برای تیتراژ برنامه های مناسبتی به سراغ افراد پولساز می روند
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۵۱۹۲۳
موسیقی تیتراژ یکی از بخشهای جذاب از نگاه بینندگان سریالهای تلویزیونی است و گاه این قطعهها آنقدر همهگیر و محبوب شدهاند که فروش ۱۰۰ درصدی بلیت کنسرتهای خوانندهشان را تضمین کردهاند. با این حال، این روزها کمی ورق برگشته و سازندگان برنامههای تلویزیونی بیشتر سراغ خوانندهها و چهرههایی میروند که به اصطلاح روی دور هستند و در گیشه فروش کنسرتها، صدرنشین!
ایران آنلاین / رضا مهدوی ـ منتقد هنری در پاسخ به این سوال که «آیا انتخاب موسیقی تیتراژ برنامههای تلویزیونی (به ویژه برنامههای مناسبتی)باید با نظر کارشناسی در صداوسیما انجام شود؟» میگوید: سازمان صداوسیما به دلیل کمبود منابع مالی، نیازمند اسپانسرهای برون سازمانی است که با این حساب برنامههای درجه یک مناسبتی مانند ماه رمضان را تمام و کمال نمیتواند نظارت کند، از جمله تیتراژخوانیها.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه میدهد: در برنامههای تلویزیونی باید کمتر حرف بزنند و بیشتر جذابیتهای بصری ایجاد کنند. این برنامهها باید رنگ، تنوع، نشاط و ریتم داشته باشند. وقتی هم این موارد را کم میآورند به دنبال چهرههایی میروند که میان مردم محبوب هستند؛ یعنی خوانندهها! الان چهرههای مختلف را به خواننده تیتراژ تبدیل میکنند تا مردم را پای تلویزیون بکشانند.
این نوازنده سنتور اظهار میکند: این اتفاق در سریال «شهرزاد» نیز رخ داد. وقتی احساس کردند با کمبود فروش مواجه شدند، به سرعت از محسن چاوشی دعوت کردند زیرا او چهره پولسازی است. تهیهکننده کار متوجه شد با وجود اینکه داستان سریال جذاب است اما به موسیقی جذابتری هم نیاز دارد. نه اینکه موسیقی قبلی سریال خوب نبود. آقایان فردین خلعتبری و علیرضا قربانی هم زحمت کشیده بودند. ما در رمضانهای نیمه اول دهه ۸۰، شاهد تیتراژخوانیهای بهتری بودیم؛ هم ملودیک بودند و هم مناسب فرهنگ ماه رمضان.
این کارشناس موسیقی همچنین میگوید: تلویزیون به دلیل محدودیتهایی که دارد نمیتواند از برخی چهرههای سختگیر موسیقی استفاده کند، بنابراین رو به چهرههایی میآورد که عام یا سهلالوصولتر هستند؛ البته این چهرهها معمولا مورد نقد کارشناسان موسیقی هستند و برخی مردم نیز نسبت به این نوع ارائه شعر و موسیقی اعتراض دارند.
مهدوی در ادامه بیان میکند: امروز در لایههای پنهان فیلمهایمان به سبک سریالهای ترکیهای خیانت را ترویج میکنند و این جای خطر دارد؛ در حالی که پیش از انقلاب فیلمفارسیها در کنار اشکالاتی که داشتند اما ناموسپرستی را ترویج میکردند. در حال حاضر ترویج نوعی از موسیقی در برنامههای پربیننده صداوسیما انجام میشود که رسانه ملی نباید به آن بپردازد. این خوانندهها به اندازه کافی در تالارهای کنسرت و خارج از کشور پولساز هستند.
او تاکید میکند: تلویزیون باید در کنار چهرههای غیرمعروفی که در برنامههای خود استفاده میکند، مانند کارآفرینها به موسیقیدانانی رو بیاورد که کمتر دیده شدهاند اما کارشان اصیل است. منظور افرادی است که به لحاظ فنی صلاحیت دارند اما دارای شهرت نیستند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از برنامهسازان صداوسیما، میگوید: باید پس از پایان برنامههای مناسبتی تلویزیون، عملکرد آنها مورد آزمایش و واکاوی قرار بگیرد و از روانشناسان و استادان حوزههای مختلف استفاده کنند. چه خوب است این برنامهها صرفا مناسبتی دیده نشوند و در طول سال ادامه پیدا کنند و هر فصل از یک موسیقیدان و خواننده دعوت شود.
مهدوی اضافه میکند: اشکال دیگری که به رویکرد موسیقایی صداوسیما وارد است به کارشناسانی برمیگردد که در آنجا کارمند هستند. آنها با وجود اینکه در زمینه موسیقی دانش و تخصص دارند، میخواهند محدوده را برای خودشان حفظ کنند و به چهرههای شاخص بها نمیدهند. بارها شده آثاری از بزرگان موسیقی به صداوسیما رفته اما به دلایل واهی پخش نشده است؛ این در حالی است که کارهای ضعیف پخش میشوند.
او تاکید میکند: این بروکراسی اداری باید در جایی حل شود! به ویژه در رسانه ملی که برای همه است، باید شوراها و کارشناسان واقعی باشد تا تهیهکنندگان بخش خصوصی تمایل پیدا کنند از این کارشناسها استفاده کنند. این در حالی است که تهیهکنندههای درونسازمانی نیز تمایلی به ارائه نظر آنها ندارند. دلیل اینکه آثار کارشناسی نمیشود این است که این بخش رها شده است. باید از چهرههای دانشگاهی و خبره در این زمینه استفاده کرد./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
به گزارش تابناک، قدس نوشت: علی صدرینیا، کارگردان «بیواسطه» گفت: در فصل دوم سراغ موضوعاتی رفتیم که مردم امکان حضور در آن فضاها را ندارند؛ مثلاً در قسمت اول به کارخانه اسلحهسازی پارچین رفتیم که یک مجموعه نظامی با حساسیتهای بالای امنیتی است یا قسمتی دیگر سراغ رئیس سازمان انرژی اتمی رفتیم. وارد فضاهایی مثل رآکتورها و خط تولید رادیوداروها شدیم.
سراغ برخی معضلات و مشکلات اجتماعی رفتیم که روایتهای کمتر دیدهشدهای در قاب تلویزیون داشتند؛ مثلاً به بعضی از مناطق محروم سیستان و بلوچستان و یا حاشیه شهر تهران رفتیم.
رسانه ملی باید برندهای ماندگار در برنامهسازی سیاسی داشته باشد و این برندها، مقطعی نباشند. اگر قرار است روی افکار عمومی اثرگذار باشد باید تحملش را بالا ببرد تا بتواند برندهایی از برنامههای تلویزیونی سیاسی جدی را خلق کند.
مثلاً مسئله حجاب در مقطعی حساسیت بیشتری دارد و در یک بازه زمانی کوتاه، برنامههای گفتوگو محور با رویکردی باز در این باره روی آنتن میرود اما بعد تعطیل میشود.