Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا- معاون قضایی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس، با اشاره به استفاده از فناوری های نوین در قوه قضائیه، استفاده از این فناوری ها را در دنیای امروز اجتناب ناپذیر دانست و گفت: تکنولوژی ها و فناوری های نوین به ایجاد شفافیت در روند رسیدگی به پرونده های قضایی کمک خواهد کرد.

عبدالنبی نجیبی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اینک در دستگاه قضایی از فناوری های نوین در جهت تحقق اهدافی همچون پایش و نظارت الکترونیک بر عملکرد ادارات و کارکنان بخش های مختلف، کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه قضایی برای دریافت خدمات و همچنین روان سازی ثبت پرونده و مکاتبات استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: استفاده از فناوری های نوین در مقابل شیوه های سنتی علاوه بر سرعت بخشیدن به روند کار به کاهش هزینه ها نیز کمک می کند.
او اظهار کرد: مجموع این اقدامات به شفافیت امور منتهی می شود چرا که مردم می توانند اطلاعات مربوط به پرونده خود و همچنین روند رسیدگی و پیشرفت کار را به شکل آنلاین مشاهده کنند.
نجیبی گفت: به کارگیری نرم افزار سیستم مدیریت پرونده (سمپ) از جمله اقدامات دستگاه های قضایی در قالب خدمات رسانی الکترونیکی است که با استفاده از این سیستم اطلاعات مربوط به پرونده هر یک از افراد به شکل شفاف در معرض دید هر فرد قرار می گیرد و افراد می توانند از طریق اینترنت وضعیت پرونده خود را رصد کنند.
وی افزود: همچنین از طریق این سیستم امکان پایش الکترونیک و گرفتن گزارش نیز فراهم شده است و می توانیم مواردی همچون وضعیت اطاله دادرسی را مورد تحلیل قرار دهیم و آسیب هایی مانند طولانی شدن زمان رسیدگی را با استفاده از سیستم شناسایی و رفع کنیم.
معاون قضایی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس بیان کرد: همچنین سیستم سمپ ظرفیتی را فراهم کرده که ما بتوانیم زمینه را برای قرار دادن آرا در اختیار مردم و به ویژه جامعه دانشگاهی فراهم کنیم.
نجیبی افزود: اینکه مجامع دانشگاهی بتوانند آرای دستگاه قضایی را نقد و تجزیه و تحلیل کنند و نکات مثبت آن را به عنوان رویه قضایی مورد بررسی قرار دهند و اشکالات موضوع را از حیث علمی بررسی کنند سبب رشد و بالندگی دانش حقوق در کشور خواهد شد و به بسط و گسترش اندیشه های قضایی خواهد انجامید.

**70 درصد ابلاغ های دستگاه قضایی الکترونیکی است
معاون قضایی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس، ابلاغ الکترونیکی را یکی از تاثیرگذارترین اقدامات در قوه قضائیه دانست و گفت: اجرای ابلاغ الکترونیکی از حدود 10 سال قبل از فارس آغاز شد و در حقیقت این استان مبدع ابلاغ الکترویکی است.
نجیبی افزود: اما به دلیل عدم استقبال مقام های مرکز از ابلاغ الکترونیکی، این طرح مدتی بعد متوقف شد اما سرانجام دستگاه قضایی به این نتیجه رسید که این طرح یک طرح کارآمد است و آن را به شکلی گسترده تر در کشور پیاده سازی کرد.
وی ادامه داد: به دنبال تصمیم دستگاه قضایی برای عملیاتی کردن طرح ابلاغ الکترونیکی، استان فارس به عنوان پایه اجرای این طرح انتخاب شد و با اجرای موفق این طرح در فارس به کل کشور نیز تعمیم داده شد.
او افزود: اجرای این طرح هم باعث شفافیت امر شده، هم سرعت ابلاغ ها را افزایش داده و هم امکان سوء استفاده را به حداقل رسانده است.

