Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود آنکه طالبان پس از مداخله نظامی تحت رهبری امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی از قدرت ساقط شدند، هرگز با شکست قطعی دائمی مواجه نشدند. بیشتر رهبران طالبان به پاکستان نقل مکان کردند و از آنجا شورش علیه دولت جدید افغانستان را رهبری کردند.

ایران آنلاین /  حمله امریکا به عراق نیز سبب شد تا واشنگتن نتواند تمرکز لازم برای نهادسازی در حوزه نظامی و غیرنظامی در افغانستان را از خود نشان دهد و مانع از ظهور طالبان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانع عمده دیگر برای شکست طالبان آن بود که آن گروه از پشتیبانی گروه‌های مسلح در پاکستان برخوردار بود. فساد و ناکارآمدی دولت افغانستان نیز مانع دیگری در برابر شکست طالبان بوده است.

اکنون طالبان در تحرک تازه‌ای کنترل فراه را در دست گرفته‌اند. این ولایت غربی افغانستان مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران است و منطقه وسیع مرزی است. شورشیان طالبان می‌خواهند این مسیر زمینی مهم را تحت کنترل خود داشته باشند. همچنین ، ضعیف بودن عملکرد نهادهای غیرنظامی و نظامی افغانستان به طالبان اجازه داد تا نفوذ خود را افزایش دهد. علاوه بر آن مقام‌های افغان مدعی هستند که تهران از طریق برخی از گروه‌های محلی شبه نظامی خود در فراه ناامنی ایجاد کرده تا اجرای پروژه آب میان افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان را مختل کند، هر چند ایران این ادعا را رد کرده است. اکنون مشکل در افغانستان صرف وجود طالبان نیست بلکه داعش نیز ظهور کرده است. ظهور داعش در افغانستان گسترش طبیعی آن گروه تروریستی در سوریه و عراق نیست بلکه بیشتر بازنویسی نسخه‌ای از گروه‌های افراطی شده از طالبان افغانستان و پاکستان است. واقعیت آن است که فعلاً جنگجویان خارجی زیادی از سوریه و عراق به افغانستان نیامده‌اند اما اگر بی‌ثباتی گسترده در افغانستان حاکم شود ممکن است جنگجویان خارجی   بیشتری جذب داعش در آن کشور شوند.
 تنها راه حل برای پایان دادن به خشونت، مذاکره با طالبان است. رهبری ایدئولوژیک طالبان اما تاکنون پیشنهاد مذاکره را رد کرده است. دولت افغانستان باید نیروهای امنیتی و نهادهای سیاسی خود را تقویت کند تا به طالبان و شهروندان آن کشور اطمینان دهد که پیروزی نظامی طالبان امکان‌ناپذیر است. در آن زمان است که طالبان و دیگر گروه‌های شورشی مجبور به خلع سلاح و پیوستن به روند صلح خواهند شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۷۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، داعش شب گذشته در پیامی گفته است افراد داعش به نمازگزاران شیعه در شهرستان " گذره " هرات حمله کرده اند. حمله تروریستی به نمازگزاران در هرات با واکنش‌های گسترده بین المللی و داخلی همراه شد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد، سفارت ترکیه، کارداراتحادیه اروپا، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، حامد کرزی رییس جمهوراسبق، عبدالله عبدالله ریس سابق شورای عالی مصالحه ملی، محمد محقق رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و شورای سراسری علمای شیعه افغانستان این حمله را محکوم کردند.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور این کشور بر حفاظت از شیعیان در برابر حملات تروریستی تاکید کرده اند.
شورای علمای سراسری افغانستان نیز از حکومت سرپرست این کشور خواسته است برای تامین امنیت مساجد و مراکز دینی شیعیان بیستر توجه کند.
اجساد هفت شهید حمله تروریستی داعش بر مسجد امام زمان روز گذشته با حضور گسترده شهروندان به خاک سپرده شد.
استانداری هرات نیز اطمینان داده است که عاملان این حمله به زودی دستگیر و به پنجه قانون سپرده می‌شوند.
مجازات عاملان این حمله تروریستی از مهمترین خواسته‌های چهره‌های سیاسی و مردم این کشور است.

 

دیگر خبرها

  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند