Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:30:30 GMT

مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۵۶۳۷۵

مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی ابلاغ شد

اهواز - ایرنا - رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، در نامه ای به استاندار خوزستان مراتب ثبت فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا در نامه علی‌‌ اصغر مونسان خطاب به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان آمده است:در اجرای ماده ' 1' از قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری مصوب سال 1382 و مواد ' 11 و 12 ' از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث ‌فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 و مواد '2 و 3 ' آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1387/11/6 هیات محترم وزیران و با رعایت مقررات آیین‌ نامه اجرایی مذکور، میراث‌ فرهنگی ناملموس با عنوان 'فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی ' به‌شماره 1515، در تاریخ 1396/11/15 در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به‌ ثبت رسیده و هر گونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تاکید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درین نامه افزوده شده است:خواهشمند است دستور فرمایید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان مربوطه ابلاغ و نتیجه به این سازمان ارایه شود.
صابئین مندائی پیروان حضرت یحیی (ع) از پیامبران بزرگ الهی هستند و عقیده دینی آنها برگرفته از عقیده حضرت آدم (ع) است که تا آخرین پیامبر آنها (حضرت یحیی ع ) ادامه یافته است. این دین یکی از قدیمی ترین آیین های الهی است.
مندائیان در کنار رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید است. اهواز، سوسنگرد، شوشتر و ماهشهر بیشترین محل سکونت آنها در خوزستان است.
ذکر صابئین سه بار در قرآن گفته شده است. کتاب آسمانی آنها کنزا ربّا نامیده می شود.
7148/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۶۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • قالیباف ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است