Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:16:53 GMT

گرجستان روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع می کند

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۵۷۲۶۳

گرجستان روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع می کند

باکو - ایرنا – معاون وزیر امور خارجه گرجستان گفت: دولت تفلیس در واکنش به اقدام دمشق در مورد به رسمیت شناختن استقلال مناطق «آبخازی» و «اوستیای جنوبی» روند قطع روابط دیپلماتیک با سوریه را آغاز کرده است .

به گزارش پایگاه خبری ' آپسنی ' ، «داوید دندوئا» روز سه شنبه ،مدعی شد که دولت سوریه به تحریک روسیه و با نقض موازین حقوق بین المللی استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی را به رسمیت شناخت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با طرح این ادعا که دمشق با این ا قدام از تجاوز نظامی روسیه علیه گرجستان حمایت کرده است ،اظهارداشت: دولت سوریه با این اقدام تعهدات بین المللی در باره به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای کشورها ر ا نادیده گرفته است.
به عقیده کارشناسان ، علت اصلی این حرکت سوریه،نزدیکی گرجستان به ناتو و غرب است.
آبخازی و اوستیای جنوبی بعنوان دو منطقه خودمختار در قلمروی گرجستان پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 میلادی جدایی خود از دولت مرکزی تفلیس را اعلام کردند .
تلاش های دولت گرجستان برای برقراری کنترل در این دو منطقه جدایی طلب نتیجه ای نداشته است .
تاکنون روسیه ، نیکاراگوا ، ونزوئلا و ناورو ، استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی را به رسمیت شناخته اند .
رو ابط دیپلماتیک گرجستان و سوریه در سال 1994 میلادی برقرار شده است و دفتر سفیر سوریه در گرجستان در ایروان و سفیر گرجستان در سوریه در قاهره فعال است .
حجم گردش تجاری گرجستان با سوریه در چهار ماه نخست سال جاری 376 هزار دلار بوده است .

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی گرجستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۵۷۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تصویب قانونی در گرجستان که به موجب آن تمام سازمان‌های مدنی این کشور تحت عنوان «عنصر بیگانه» شناخته خواهند شد، ده‌ها هزار نفر را در اعتراض به خیابان‌های پایتخت این کشور کشاند.

در این قانون، دلیل این برچسب، «دریافت حمایت مالی از منابع فرامرزی» عنوان شده است. با توجه به مقاومت و سرسختی دولت، به نظر می‌رسد که گرجستان در آستانه یکی از بحران‌های وخیم سیاسی چند دهه اخیر خود قرار دارد.

به نوشته رویترز، این تصمیم که حزب حاکم گرجستان موسوم به «رویای گرجی» به‌رغم مخالفت رییس جمهور، اپوزیسیون، جامعه مدنی و عملاً تمام جامعه بین‌الملل اتخاذ کرده، قانونی جنجالی و به شکافی عمیق بین طرفین درگیر منجر شده است و هر کدام مصمم به اتمام کار هستند!

در روزهای اخیر خیابان‌های تفلیس شاهد تظاهرات گسترده و مستمر معترضان با شعار «بله به اروپا، نه به قانون روس» بوده‌اند. تا پیش از دیشب، معترضان تجمع بحرانی برگزار نکرده بودند اما شرایط تغییر کرد. اعتراضات عمدتاً تحت رهبری جوانان و تشکل‌های دانشجویی اداره می‌شود. اپوزیسیون نامحبوب گرجستان هم به نظر راضی به حمایت پشت پرده از معترضان است. تا اینجای کار، حوادث اندکی گزارش شده اما شمار معترضان رو به افزایش است.

پارلمان اروپا هفته گذشته خواستار اعمال تحریم علیه رهبران گرجستان از جمله «بیدزینا ایوانیشویلی» نخست وزیر اسبق و بنیانگذار حزب رویای گرجی شد.

کد خبر 6092023

دیگر خبرها

  • اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا