Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

سومین عقب‌گرد شاخص کل بورس در هفته جاری

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه هشتم خرداد ماه 97 برای سومین روز پیاپی با کاهش 120 واحدی معادل 0.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

13 درصد به رقم 95 هزار و 409 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری، همانند دو روز گذشته، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 37 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 29 هزار و 624 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 51 معادل 0.30 درصد، عدد 17 هزار و 247 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 37 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 12 هزار و 622 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز دوشنبه، 7 واحد افزاش معادل 0.07 درصد را رقم زد و به سطح 104 هزار و 395 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول همانند روز قبل، با 20 واحد افزایش معادل 0.03 درصد به رقم 68 هزار و 413 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 827 واحد کاهش معادل 0.41 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 750 واحد را به نمایش گذاشت. 

کاهش قیمت نفت با افزایش عرضه این محصول

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۳۱ سنت (۰.۴۱ درصد) افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۶۱ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱.۰۵ دلار(۱.۵۵ درصد) بشکه ای ۶۶.۸۳ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به افزایش عرضه ی نفت در بازارهای جهانی توسط روسیه و عربستان اشاره کرد. 

عبور سکه تمام از مرز ۲,۱۰۰,۰۰۰ تومانی در بازار آزاد

چهارمین روز کاری بازار سکه و ارز در هفته جاری با ادامه روند افزایشی نرخ نقدی سکه و ۱۸ ارز از جمله دلار و پوند نسبت به روز دوشنبه همراه شده است. به طوریکه بر اساس این گزارش، قیمت هر سکه تمام طرح قدیم تا لحظه انتشار این خبر، با ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل همراه شده است و به رقم فروش ۲,۰۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) تا این لحظه، ۲,۱۳۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۳۴ هزار تومانی به رقم فروش ۱,۰۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است و هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات امروز ۶۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان گران‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز در چهارمین روز هفته، با ۲ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

احتمال کشیده شدن جنگ اقتصادی آمریکا و چین به دادگاه!‌

بر اساس گزارش های منتشر شده، روز دوشنبه چین در جلسه ای که در نهاد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی برگزار شد اعلام کرد که اتهامات آمریکا مبنی بر این که 'چین به عنوان هزینه ی مبادلات تجاری در کشور خود بنگاه های بازرگانی را مجبور به انتقال فناوری های خود به چین می کند' کاملا بی اساس است. به نقل از Hurriyet، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چین را تا کنون بارها نسبت به سرقت 'ایده های آمریکایی' متهم کرده و پس از آن تعرفه ای جدید به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بر روی واردات کالاهای چینی اعمال کرده بود. این باعث شده بود که در اوایل سال جاری چین و آمریکا هر دو در رابطه با موضوع نامبرده در مرجع حل اختلاف سازمان تجارت جهانی علیه یکدیگر اقامه ی دعوا کنند.

«رکوردداران افزایش قیمت به روایت مرکز آمار

بر اساس نتایج به دست آمده توسط مرکز آمار در اردیبهشت ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «پرتقال محصول داخل» با ٢٥,٣ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ١١,٩ درصد افزایش و «موز» با ٧.٦ درصد افزایش بوده است. بیشترین کاهش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به اقلام «گوجه فرنگی» با ١٠,٥ درصد کاهش و «خیار» با ٩,٠ درصد کاهش است. بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ١٣٩٦) مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ٥٥,٦ درصد افزایش و پس از آن «برنج خارجی درجه یک» با ٣٧.٢ درصد افزایش و «موز» با ٣٦.٨ درصد افزایش می باشد. بیشترین کاهش قیمت نسبت به اردیبهشت ١٣٩٦ مربوط به «گوجه فرنگی» با ٤٨,٧ درصد کاهش و پس از آن «سیب درختی زرد» با ٢٠,٦ درصد کاهش (علی رغم داشتن رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت نسبت ماه قبل) و «سیب زمینی» با ١٩,٦ درصد کاهش می باشد.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا چند دلار شد؟

قیمت طلا امروز چهارشنبه (۱۷ آوریل) ثابت ماند زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه داری آمریکا را جبران کرد.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

معیار بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده در نزدیکی بالاترین رقم پنج ماهه جلسه قبل در نوسان بود زیرا بازارها ارزیابی کردند که فدرال رزرو چقدر سریع ممکن است برای کاهش نرخ بهره در سال جاری حرکت کند.

مقامات ارشد بانک مرکزی ایالات‌متحده از جمله جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، از ارائه هرگونه گزارش در مورد زمان کاهش نرخ بهره اجتناب کردند و اعلام کردند که سیاست پولی باید برای مدت طولانی‌تری محدودکننده باشد. نرخ‌های بهره بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

باریک گلد، معدنچی کانادایی گزارش داد که تولید اولیه طلا در سه ماهه اول کمتر از حد انتظار بوده است. بورس آتی شانگهای محدوده معاملات و نسبت حاشیه برخی از قراردادهای آتی فلزات از جمله مس و طلا را افزایش خواهد داد.

طبق گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقتصاد جهانی برای یک سال دیگر با رشد آهسته اما ثابت در نظر گرفته شده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای نقره با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۸.۱۷ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد کاهش به ۹۵۲.۹۳ دلار رسید و پالادیوم ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۱۷ دلار و ۲۵ سنت رسید.

دیگر خبرها

  • طرح نوروزی راهداری کردستان به روایت آمار
  • ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو در مرکز مبادله
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • قیمت طلا چند دلار شد؟
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • قیمت طلا و سکه کاهش یافت
  • آخرین قیمت طلا و سکه در بازار
  • سکه وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شد
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت