Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - جواد قنبری: این روزها در حالی ماه مبارک رمضان به میانه رسیده که مردمان روزه دار استان سیستان و بلوچستان علاوه برگرمای طاقت فرسای هوا باید طوفان گرد و خاک و کمبود آب را نیز تحمل کنند به گونه ای که روز گذشته وزش باد با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت میزان غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به حدود ۳۸ برابر حد مجاز رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: روز گذشته سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در زابل به حدود ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید که موجب شد غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۵۹۲۹ میکروگرم بر متر مکعب برسد.

علی ملاشاهی افزود: با توجه به اینکه حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است این میزان از ذرات معلق در هوا نشان دهنده این است که طی این مدت میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهر زابل به ۳۸ برابر حد مجاز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان ۱۰ برابر حد بحرانی است، ادامه داد: در پی این رخداد علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی در زاهدان نیز به ۲ هزار متر کاهش یافت.

طوفان و افزایش دما در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه امروز مقداری از شدت طوفان کاسته می شود، گفت: اما روز چهارشنبه مجددا طوفان گردوخاک در شمال استان رخ خواهد داد.

ملاشاهی خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به وزش بادشدید و گردوخاک در نوارشرقی کشور و همچنین بیابان های ترکمنستان و ریزش گردوغبار حاصل از آن در نوارشرقی کشور این شرایط در شمال استان تشدید می شود.

وی افزود: همچنین تا پایان هفته در سایر نقاط استان سیستان و بلوچستان نیز علاوه بر افزایش غبار وکاهش شدید دید، وزش باد و گردوخاک با شدت کمتر پیش بینی می شود.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین در نیمه جنوبی استان نیز تا پایان هفته افزایش تدریجی دما پیش بینی می شود و انتظار می رود دمای بیشینه در شهرستان های دلگان، ایرانشهر، سرباز، قصرقند و نیکشهر به بیش از ۴۵ درجه برسد.

روز گذشته راسک با بیشینه دمای ۴۷ درجه سانتیگراد گرمترین شهر استان و کشور بودوی با اشاره به اینکه روز گذشته راسک با بیشینه دمای ۴۷ درجه سانتیگراد گرمترین شهر استان و کشور بود، گفت: بنابراین مدیریت تامین، توزیع و صرفه جویی در مصرف آب و برق و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از گرمازدگی باغات انبه و موز ضرورری است.

این شرایط گرما و طوفان گرد و خاک در حالی همچنان در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد که بر طبق اعلام دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تنها در روز گذشته ۱۵۷ نفر در منطقه سیستان به علت طوفان راهی مراکز درمانی شدند.

از همین رو مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طوفان دیروز موجب مراجعه ۱۵۷ نفر از شهروندان در شهرهای زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی شد.

 رضا اربابی افزود: بلافاصله بعد از وقوع طوفان با تلاش تکنسین های اورژانس ۱۲۴ نفر در محل درمان شدند و ۳۳ نفر پس از اقدامات اولیه به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات این افراد بیماریهای تنفسی، چشمی و قلبی بود، ادامه داد: توزیع ۲۰ هزار عدد ماسک در ۱۷ روستای شهرستان هیرمند از جمله اقدامات انجام شده در این منطقه بود.

البته موضوع طوفان سیستان برای مردم این منطقه به هیچ عنوان موضوع جدیدی نیست زیرا به دلیل ۲ دهه خشکسالی در این منطقه و خشک شدن بستر تالاب بین المللی هامون و همچنین رودخانه هیرمند کانون های گرد و غبار در این منطقه ایجاد و تشدید شده است اما موضوعی که برای مردمان این دیار ناراحت کننده است عدم توجه کافی مسئولان است از همین رو به سراغ یکی از شهروندان رفتیم تا نظر وی را جویا شویم.

لزوم پیگیری جدی دریافت حق آبه رودخانه هیرمند از دولت افغانستان

مجتبی جهانتیغ یکی از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با ابرازگلایه از وضعیت موجود اظهار داشت: این روزها همه به فکر ریزگردهای خوزستان هستند اما برای یک بار هم که شده رسانه ملی بروز مکرر ریزگردها در منطقه سیستان را مورد توجه قرار نداده است.

وی افزود: این درحالی است در ماه گذشته در چنین روزهایی محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از روند آبگیری دریاچه ارومیه بازدید کرد و خبر از تخصیص ۱۱ هزار میلیارد ریال برای احیا این دریاچه خبر داد.

راه حل مشکل سیستان بسیار ساده است و اصلا موضوع پیچیده ای نیست و آن پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند از دولت افغانستان استوی ادامه داد: راه حل مشکل سیستان بسیار ساده است و اصلا موضوع پیچیده ای نیست و آن پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند از دولت افغانستان است.

این شهروند سیستانی گفت: سیستان سال ها انبار غله ایران بوده است که این نشان دهنده ظرفیت بی نظیر این منطقه در بحث کشاورزی است اما مشکل امروز مردم این منطقه خشکسالی ۲۰ ساله است.

وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ گونه ظرفیت و زیرساخت دیگری نیز در این منطقه تعریف نشده است تا مردم بتوانند به زندگی خود ادامه بدهند.

جهانتیغ افزود: وزیر امور خارجه  ماه گذشته در پاسخ  به سوال ۳ نفر از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در خصوص دریافت حقابه رودخانه هیرمند از دولت افغانستان قول پیگیری داد اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این منطقه از کشور برای دولتمردان در اولویت نیست وگرنه پس از ۲ دهه خشکسالی باید اقدامی عملی انجام می گرفت.

البته مشکلات مردم سیستان و بلوچستان در ماه رمضان فقط مختص به شمال استان نیست و مردم جنوب این استان نیز به دلیل دمای بالای هوا و همچنین کمبود آب با مشکلات عدیده ای مواجه هستند به گونه ای که پس از شروع فصل گرما برخی از مناطق استان علاوه بر اینکه جزء گرمترین نقاط ایران هستند با مشکل قطعی و کمبود آب هم مواجه هستند.

آبی در لوله ها برای استفاده شهروندان وجود ندارد

از همین رو رئیس شورای شهر «سیرکان» به عنوان شرقی ترین شهر استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در این شهر در تمامی محلات لوله کشی آب وجود دارد اما متاسفانه آبی در لوله ها برای استفاده شهروندان وجود ندارد.

ملک محمد بلوچ زهی افزود: این مشکل این روزها و با شروع ماه مبارک رمضان تبدیل به یک بحران جدی در این منطقه شده است و مردمان روزه دار شهر سیرکان را به زحمت انداخته است.

وی ادامه داد: ما بارها این موضوع را از روش های مختلف به گوش مسئولان استان رسانده ایم اما متاسفانه تاکنون هیچگونه اقدامی انجام نشده است.

وی با اشاره به انتشار گزارشی در سال گذشته در این خصوص در خبرگزاری مهر، خاطر نشان کرد: پس از انتشار آن گزارش مسئولان آب و فاضلاب شهری استان سیستان و بلوچستان قول همکاری دادند اما تا این لحظه هیچ تغییری ایجاد نشده است.

مردم شهر سیرکان به طور متوسط هر ۳ یا ۴ روزی تنها یک ساعت آب دارند آن هم در شرایطی که آب به موقع به شهر برسدرئیس شورای شهر سیرکان افزود: مردم شهر سیرکان به طور متوسط هر ۳ یا ۴ روزی تنها یک ساعت آب دارند آن هم در شرایطی که آب به موقع به شهر برسد.

وی ادامه داد: البته در این یک ساعت هم آن دسته از شهروندانی که پمپ آب دارند می توانند از این آب برداشت کنند و بقیه از همین حداقل نیز بی بهره هستند.

بلوچ زهی گفت: البته حل این موضوع اصلا پیچیده نیست و تنها با اضافه کردن چند تانکر برای آبرسانی قابل حل است.

نکته جالب توجه اینکه شهر سیرکان بر خلاف بسیاری از نقاط دیگر استان سیستان و بلوچستان که سیستم آبرسانی ندارند دارای لوله کشی آب است اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت آب به این شهر نمی رسد.

از طرف دیگر بر طبق آخرین آمار در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی می شود و ۵۰ درصد شبکه های آبرسانی روستاهایی که در مرز تنش آبی قرلر دارند نیازمند تشکیل کارگروه ویژه هستند.

در مجموع نکته ای که در این میان اهمیت دارد این است که مردم مسلمان استان سیستان و بلوچستان با وجود همه این مشکلات در این ماه عزیز به روزه داری می پردازند و تنها آرزویشان این است که لااقل روزی بیاید که با تدبیر مسئولان استان گرد و غبار موجب بروز مشکل و سختی در روند روزه داری آن ها نشود و حداقل در زمان افطار آبی برای نوشیدن داشته باشند.

کد خبر 4309093

منبع: مهر

کلیدواژه: روزه داری طوفان سیستان گرمای شدید ماه مبارك رمضان مدیریت بحران سیستان و بلوچستان بوشهر ماه مبارك رمضان شیراز سوم خرداد فتح خرمشهر گرگان شهرکرد یاسوج مشهد خرم آباد بیرجند خطبه های نماز جمعه کرمانشاه بارش باران مراسم گلریزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۴۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در اکثر مناطق کشور به جز غرب و جنوب غرب شاهد رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهیم بود گفت: هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای تشدید بارش ها در نواحی جنوبی کشور صادر شده است.

به گفته وی، بارش در استان‌های البرز، تهران، قم، مازندران، گلستان، سمنان، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و شمال فارس شدیدتر است. ضمن این که شدت بارش‌ها برای امروز خواهد بود و از فردا بارش‌ها تضعیف خواهند شد و این شرایط برای بیشتر مناطق مرکزی و نیمه شرقی کشور رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: برای روز پنج‌شنبه نیز در کرمان، مناطقی از یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت به شکل پراکنده‌تر در خراسان رضوی و جنوبی نیز رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در روز جمعه نیز در ارتفاعات استان کرمان و ارتفاعات البرز مرکزی احتمال بارش‌های پراکنده وجود خواهد داشت گفت:  روز جمعه و شنبه هفته آینده برای نوار شرقی کشور باد و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و سایر مناطق کشور جوی آرام را خواهد داشت.

ضیائیان تاکید کرد: در روز پنج‌شنبه روند افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود: فعالیت سامانه  بارشی طی روزهای آینده در استان‌های کرمان، مازندران، گلستان، چهارشنبه گلستان، سیستان و بلوچستان، فارس و پنج‌شنبه کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • بارش ۲۵ میلیمتر باران در مشهد
  • دمای هوا در مناطقی از زنجان به زیر صفر رسید
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • بارش‌های بهاری در سیستان و بلوچستان ادامه دارد
  • آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود
  • ادامه بارندگی در شرق و جنوب شرق کشور
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • بارش باران در تهران تا کی ادامه دارد؟ | بارش ۳۶ میلیمتر باران در این نقطه از شهر در ۲۴ ساعت گذشته
  • سد سازی در جنوب سیستان و بلوچستان در اولویت کاری منطقه