آموزش بیشتر نقش را در توسعه فرهنگی و در نهایت در پیشرفت جامعه دارد گفت: انسان سازی، تربیت و آموزش از رسالت‌های معلمان است، امروز آموزش و پرورش در تربیت جامعه نقش حیاتی دارد و ما در این راه از هیچ کوشش و تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به عملیات غرورآفرین "وعده صادق" گفت: شاهکار همه‌ی موفقیت‌ها و تربیت نسل‌ها به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به نقطه‌ای رسیده است که فرزندان ملت ایران در ماه گذشته ضرب شست جمهوری اسلامی را به رژیم جنایتکار اسرائیل نشان دادند.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: ارتش رژیم خبیث اسرائیل در سال ۱۹۶۷ چهار ارتش قدرتمند عربی را ظرف شش روز از پای درآورد اما هم اینک ماه‌ها است در مقابل تربیت‌شدگان مکتب جمهوری اسلامی به خاک سیاه و ذلت نشسته است.

حسین مولوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی هم گفت: ۱۷ هزار معلم شاغل و ۲۰ هزار معلم بازنشسته در سراسر استان مرکزی داریم و بنا داریم تقدیر شایسته ای از آنها در هفته معلم انجام شود.

کد خبر 749439

دیگر خبرها

  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • درخشش ۵۰۰ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای ملی
  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان