Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله حسین غفاری سال ۱۲۹۳ در آذرشهر تبریز چشم به جهان گشود. از عنفوان کودکی طعم تلخ یتیمی و فقر را چشید. از آن‌جایی که علاقه وافری به فراگیری علم و دانش داشت و از سوی دیگر برای یافتن شغل و کسب درآمد، در سن ۱۱ سالگی همراه با برادرش راهی تبریز شد.

وی چندی بعد رساله مکارم شیخ انصاری را نزد دایی خود، حاج سیدمحسن میرغفاری آذرشهری فرا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید غفاری پس از ازدواج راهی قم شد و در طول ۱۱ سال اقامتش در این شهر از محضر آیات عظام میرزا محمد فیض قمی، آیت الله سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای، امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و آیت الله بروجردی بهره‌ها برد و درس کفایه و مکاسب را در حضور این اساتید فرا گرفت.

بیشتر بخوانید:جوانی که گمنام زندگی کرد و گمنام شهید شد +‌ عکس 


نزدیکی و قرابت آرمان‌های این شهید بزرگوار با اندیشه‌های امام راحل باعث شد تا در شمار شاگردان خاص و نزدیک ایشان قرار گیرد. آن قدر که سال ۱۳۳۵ به صلاحدید امام (ره) راهی تهران شد.

آشنایی و همراهی با امام (ره)

مبارزات سیاسی شهید غفاری در اواخر سال ۴۱ و بعد از تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی جدی‌تر شد. در جریان تصویب این لایحه، شهید غفاری علیه این لایحه در مسجد الهادی (ع) سخنرانی تند و اعتراض آمیزی ایراد کرد.

پس از واقعه تلخ و خونبار مدرسه فیضیه در سال ۴۲، شهید غفاری با شجاعت و جسارت طی یک سخنرانی کوبنده این اقدام حکومت را محکوم کرد. از آنجایی که ساواک سند و مدرکی جهت دستگیری وی نداشت، نتوانست کاری از پیش ببرد.

در پی دستگیری امام خمینی در خرداد ۴۲ که منجر به قیام تاریخی ۱۵ خرداد شد، ساواک جهت ترساندن مردم، ۸۰ تن از روحانیان و وعاظ به نام از جمله شهید غفاری را دستگیر و زندانی کرد. وی پس از تحمل ۴۰ روز شکنجه آزاد شد. شهید غفاری بلافاصله پس از آزادی به جمع علمایی که در حرم حضرت عبدالعظیم برای اعتراض به زندانی شدن امام خمینی تجمع کرده بودند، پیوست.

وی بار دیگر پس از سخنرانی آتشین و افشاگرانه در مسجد خاتم الاوصیا، دستگیر شد. این بار ساواک با اطلاع از تلگراف آیت الله غفاری برای آیت الله طالقانی، با پرونده‌ای قطور شهید غفاری را تحویل دادستانی داد. اتهام وی اقدام علیه امنیت کشور بود. شهید غفاری بعد از ۲ ماه و نیم در ۱۵ فروردین سال ۴۴ آزاد شد.

۱۲ تیر ماه سال ۵۳ ساواک شبانه به منزل شخصی آیت الله غفاری حمله برد که در بازرسی از منزل ایشان، حجم زیادی از اعلامیه‌های امام خمینی (ره) کشف و ضبط شد. ساواک وی را تحت سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار داد. شهید غفاری در حین شکنجه با صدایی رسا فریاد زد و گفت: «دشمن خمینی کافر است». زمانی که ماموران ساواک از وی خواستند ندامت‌نامه‌ای بنویسد تا به واسطه آن آزاد شود، پاسخ داد: «مگر راه حسین بن علی توبه دارد؟»

وی یک روز پیش از شهادت در دیدار با همسرش گفته بود: «کتک خوردن ارثیه‌ای است که ما از موسی‌بن جعفر به ارث برده‌ایم».

آیت الله غفاری سرانجام در ششم دی ماه سال ۵۳ بعد از حدود شش ماه تحمل شکنجه در حالی که پاهایش توسط دژخیمان ساواک در روغن داغ سوزانده شده بود، در سن ۶۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

منبع: دفاع پرس

انتهای پیام/

شهید غفاری از مبارزان سیاسی انقلاب بود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام خمینی ره شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۱۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی

مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی پیامی منتشر کرد.

به گزارش جماران، متن پیام مذکور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت بانوی با فضیلت سرکار خانم معصومه حائری همسر مکرمه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی و فرزند آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری موجب تآسف و تآثر فراوان گردید.

آن بانوی با فضیلت در مراحل دشوار زندگی همسر بزرگوارشان و در مسیر انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم ستمشاهی همواره یاری مهربان و همسری فداکار بود و صبورانه مصائب و سختی‌های فراوان همراهی و همگامی با امام و نهضت اسلامی را تحمل نمود.

مجمع روحانیون مبارز ضایعه فقدان این بانوی پرهیزکار را به فرزند فاضل و دانشمند ایشان حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید حسین خمینی و دختر گرامیشان و بیت رفیع و خاندان شریف امام خمینی (س) و آیت‌الله حائری یزدی (ره) و به سایر مصیبت دیدگان ارجمند تسلیت می‌گوید و از خداوند کریم می‌خواهد آن بانوی وارسته را با حضرت زهرا سلام الله علی‌ها محشور و به بازماندگان محترم سلامتی و صبر و اجر مرحمت فرماید.

مجمع روحانیون مبارز

هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳

دیگر خبرها

  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • تسلیت رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • تسلیت حسین علایی در پی درگذشت همسر شهید آیت الله مصطفی خمینی
  • پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی
  • توصیفات مجمع روحانیون مبارز از عروس ارشد امام (ره) /تسلیت به سیدحسین خمینی و خواهرش