Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@14:00:42 GMT

ثروتی که در دل دریاچه می سوزد

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۵۷۱۲۵

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس مهندسی محیط زیست که مامور تحقیق درباره شرایط مهارلو شده می‌گوید: دریاچه مهارلو تنها زادگاه آرتیمیا در فارس است که به علت آلوده شدن به فلزات سنگین سرب و آرسنیک سبب نابودی این ثروت خدادادی شده است . دکتر تقوی افزود: آب این دریاچه را در ۱۵ نقطه آزمایش کردیم و متوجه شدیم  این آلودگی به بدن آرتمیا هم منتقل می‌شود و این موضوع سبب شده نتوان از مهارلو، آرتمیا برداشت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 این فلزات سنگین از پساب ۶۰۰ هزار خانه در شیراز و شهرک صنعتی وارد مهارلو می‌شود. آرتیمیا موجودات ریزی اند که در نتیجه فعالیت جلبک سبز تک سلولی دونالیلا بوجود می آیند و نقش مهمی درصنعت آبزی پروری و پرورش میگو دارد.  
وی افزود: هرچند مهارلو با وسعت ۲۵ هزار هکتار یش می‌تواند حدود ۳۰ درصد آرتمیای مورد نیاز کشور را تامین کند، اما هم اکنون ۹۰ درصد آرتمیای موجود در کشور وارداتی است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: با وجود اینکه هر کیلو آرتمیا ۱۱۵ دلار خرید و فروش می‌شود، اما از آرتمیای مهارلو به علت آلودگی نمی‌توان استفاده کرد.
تنها راه نجات تالاب مهارلو بهره برداری از تصفیه خانه شماره  دو شیراز است که آب تصفیه شده غیر آشامیدنی آن می‌تواند حیات این دریاچه را نجات دهد. این تصفیه خانه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
دریاچه مهارلو در ماه‌های نخستین سال آبی رنگ است، اما اواخر اردیبهشت هر سال با گرم شدن هوا و زیاد شدن غلظت نمک در آن تغییر رنگ می‌دهد.
علت این تغییر رنگ وجود جلبک سبز تک سلولی دونالیلا است که در شرایط گرمی هوا تولید بتاکاروتن می‌کند و موجب تغییر رنگ دریاچه می‌شود.
وجود این جلبک در معدود دریاچه‌های آب شور دنیا نوید بخش وجود موجودی ریز به نام آرتمیا است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ثروت فارس خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس شیراز دریاچه مهارلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۷۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه | آب این دریاچه چند سانتی متر بالاتر آمده است؟

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مسئول حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این زمینه گفت: تراز این دریاچه نسبت به اوایل سال‌جاری مقدار ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافته است و اکنون میزان بالا آمدن آب چشمگیر است.

کد خبر 840014 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر مهم دریاچه ارومیه آب باران

دیگر خبرها

  • دریاچه ارومیه دوباره جذاب شد (فیلم)
  • دریاچه سد دز، یکی از زیباترین دریاچه‌های خوزستان (فیلم)
  • وضعیت دریاچه ارومیه در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲
  • دریچه های سد رودبار الیگودرز باز شد
  • افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه | آب این دریاچه چند سانتی متر بالاتر آمده است؟
  • دریاچه ارومیه دوباره جذاب شد + فیلم
  • یکی از دریچه‌های سد «رودبار» بازگشایی شد
  • جذابیت به دریاچه ارومیه بازگشت + تصاویر | جزیره شمالی محصور در آب
  • دریاچه سد دز، یکی از زیباترین دریاچه‌های خوزستان + فیلم
  • چرا آب دریاچه ها در زمین فرو نمی رود؟