Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@02:12:48 GMT

انفاق؛ رهایی‌بخش انسان از تعلقات مادی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۶۴۲۴۵

انفاق؛ رهایی‌بخش انسان از تعلقات مادی

عصمت همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا شعبه اصفهان، اظهارکرد: انفاق در اصطلاح، معنای گذشت مالی و یا بخشیدن می‌دهد و از ریشه نفقه به معنای پر کردن و کم کردن فاصله‌ها گرفته شده است.
وی افزود: خداوند در جای جای قرآن در کنار ایمان و توصیه به عمل صالح، از انفاق صحبت کرده است که یکی از مصادیق عمل صالح محسوب می‌شود، آیه 262 سوره بقره می‌فرماید:«الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذيً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ: کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند، سپس در پى انفاق خود نه کمترین منّتى مى‌گذارند و نه اندک آزارى مى‌رسانند، پاداش خود را نزد پروردگارشان خواهند داشت و نه ترسى آنان را فرو مى‌گیرد و نه اندوهگین مى‌شوند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بیان کرد: انفاق از جمله اعمالی است که نه فقط در کمال فرد فرد انسان‌ها بلکه بر تکامل جامعه نیز تأثیرگذار بوده و چون سرمنشأ بسیاری از مشکلات انسان‌ها وابستگی‌های دنیوی است، سبب رهایی انسان از تعلقات مادی و وابستگی‌های دنیوی می‌شود.
همتی با بیان اینکه انفاق عاملی برای کاهش درد و رنج دیگران است، گفت: اگر به عواطف انسانی و درد و رنج دیگران توجه داشته باشیم، می‌توانیم با انفاق بخشی از این دردها و فاصله‌ها را کاهش دهیم. اغنیا باید فقرا را در اموال خود شریک سازند، آیه 19 سوره ذاریات می‌فرماید:«وَ فِی اَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ: و در اموالشان بر فقیر سائل و محروم حقّی منظور می‌داشتند». به طور کلی انفاق موجب رشد و کمال معنوی فرد و نیز شکوفایی استعدادهای معنوی در زمینه انسانیت، مهربانی، شفقت و کاهش فاصله‌های اجتماعی می‌شود.

انفاق در راه خدا، از مصادیق احسان است

وی درباره رابطه میان انفاق و احسان، خاطر نشان کرد: آیات ابتدای سوره لقمان، محسنین را کسانی معرفی می‌کند که ایمان می‌آورند و بر مبنای اعتقاد و ایمان، عمل صالح انجام می‌دهند؛ بنابراین یکی از اعمال صالحی که انسان می‌تواند بر مبنای ایمان انجام دهد، انفاق و یکی از مصادیق احسان، انفاق در راه خداست، یعنی مال و دارایی بر اساس وعده‌های خداوند به انسان، در راه خدا صرف شود؛ بنابر آیه 115 سوره هود، «وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين»، خداوند وعده قطعی داده که اجر محسنین را ضایع نمی‌کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: میان ایمان و عمل صالح رابطه متقابل وجود دارد، به گونه‌ای که ایمان، عمل صالح را تقویت می‌کند و عمل صالح نیز سبب ایمان و بالارفتن درجه آن می‌شود.
وی با بیان اینکه همه مکاتب الهی بر انفاق تأکید می‌کنند، گفت: ادیان ابراهیمی اشتراکات زیادی در حوزه اخلاق با یکدیگر دارند. حضرت عیسی پیروان خود را بر کمک به نیازمندان سفارش می‌کند، دین یهود نیز از پیروان خود می‌خواهد که وقتی به پنجاه سالگی می‌رسند، از تمام طلب‌های خود به خاطر خداوند صرف‌نظر کرده و در واقع عمل عبادی را با گذشت‌های مالی تکمیل کنند.
همتی تصریح کرد: اسلام تأکید می‌کند که انسان برای خدا انفاق کند و این انفاق از روی ریا و یا خودنمایی نباشد، در غیر این صورت انفاق برایش حاصلی ندارد و موجب رشد ایمانی در آنها نمی‌شود؛ آیه 261 سوره بقره می‌فرماید:«مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ: مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند، مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد و خداوند از این مقدار نیز برای هر که خواهد بیفزاید».
انتهای پیام/ کد خبرنگار 1303

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان انفاق احسان کمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۶۴۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هری کین: بازی در خانه رئال مادرید دشوار است اما ما به خودمان ایمان داریم

هری کین اعتقاد دارد فتح لیگ قهرمانان اروپا، پایانی خوش برای این فصل بد بایرن مونیخ خواهد بود

طرفداری | در چارچوب دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بایرن مونیخ و رئال مادرید در آلیانتس آرنا به نتیجه تساوی 2-2 رضایت دادند تا سرنوشت این جدال حساس در سانتیاگو برنابئو مشخص شود.

به نقل از اسکای آلمان؛ هری کین در این بازی یکی از ستاره‌های بایرن مونیخ بود و در کنار عملکرد کلی خوبش، توانست یک گل نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. حال این ستاره انگلیسی در یک مصاحبه پس از بازی درباره هدف‌شان برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا صحبت کرده است. او گفت:

هر چیزی که برای آن می‌جنگیم در این تورنمنت است، ما فقط باید راهی برای انجام آن پیدا کنیم. بازی در خانه رئال مادرید سخت خواهد بود اما ما باید با ایمان کامل و برای پیروزی به آنجا برویم. لیگ قهرمانان اروپا بزرگ‌تر از هر چیزی است و اگر بتوانیم آن را کسب کنیم، فصل شگفت‌انگیزی داشته‌ایم. با این حال هنوز راه درازی در پیش داریم.

کین سپس درباره عملکردشان مقابل رئال مادرید و بازی هفته آینده در روز چهارشنبه، گفت: 

این‌ها بازی‌های بزرگی هستند. جو امروز باورنکردنی بود و مطمئنم هفته آینده نیز همین‌طور خواهد بود. من می‌خواهم در این بازی‌های بزرگ بازی کنم. نکات مثبت زیادی در بازی امروز وجود داشت اما برخی جزئیات کوچک نیز هستند که باید آن را اصلاح کنیم زیرا ممکن است به خاطر آن‌ها تنبیه شویم. ما باید نسبت به هفته آینده خوش‌بین باشیم.

 کین درباره اینکه جود بلینگام پیش از زدن ضربه پنالتی به او چه حرفی زد، گفت:

راستش را بخواهید، نمی‌دانم او چه گفت. من غرق آن لحظه شده بودم و مطمئنم سعی کرد چیزی بگوید تا حواس مرا پرت کند. 

صحبت جود بلینگام با هری کین پیش از زدن ضربه پنالتی

 

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند
  • برپایی نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) صالح آباد + تصاویر
  • رهایی دو زندانی ازبند با کمک مالی معلم خیرآران وبیدگلی
  • لزوم تبعیت و الگوبرداری از شهید مطهری در جهاد تبیین
  • هری کین: بازی در خانه رئال مادرید دشوار است اما ما به خودمان ایمان داریم
  • آزادی سرکارگر یزدی از زندان با کمک اهالی «دوشنبه‌های رهایی»
  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • پرداخت قسطی خلافی خودرو ۱۴۰۳: رهایی از بار سنگین جرایم رانندگی
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند