Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۹ اردیبهشت‌ماه در محل مصلی حضرت امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا ۱۴ خردادماه (مصادف با نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان) نیز ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، یکی از مواردی که در جلسات متعدد کمیته‌های نمایشگاه همواره مورد تاکید بوده، رویکرد علمی و خروجی مطلوب نشست‌ها و اجرای شایسته آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های قبل مشکلاتی در برگزاری نشست‌های نمایشگاه قرآن وجود داشت که در این دوره بخش عمده‌ای از آن‌ها مرتفع شده و بخشی همچنان به قوت خود باقی است.
یکی از نقاط قوت این دوره، برگزاری نشست‌های تخصصی شبانگاهی با نام «روشنا» است که با استقبال خوبی هم روبرو شده و چند روزی است آغاز به کار کرده و از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳ میزبان اساتید، صاحب نظران و پژوهشگرانی است که پیرامون موضوعاتی همچون رویکرد‌ها و گونه‌های معناشناسی قرآن کریم، کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی؛ ضرورت‌ها و راهکارها، نگاه اخلاقی به قرآن؛ آموزه‌ها و مسئله‌ها، نهضت ترجمه آثار غربی در حوزه قرآن‌پژوهی و وجوه زیبایی‌شناختی قرآن بحث و گفت‌وگو می‌کنند و اغلب شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها از دانشجویان آشنا با این مباحث هستند. نشست برخی از این عناوین برگزار شده و مابقی طی شب‌های پیش رو در نمایشگاه قرآن برگزار خواهد شد.
اگرچه تغییر رویکرد نمایشگاه قرآن طی سال‌های اخیر باعث شده فضای نشست‌های علمی، تخصصی و استاندارد باشد و اکثر نشست‌های تخصصی در سالن‌های ویژه و تشریفات نمایشگاه برگزار شود و تلاش مسئولان این بوده که به جای کمیت به کیفیت دقت شود، اما بررسی عملکرد آن باید به صورت دقیق و بعد از برپایی نمایشگاه صورت گیرد.
آنچه که در این گزارش می‌خواهیم به آن بپردازیم، این است که علاوه بر نشست‌های تخصصی، تعدادی نشست عمومی و کارگاهی هم در فضای سالن مصلی یا در خود غرفه‌ها برگزار می‌شود که در درجه دوم اولویت هستند و طبیعی است بیشتر حضار آن را بازدیدکنندگان از آن غرفه تشکیل می‌دهند. در واقع غرفه‌های حاضر در سالن اصلی نمایشگاه اقدام به برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های حدود یک ساعته کرده‌اند که مجموع این‌ها در قالب یک جدولی از سوی کمیته اطلاع‌رسانی در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. در این نشست‌ها با طرح عنوانی پیرامون موضوعات مختلف، از یک سخنران برای حضور و صحبت درباره موضوع کارگاه و نشست دعوت شده است.
فارغ از آنکه فضای غرفه‌ها به هیچ عنوان مناسب طرح مباحث کارگاهی نبوده و به خاطر احاطه نشدن دیواره غرفه‌ها و فضای باز آنها، سر و صدای نمایشگاه مزاحم کارگاه‌ها و نشست‌ها داخل غرفه است و این در حالی است که معمولا در کنار غرفه‌ها، کارگاه‌های کودک نیز برقرار است که برنامه‌های خود را با صدای بلند از بلندگو پخش می‌کنند، همزمانی تعداد زیاد نشست‌ها مشکل دیگری است. از طرفی در این نمایشگاه شاهد هستیم که در هر غرفه‌ای که یک کارشناس یا استادی حضور دارد و چند نفر گرد او جمع می‌شوند، عنوان نشست لقب می‌گیرد و به این ترتیب آمار نشست‌ها بالاتر هم می‌رود.
صندلی پرکن‌های نشست‌ها و کارگاه‌ها
عدم استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه از کارگاه‌های عمومی و گذر کردن آن‌ها از کنار غرفه‌هایی که کارگاه یا نشستی برگزار می‌کنند، باعث شده بیشتر نشست‌ها با جمعیتی کم برگزار شود و این تعداد آن‌قدر کم است که در اغلب موارد، مسئولان غرفه یک تیم آماده به خدمت را فرا می‌خوانند و به اصطلاح غرفه و صندلی‌های آن را شلوغ می‌کنند تا نزد استاد مدعو خجالت‌زده نشوند و افرادی که از مقابل این غرفه‌ها می‌گذرند از دیدن این جمعیت شگفت‌زده شوند. در این میان نشست‌هایی هم هستند که در حین برگزاری آن، همان تعداد مخاطبان کم هم می‌رفتند و تنها خبرنگار می‌ماند و مسئولان غرفه! از طرفی تردد‌های بی‌مورد اطراف غرفه‌های برگزارکننده کارگاه‌ها از حاکم شدن فضای آرام برای حاضران در کارگاه جلوگیری می‌کند.
اما از همه این مسائل که بگذریم، اینکه مطالب ارائه شده در برخی از نشست‌ها همچون نشست «خودشناسی تا خداشناسی» که روز گذشته، غرفه سازمان زنان انقلاب اسلامی با حضور یک کارشناس‌ارشد اصول و مبانی فقه میزبان آن بود و مانند آن، نشست‌هایی هستند که نیاز به تببین موضوع دارند، شکی نیست. مباحث ارائه شده در این نشست‌ها و کارگاه‌ها می‌تواند در اختیار مخاطبان زیادی قرار گیرد به شرط آنکه محتوای آن پربار باشد و یا حداقل ارتباط اندکی با عنوان کارگاه داشته باشد، و نیز وقت کافی در اختیار استاد مربوطه قرار گیرد تا بتواند بحث را جمع کند.   در نشستی که ذکر شد و خبرنگار ایکنا نیز در آن حضور پیدا کرد، شاهد ارائه مطالبی از سوی کارشناس مربوطه بودیم که محتوای آن در حد و اندازه عنوان کارگاه نبود. اینکه نشست‌هایی با عناوین دهان پر کن حتی به بهانه اهمیت موضوع برگزار شوند، بیشتر شبیه به شعار و نگاه آماری برای افزایش میزان برگزاری نشست‌ها می‌نمایاند، زیرا با تدبیر درست می‌توان در برگزاری یک نشست، محتوای آن را حداقل متناسب با موضوع در نظر گرفت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه نشست نمایشگاه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رئیسی: از قیمت کالاها مطلع هستم /موشک جواب موشک است/عضو گروه و حزبی نیستم /ابربدهکاران بانکی که پچ‌پچ جلسات و محافل بود را علنی کردیم
  • برپایی «گعده امین» در نمایشگاه کتاب تهران/ یک پلتفرم کتابی در راه است
  • نشست تخصصی قرآن پژوهی برگزار می‌شود/ بازخوانی مصحف شریف کوفی
  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • (ویدئو) اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • آماده‌سازی و نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • ۱۹ اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح می‌شود