**دفاتر خدمات قضایی افزایش می یابد
معاون قضایی و فناوری اطلاعات دادگستری فارس، یکی از فعالیت های اساسی قوه قضائیه را واگذاری برخی از امور دفتری به دفاتر خدمات قضایی و بخش خصوصی دانست و گفت: در همین زمینه تعداد دفاترخدمات قضایی در شیراز و دیگر شهرهای استان افزایش خواهد یافت.
نجیبی افزود: فعالیت این دفاتر همانند دفاتر پلیس بعلاوه 10 و دفاتر پیشخوان خدمات دولت است که مردم به جای مراجعه به دادگستری ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت و دعوای خود را در آنجا مطرح می کنند.
وی ادامه داد: هم اینک پنج دفتر خدمات قضایی در شیراز فعالیت دارد که تا هفته قوه قضائیه (یکم تا هفتم تیرماه) تعداد آنها افزایش خواهد یافت و علاوه بر این در حدود 15 شهرستان استان هم این دفاتر همزمان راه اندازی خواهد شد.
6122 / 1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دستگاه قضايي استان فارس فناوري نوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۳۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست ارائه کلیات طرح تحول دیجیتال، ضرورت و دستاوردهای کلان آن در سازمان ثبت بر نظارت هوشمندانه بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و ابلاغ دیجیتال سردفتری در سال جاری با تکیه بر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا،  حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست ارائه کلیات طرح تحول دیجیتال، ضرورت و دستاوردهای کلان آن در سازمان ثبت اسناد که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شرکت‌های پیمانکار به صورت حضوری و مدیران کل استانی به صورت وبینار، برگزار شد، گفت: پیشانی تحول در هر سازمانی فناوری است اگر سازمانی در فناوری موفق بود موجبات ارتقا سلامت کارکنان و تحول به معنای واقعی که رضایتمندی مراجعان است را فراهم می‌کند.

وی بر نظارت هوشمندانه بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و ابلاغ دیجیتال سردفتری در سال جاری با تکیه بر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت تاکید کرد و افزود: امیدواریم این برنامه‌ها در سال جاری عملیاتی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با تاکید بر تعامل کانون سردفتران و دفتریاران و شرکت‌های پیمانکار در اجرای هر چه بهتر طرح تحول دیجیتال، عنوان کرد: در اجرای این پروژه دقت و سرعت در کار همزمان باید مدنظر باشد چرا که در ادارات اجرای اسناد رسمی شاهد کثرت مراجعات حضوری هستیم و مطمئنا با عملیاتی شدن این طرح عظیم، با کاهش مراجعات مردمی به شعبات اجرای اسناد رسمی در سراسر کشور روبرو خواهیم بود.

هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی نیز با تاکید بر اینکه سازمان ثبت با شتاب در مسیر هوشمندسازی در حرکت است، افزود: این حرکت تحولی در ارگان‌های دیگر بی بدیل بوده و رونمایی از سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» با حضور ریاست قوه قضاییه در دهه فجر سال گذشته مهر تاییدی بر این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از شرکت‌های نام آشنا و مطرح کشور در طرح تحول دیجیتال در دستیابی به ماموریت‌های سازمان ثبت از قبیل اسناد، املاک، ثبت شرکتها، مالکیت معنوی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق و دیگر ماموریت‌ها ما را همراهی می‌کنند، اظهار کرد: با ابلاغ نسخه جدید سند تحول قضایی به شرکت‌های مشاور و اجرای طرح تحول دیجیتال مطمئنا سال ۱۴۰۳ سالی پرکار خواهد بود.

تعاملات مشترک سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران و برکات انعقاد تفاهم نامه مشترک، پشتیبانی و نگهداری سامانه‌های فعلی، بازطراحی سامانه ها، بکارگیری نیروی متخصص در حوزه فناوری از دیگر مواردی بود که هاشمی بر آن تاکید کرد.

براساس گزارش قوه قضاییه، در این نشست پیمانکاران دخیل در طرح تحول دیجیتال به ارائه گزارش در حوزه‌های ماموریتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداختند و مقرر شد در هفته بعدی نیز این نشست با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دادستان های استان گلستان جوانانی توانمند و انقلابی هستند
  • پرونده قضایی ۸ مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • رسیدگی به ۱۲ هزار پرونده بدون کاغذ در استان مرکزی
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها