۸ راهبرد ترویج فرهنگ انس و ارتباط مستمر با قرآن کریم
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۵۱۴۴۲
قرآن کریم؛ ریسمان اتصال آسمان و زمین و نسخه جاودان کمال بشریت است، که راهیابی به نقطه کمال آدمی جز از طریق آن ممکن نیست.
قدس آنلاین- قرآن کریم؛ ریسمان اتصال آسمان و زمین و نسخه جاودان کمال بشریت است، که راهیابی به نقطه کمال آدمی جز از طریق آن ممکن نیست. فخر رسل و خاتم پیامبران نیز اهل قرآن را در بالاترین درجات و کمالات توصیف نمودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انقلاب اسلامی ایران، که همانا نهضت بازگشت به قرآن بوده است نیز رسالتی جز اقامه حدود و احکام و شرایع و معارف قرآنی در جامعه نداشته و نیل به این مهم نیازمند انسجام و همدلی عمومی نخبگان و فعالان این حوزه است. اقبال روزافزون به قرآن کریم در جامعه که امروز به بالاترین میزان در طول سه دهه حیات انقلاب اسلامی رسیده و تحولات چندساله اخیر در حوزه فرهنگسازی قرآنی در کشور، نشانهای از ضرورت توجه به موضوع مهم فرهنگسازی قرآنی و ارتقای جایگاه قرآن کریم در فرهنگ عمومی کشور است. اما سؤال مهم این است که با توجه به اقتضائات جدید که در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور پدید آمده است چگونه میتوان به این مهم دست یافت.
به نظر نگارنده و با توجه به واقعیتهای جامعه و وضعیت موجود در حوزه فرهنگ قرآنی، هدف اصلی فعالیتهای تبلیغیترویجی قرآنی حداقل تا یک دهه، میبایست ترویج فرهنگ انس و ارتباط با قرآن کریم بوده و تولید محصولات تبلیغیترویجی نیز به عنوان مهمترین راهکار اجرایی کردن این هدف در دستور کار قرار گیرد. البته برای اثرگذاری این محصولات، باید آنها را هدفگذاری نموده و ذیل راهبردهای مشخص، تولید و عرضه کرد که در ادامه مهمترین راهبردهای دارای اولویت برای فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی بیان خواهد شد.
به نظر میرسد که این راهبردها، اگر نگوییم جامع و مانع، بسیار اثرگذار و راهگشا هستند و انجام اقدامهای گوناگون ذیلِ این راهبردها، با عنایت خداوند متعال، ما را به اهداف خود در مسیر گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم نزدیکتر خواهد کرد.
آنچه در حوزه اجرای این راهبردها مهم است، تعریف پروژههای گوناگون و متنوع برای هر کدام از این راهبردها، با حفظ اولویتهاست. همچنین اقدامهای حمایتی از محصولات تبلیغیترویجی قرآنی نیز میتواند صرفاً ذیل این راهبردها صورت گیرد.
راهبرد اول؛ توجه دادن به بیتوجهی ما به قرآن
همه ما روزانه وقت بسیاری را صرف مطالعه روزنامه، مجله، کتاب، صفحات اینترنتی و غیره میکنیم. قسمت بزرگی از وقت ما صرف دیدن تلویزیون، فیلم، سریال، برنامه ورزشی و... میشود. آیا نباید قسمتی از وقت روزانه خود را به قرآن اختصاص دهیم؟ اولین راهبرد برای گسترش فرهنگ قرآنخوانی این است که بیتوجهی ناخواسته ما به قرآن در مقایسه با چیزهای دیگر به رخ کشیده شود. معنای این راهبرد، تلنگر به جامعه اسلامی ماست که متأسفانه، مسئله خواندن قرآن در عمل برای ما بیاهمیت شده است.
راهبرد دوم؛ توجه دادن به نیاز ما به قرآن
نیاز ما به قرآن جنبههای گوناگونی دارد. دامنه این نیاز از جنبههای اثر وضعی و معنوی طبیعی تلاوت قرآن بر خواننده آن، شروع میشود و تا جنبههای نیاز ما به استفاده از قرآن در امور و علوم تخصصی ادامه پیدا میکند. تلاوت و تدبر روزانه در قرآن، موجب جلب توفیقات الهی، دوری از گناه، افزایش روزی، کاستی مشکلات و... میشود و اینها همه آثار وضعی و معنوی طبیعی تلاوت قرآن است. در مرحله بعد، یک فرد مسلمان باید احساس کند که نیاز دارد که هر روز قرآن را تلاوت نموده و یک نکته عملی برای خودش از آن استخراج کند تا با عمل به آن، در راستای رشد معنویاش گام بردارد. در مرحله بعد، یک فرد مسلمان باید احساس کند که میتواند با مراجعه روزانه به قرآن، راهبردهایی برای حل مشکلات شخصی خویش بیابد. در مرحله بعد، یک فرد مسلمان باید احساس کند که با مراجعه به قرآن، میتواند ایدهها و راهنماییهای راهگشا در هر رشته و تخصصی که در آن قرار دارد بیابد.
راهبرد سوم؛ توجه دادن جامعه به اهمیت پرداختن به قرآن در سیره اهل بیت(ع)
متدینان و عموم جامعه ما به اهل بیت عصمت و طهارت عشق و علاقه خاصی دارند و آن حضرات را الگوی علمی و عملی خویش میدانند. باید افراد مسلمان جامعه به این نکته توجه داده شوند که حضرات معصومین(ع) چه جایگاه والایی برای خواندن قرآن، توجه به قرآن، استفاده از قرآن، آموزش قرآن به فرزندان، انس با قرآن و استمرار در تلاوت آن قایل بودند.
راهبرد چهارم؛ هنجار شدن قرآنخوانی در فضاهای عمومی
این راهبرد بسیار مهم و در عین حال ظریف است. باید وضعیت جامعه طوری شود که صرف وقت برای قرآن خواندن در فضاهای عمومی مانند اتوبوس، مترو، سالنهای انتظار، پارکها و سایر مجامع به یک امر عادی تبدیل شود، تا کسی نگران نگاه یا قضاوت خاص دیگران نباشد.
راهبرد پنجم؛ تقویت ارتباط قلبی آحاد مردم با قرآن
این راهبرد در واقع، معرفی حقیقت قرآن در کنار حقیقت اهل بیت و امکان ارتباط روحی با قرآن به عنوان یک حقیقت معصوم است. حقیقت معصومی که میتوان با او ارتباط برقرار کرد و به او توسل جست و در همین حین، سخنان او را هم شنید. افراد جامعه اسلامی ما باید مانند عشقی که به اهل بیت پیامبر(ع) دارند، به قرآن هم عشق بورزند و از صمیم قلب برای آن نذر کنند، به آن نگاه کنند، به آن خدمت کنند و اعتقاد راسخ داشته باشند که همه اینها اثر شفابخش دارد. متأسفانه مردم ما قرآن را بیشتر یک کتاب میدانند نه یک حقیقت روحانی و والا در عالم خلقت. در عمل به این راهبرد، باید مردم را به این نکته توجه داد که کلامالله تجلی ذات خداست، بنابراین قرآن یک کتاب و یک وجود معمولی نیست.
راهبرد ششم؛ ترویج استماع تلاوت قرآن کریم
ترویج فرهنگ گوش دادن به تلاوت قرآن کریم اعم از مُجَوَد و مُرتل نیز به گسترش ارتباط و انس با قرآن منجر خواهد شد. مردم ما باید به جایی برسند که برای استماع تلاوت قرآن وقت بگذارند. البته اگر این استماع همراه با فهم معنا باشد به یقین اثرات وضعی عمیقی خواهد داشت و در تبدیل استماع تلاوت قرآن به یک رفتار نهادینه شده در جامعه بسیار مؤثر خواهد بود.
راهبرد هفتم؛ توجه دادن خانوادهها به ضرورت ترویج قرآنخوانی در فضای خانواده
اثرات تلاوت قرآن کریم در خانه بخصوص تلاوت دستهجمعی اعضای خانواده بسیار وسیع و گسترده است. قسمتی از آن اثرات وضعی و معنوی آن است که بر اساس روایات، موجب دوری شیاطین از محیط و اعضای خانواده میشود. اگر تلاوت قرآن توسط اعضای خانواده در کنار هم و در خانه، به یک هنجار در جامعه تبدیل شود، هم موجب ایجاد آرامش معنوی در خانواده و هم موجب افزایش دریافت مفاهیم معرفتی و اخلاقی اعضای خانواده از قرآن کریم میشود که در مجموع موجبات رشد معرفتی خانواده را فراهم میکند.
راهبرد هشتم؛ توجه دادن به نقش و جایگاه ارتباط با قرآن در حفظ جامعه از تهاجم فرهنگی
باید طبقه متدینان و طبقه انقلابیها و حزباللهیها به این نکته توجه کنند که هیچ راهی برای مصونیتبخشی فرهنگی جامعه جز راه انس با قرآن نیست. بقیه راهها یا اثر موقتی یا نیاز به فضاهای خاص دارند. به عنوان مثال، یک فرد هیئتی که با قرآن و معارف قرآنی که در واقع همان معارف اهلبیت است، آشنا نیست، مادامی که در فضای هیئت است و حضور او در هیئت استمرار دارد، از خطرات فرهنگی در امان است؛ اما اگر نتواند این حضور و استمرار را حفظ کند، ویژگیهای فکری و رفتاریاش بسرعت دستخوش تغییر خواهد شد. همین طور است کسی که هنر تلاوت را فرا گرفته اما اهل مداومت و استمرار در انس با قرآن کریم نیست. او نیز اگر از فضای تلاوت حرفهای قرآن کریم خارج شود دچار آفات فرهنگی خواهد شد. اما کسی که به طور مستمر با قرآن کریم ارتباط و انس دارد، در هر حال از این آفات مصون است.
منبع: روزنامه قدسمنبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: قدس آنلاین قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وحدت اسلامی؛ راهکار مقابله با توطئه دشمنان/ لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم و مساجد
ماموستا فائق رستمی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگارحوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با اشاره به اینکه کسانی که ادعای حقوق بشری دارند خود در صف اول ضدحقوق بشر هستند، اظهار داشت: نقض حقوق بشر به جنایات کنونی استکبار و صهیونیست ها برعلیه ملت مظلوم غزه ختم نمی شود بلکه در گذشته نیز بسیاری از کشورهای بیگانه با همراهی رژیم غاصب صهیونیستی جنایات بسیاری بر علیه ملت بزرگ ایران اسلامی انجام دادند.
ماموستا رستمی، افزود: کشورهایی نظیر فرانسه ، آلمان ، انگلیس و دیگر ایادی استکبار جهانی در 8سال دفاع مقدس با سلاح های شیمیایی ملت ایران را به خاک و خون کشیدند؛ حال امروزه مدعیان حقوق بشر شده اند.
وی ادامه داد: حدود سی و هفت کشور بر علیه ملت ایران تاختند، هیچ فرد و کشوری صدای این ملت را نشنید و وجدانش به درد نیامد که چنین جنایت بزرگی بر علیه این ملت صورت گرفت.
نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: از سویی دیگر شاهد تجاوزات ، غارت ،کشتار و کودک کشی مدعیان حقق بشر بر علیه ملت مظلوم فلسطین هستیم که براحتی حقوق آنان را تضییع کرده و سپس ادعای حامیان حقوق بشری سر می دهند.
وی عنوان کرد: دین مبین اسلام تمام حق و حقوق انسان ها را محترم شمرده است؛ قرآن کریم می فرماید: " مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا"، هر کس نفسی را بدون حق و یا بیآنکه فساد و فتنهای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته؛ در واقع کسانی که دم از حقوق بشر می زنند حقوق بشر را نابود کردند.
وی اضافه کرد: آنان تروریست ها را پرورش دادند و خون انسان ها را ریختند، در افریقا نیز جنایت کردند؛ در گذشته با شعار تفرقه بینداز و حکومت کن بر ملت ها ظلم می کردند و اکنون با شعار تفرقه بینداز و ویرانی ببار بیاور سیاست ضد بشری خود را پیش می برند.
امام جمعه سنندج اذعان داشت: اگر بیاییم و به قرآن کریم تمسک بجوییم و وحدت و برادری را تقویت نموده و از اختلاف ،جدایی ،نزاع و تفرقه که دستور خدا می باشد دوری کنیم دشمنان را مایوس کرده ایم.
ماموستا رستمی،گفت: مسلمانان باید در مقابل این همه تبعیض و اقدامات ضد حقوق بشری بایستند و با حرکت عظیم وحدت آفرین با دشمنان مقابله کنند و در دل دشمنان رعب و حشت ایجاد کنند.
وی در پایان تاکید کرد: امت اسلام باید با هوشیاری در سایه رهبری انقلاب، صلح را دنبال کند و در برابر دشمنانی که به دنبال از بین بردن مسلمانان هستند، بایستند؛ این مسئله خیلی مهم است، در واقع دشمن از آن می ترسد که اسلام حیله ها و برنامه های آنان را برملا سازد، تا دو چیز در میان مسلمان باشد نمی تواند موفق شد، اول قرآن کریم و دوم مساجد، تا این دو در میان مسلمانان است، امت اسلام مقتدر و جاودان خواهد ماند.
انتهای پیام/